Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Bor: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Bor to mikroelement, który pełni funkcję „koordynatora” współpracy między różnymi minerałami w Twoim organizmie. Jego obecność zmniejsza wypłukiwanie wapnia, fosforu i magnezu z kości. Ma to dla Ciebie szczególne znaczenie jeśli wchodzisz w okres menopauzy.

WH 2016-07-14
jabłka i gruszki fot. shutterstock.com

Masz go w kościach, śledzionie i tarczycy. Choć jest go naprawdę niewiele, bor może zdziałać naprawdę dużo. Jest „ dowódcą” dla większych minerałów, reguluje ich pracę, neutralizuje antagonizmy. Wiele wskazuje również na to, że zwiększenie podaży boru znacznie poprawia funkcje poznawcze.

Uczeni z United StatesDepartment of Agriculture przeprowadzili eksperyment na ochotnikach i odkryli, że Ci, którym podawano suplementy z borem, zauważyli poprawę funkcjonowania mózgu – między innymi poprawiła im się pamięć krótko i długotrwała, koordynacja ruchowa, zdolność analizy problemu i koncentracji uwagi.

Niedobór

Niedobór tego mikroelementu jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet po menopauzie, bo bardzo zwiększa ryzyko osteoporozy i artretyzmu. W każdym wieku natomiast może doprowadzić do nadczynności tarczycy i związanych z tym objawów: kołatania serca i arytmii.

Dzienne zapotrzebowanie

Dieta europejska zapewnia przeciętnie od 0,5 do 4 mg boru. Tyle w zupełności wystarczy, suplementacja bez wyraźnego zalecenia lekarza nie ma sensu.

Nadmiar

Nie przedawkujesz boru tak łatwo, bo organizm go nie magazynuje. Gdyby Ci się jednak zdarzyło, musisz liczyć się z osłabieniem, rozdrażnieniem, bólami brzucha , biegunkami i wypadaniem włosów. Nic miłego.

Bor w postaci kwasu borowego często jest też stosowany w leczeniu i profilaktyce infekcji intymnych. Stosuj go tak długo jak trzeba, ale przy dłuższym używaniu skonsultuj się z lekarzem, bo bor w dużych ilościach może uszkodzić nerki.

Najlepsze źródła

Najwięcej boru jest w owocach (jabłkach, gruszkach, brzoskwiniach, daktylach, winogronach), orzechach, fasoli oraz w piwie i winie (!). 

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij