Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Chlor: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Chlor to makroelement, którego w Twoim organizmie nie może zabraknąć. Zarówno jego niedobór, jak i nadmiar mogą prowadzić do przykrych dolegliwości. Zobacz, ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek i dlaczego lepiej zadbać o jego dostarczenie.

WH 2016-07-20
sól fot. shutterstock.com

Kojarzy się z zapachem krytych pływalni. Używany do dezynfekcji wody drażni oczy, wysusza skórę i może powodować problemy z oddychaniem. Ale chlor, jak każdy mikroelement, jest Ci potrzebny. Używa się go do uzdatniania wody pitnej, bo zabija groźnie bakterie (m.in. bakterie coli).

Poza tym wypłukuje z organizmu toksyny i razem z sodem dba o właściwy poziom elektrolitów. Jest pomocny przy wchłanianiu witaminy B12 (tej od sokolego wzroku, pięknej skóry i mocnych włosów). Odpowiada też za równowagę kwasowo-zasadową i prawidłowe PH soku żołądkowego, co docenisz szczególnie, jeśli miewasz problemy gastryczne.

Niedobór

Niedobór chloru może Ci dolegać, gdy w Twoim organizmie brakuje elektrolitów. Jeśli więc masz za sobą biegunkę lub męczyły Cię wymioty, obficie pociłaś się przez dłuższy czas (nie chodzi nam o jedną sesję kardio) lub przyjmowałaś leki moczopędne, zadbaj o uzupełnienie tego pierwiastka.

Jego niedobór może bowiem skutkować m.in. ogólnym osłabieniem i zmęczeniem, bolesnymi skurczami, drgawkami, nudnościami czy zawrotami głowy.

Dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na chlor zależy od wieku. Według Instytut Żywności i Żywienia dorosła kobieta do 50. roku życia powinna spożywać 2,3 g chloru dziennie. Taka sama dawka dotyczy kobiet w ciąży i karmiących.

Nadmiar

Na przedawkowanie chromu narażone są przede wszystkim osoby jedzące za dużo sodu lub mające problemy z nerkami. Nadmiar tego pierwiastka może wywołać ostre biegunki, mocne odwodnienie, a także przyczynić się do powstania nadciśnienia tętniczego i niewydolności nerek. Najprostszym sposobem na uniknięcie problemów jest ograniczenie soli. Wypróbuj nasze 5 sposobów na ograniczenie spożycia soli kuchennej.

Najlepsze źródła

Głównym źródłem chloru jest sól oraz wszystkie produkty, do których jest dodawana. Jedzone z umiarem w pełni zaspokoją zapotrzebowanie na chlor w Twoim organizmie.

Zajrzyj do naszego leksykonu makroelemntów i przeczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij