Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
2.6

Niedobór witaminy D: typowe objawy

Przygnębienie, wysokie ciśnienie i niska wytrzymałość to tylko niektóre z objawów niedoboru witaminy D. Sprawdź, po czym rozpoznać, że brakuje Ci tego składnika i z naszą pomocą uzupełnij jego niedobory.

WH 2014-08-21
witaminy, suplementy fot. shutterstock.com

Badania mówią jasno i klarownie: mocne kości, świetny nastrój a nawet szybszy spadek wagi – to tylko niektóre z korzyści, jakie daje witamina D. Nieco ciszej jest jednak na temat znaków, za pomocą których Twój organizm stara się powiedzieć: "Koleżanko, potrzebuję tego składnika natychmiast".

Przychodzimy więc z pomocą. Jeżeli zauważasz u siebie jedną lub więcej z wymienionych przez nas oznak, skieruj się do lekarza na badanie krwi. Tylko nie zabieraj się od razu za suplementy – najpierw musisz być pewna, że to właśnie niedobór witaminy D powoduje problemy – w przeciwnym razie zaczną doskwierać Ci dolegliwości związane z jej nadmiarem (lubimy witaminę D, ale nie od dziś wiadomo, że co za dużo to niezdrowo).

1. Osłabienie mięśni

Zmniejszenie ilości tkanki mięśniowej może być efektem braku witaminy D, o którą proszą się Twoje mięśnie oraz tkanka nerwowa. Jeżeli zauważyłaś, że te 30 powtórzeń, które dotychczas wydawały Ci się raczej wachlowaniem się hantelkami niż solidnym wysiłkiem fizycznym, zaczyna sprawiać Ci problem – może być to oznaką niedoboru witaminy D w Twoim organizmie.

2. Przygnębienie

Zły humor? Apatia? Według badań przeprowadzonych dla periodyku medycznego  „The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” kobiety, u których wykryto niedobór witaminy D, są dwa razy bardziej narażone na depresję niż te, które mają jej pod dostatkiem.

3. Większa wrażliwość na ból

Jeżeli masz wrażenie, że „boli Cię skóra” albo odczuwasz jakiś chroniczny ból – być może nie dostarczasz sobie takiej dawki witaminy D, jakiej Twój organizm potrzebuje.

4. Większa podatność na złamania

Witamina D sprawia, że kości są mocne i silne, jednak jej niedobór naraża na poważne ryzyko tak zwanych "złamań przeciążeniowych". Co więcej, niektóre badania dowiodły, że ryzyko złamania podwaja się, jeżeli w naszym organizmie nie ma wystarczającej ilości witaminy D. Ała!

fot. Stokkete 2014/shutterstock.com fot. shutterstock.com

5. Wysokie ciśnienie krwi

Uwaga nadciśnieniowcy! Witamina D ma także duże znaczenie dla dobrej kondycji Twojego serca, ponieważ reguluje ciśnienie krwi. Jeżeli więc nie zapewniasz sobie odpowiedniej ilości tego składnika, Twoje ciśnienie może niebezpiecznie skoczyć w górę.

6. Senność

Badania przeprowadzone dla „Journal of Clinical Sleep Medicine” w 2012 r. dowiodły, że osobom z niedoborem witaminy D w ciągu dnia doskwierała senność. Ciągle chce Ci się spać? Zbadaj krew!

7. Łatwo się denerwujesz

Jeżeli każda szklanka i talerz wydają Ci się świetnym obiektem wyładowania złości, a znajomi zaczynają omijać Cię szerokim łukiem, bo ciągle się na nich wyżywasz – możliwe, że brakuje Ci witaminy D. Wpływa ona na ilość serotoniny w mózgu, a ta z kolei ma wpływ na Twój nastrój.

8. Spadek wytrzymałości

Niedobór witaminy D sprawia, że pogarsza się Twoja kondycja. Chodzi tutaj zwłaszcza o wydolność tlenową i ogólną wytrzymałość. Jeśli więc zawsze przebiegałaś bez trudu 5 km, a teraz ledwo zipiesz, może to oznaczać, że w Twoim organizmie jest za mało słonecznej witaminy.

Przejdź na następną stronę i zobacz, gdzie znajdziesz witaminę D.

witamina d fot. shutterstock.com

Gdzie szukać witaminy D?

Możliwe, że trochę Cię nastraszyłyśmy, ale nie ma się czego obawiać. Podpowiemy Ci, co robić, by nie dopuścić do niedoboru witaminy D w Twoim organizmie.

Przede wszystkim pamiętaj, że codziennie powinnaś dostarczać jej sobie około 5-10 µg. Lepiej nie sięgaj po suplementy, bo najlepiej przyswajana jest witamina D występująca w pożywieniu (witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach).

Nie bez powodu określa się ją mianem "słonecznej", gdyż jej produkcja w organizmie zależy od słońca. Dlatego też zwłaszcza w okresie zimowym, gdy słońca nie ma tak dużo, dobrze wspomagać się odpowiednią dietą. W czym zatem szukać witaminy D?

Przede wszystkim w nabiale (mleku, serach) i rybach – 100 g śledzia daje aż 20 µg witaminy D. Jej źródłem jest też: łosoś, dorsz, sardynki czy tran. Śmiało więc wypróbuj nasze przepisy na dania z ryb. Poza tym witaminę D znajdziesz w wątróbce i żółtkach jaj. Jeśli na co dzień spożywasz te produkty i nie masz wstrętu do słońca – niedobór witaminy D raczej Ci nie grozi.

Tekst: Katy Lindenmuth

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij