Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.3

25 najlepszych witamin i suplementów diety

Witamina D, tran, spirulina… To tabletki, których zakup nie jest równoznaczny z wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Chcesz wiedzieć, co i jak zażywać? Poznaj witaminy i suplementy diety, które warto łykać.

WH 2015-02-04
fitness, rozciąganie, streczing fot. shutterstock.com

Od kilku lat przeżywamy zmasowany atak reklam cudownych suplementów, które pomagają właściwie na wszystko. Odchudzają, wzmacniają odporność, oczyszczają z toksyn i chronią przed rakiem. Właściwie niemal zapewniają nieśmiertelność. Bez wysiłku. Wystarczy połknąć tabletkę... Niestety. Bez właściwej diety i odpowiedniej porcji ruchu nie będziesz zdrowa. Witaminy i suplementy, owszem, są przydatne, ale właśnie jako suplement, czyli dodatek. Oto te, które działają.

Suplementy diety dla miłośniczek sportu

1. BCAA

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach (BCAA). Jeśli chcesz trenować ciężej i szybciej dochodzić do siebie po treningu, sięgnij po nie. BCAA zwiększa ukrwienie, przyspiesza regenerację mięśni i poprawia ich wydajność.

Sposób użycia: przed posiłkiem po treningu.

2. Acerola

Zwana także wiśnią z Barbados, jest bardzo bogatym źródłem witaminy C i flawonoidów - dzięki nim skrócisz czas trwania zakwasów. W charakterze bonusu: koncentrat z wiśni pobudza organizm do produkcji melatoniny, dzięki czemu łatwiej zaśniesz i będziesz spała mocniej.

Sposób użycia: jedna lub dwie tabletki dziennie. O dowolnej porze.

3. Trójglicerydy średniołańcuchowe

W skrócie MCT (medium chain triglicerydes). Chociaż to tłuszcze, są przyswajane niemal tak szybko, jak węglowodany. Badania wykazały, że nie tylko pomagają kontrolować wagę, ale są też przydatne, gdy chcesz zwiększyć wydolność.

Sposób użycia: razem z potreningowym koktajlem białkowym.

4. Koenzym Q10

Zwiększa zdolność Twojego ciała do wytwarzania ATP (podstawowego źródła energii dla organizmu), chroni mitochondria przed wpływem wolnych rodników, a jeśli cierpisz na migreny, może złagodzić ich przebieg.

Sposób użycia: Q10 jest najlepiej przyswajalny w towarzystwie tłuszczu, np. zagryzając go awokado albo jedząc tłustą rybę.

Przejdź na kolejną stronę i zobacz listę suplementów diety na odchudzanie.

obwód fot. shutterstock.com

Suplementy diety na odchudzanie

5. Cynamon

Ta popularna przyprawa ma potężną moc. Potrafi obniżyć ciśnienie krwi, ustabilizować skoki poziomu cukru i zmniejszyć uczucie głodu.

Sposób użycia: poszukaj cynamonu cejlońskiego. W przeciwieństwie do tego zwykłego nie zawiera kumaryny, która w dużych dawkach może być niebezpieczna dla wątroby.

6. Spirulina

W aż 60% składa się z białka, jest więc potężnym hamulcem apetytu. Blokuje też wydzielanie histaminy, a to oznacza, że będziesz rzadziej się drapać.

Sposób użycia: zacznij od dwóch tabletek dziennie w trakcie lub po posiłku przez tydzień. Po tygodniu zwiększ dawkę do 5-6 tabletek dziennie, w trzech ratach. Po posiłku.

7. Ekstrakt z zielonej herbaty

Największym skarbem zielonej herbaty jest galusan epigallokatechiny (w skrócie: EGCG), który jest potężnym przeciwutleniaczem, wielokrotnie silniejszym od witamin C i E. Jednocześnie przyspiesza metabolizm i pomaga pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Zawsze możesz też sięgnąć po herbatę w tradycyjnej formie. Poznaj właściwości zielonej herbaty: pij ją i chudnij.

Sposób użycia: 1 x dziennie 135 mg EGCG.

8. Selen

Bez odpowiedniej ilości selenu Twoje ciało nie jest w stanie wykorzystać hormonów tarczycy odpowiedzialnych za metabolizm.

Sposób użycia: uwaga – w przypadku selenu działa hasło: „Co za dużo, to niezdrowo”. Nie przekraczaj więc dawki 74 mcg dziennie.

Przejdź na kolejną stronę i zobacz listę suplementów diety na damskie problemy.

miejsca intymne fot. shutterstock.com

Suplementy diety na damskie problemy

9. Agnus Castus

To zioło o pięknej nazwie niepokalanka pomoże Ci, gdy masz wzdęcia i PMS. Według badań łagodzi podrażnienia i bóle (w tym głowy) o około 50%.

Sposób użycia: mniej więcej 200 mg dziennie na kilka dni przed okresem.

10. Fruktooligosacharydy

Prebiotyki pomagają utrzymać prawidłową florę bakteryjną w jelitach. Nie zawierają bakterii jak probiotyki, jedynie stymulują rozwój tych przyjaznych kultur.

Sposób użycia: od jednej do trzech kapsułek dziennie.

11. Żurawina

Doskonale wiemy, że żurawina chroni przed infekcjami dróg moczowych, jednak, żeby odczuć korzystne działanie, musiałabyś wypijać hektolitry soku. W kapsułce zaś masz ekstakt.

Sposób użycia: 2 x po 250 g dziennie.

12. L-tyrozyna

Kłopoty z tarczycą? Rozpoznasz je po obniżonym nastroju, suchej skórze i wahaniach wagi. Zacznij od wizyty u endokrynologa. Jeśli nie będzie miał nic przeciwko, sięgnij po L-tyrozynę. Pomoże Ci się skoncentrować, poprawi nastrój i ustabilizuje wagę.

Sposób użycia: 200 mg dziennie między posiłkami.

13. Ogórecznik

Olej z nasion tej rośliny zawiera sporo GLA, dzięki czemu pozwoli Ci pozbyć się objawów PMS, w tym również tej nieprzyjemnej tkliwości biustu.

Sposób użycia: zawiera sporo kwasów omega-6, więc najlepiej będzie, jeśli będziesz go brała jednocześnie z tranem, żeby nie zaburzyć proporcji.

Przejdź na kolejną stronę i zobacz listę suplementów diety i witaminy na lepsze zdrowie.

fot. shutterstock.com

Suplementy diety i witaminy na zdrowie

14. Tran

Od dawna już wiesz, jak ważne są kwasy tłuszczowe omega. Jednak jeszcze ważniejsze jest to, żeby nie mieć za dużo omega-6 i -9 w stosunku do omega-3. Tran to doskonałe uzupełnienie tych właśnie dobroczynnych kwasów.

Sposób użycia: staraj się przyjmować 2 gramy dziennie w dwóch ratach.

15. Enzymy trawienne

Pod wpływem stresu Twoje ciało wydziela mniej enzymów trawiennych, co oznacza, że część niestrawionego jedzenia zaczyna fermentować w Twoich jelitach. Rezultat? Wzdęcie. Rozwiązanie? Suplement z enzymami – chlorowodorkiem betainy i pepsyną. A czy często miewasz problemy z żołądkiem? Zobacz wszystko, co warto wiedzieć o swoim brzuchu i przekonaj się, dlaczego specjaliści czasem mówią o nim: drugi mózg.

Sposób użycia: wystarczy jedna tabletka dziennie do posiłku.

16. Probiotyki

Dostarczają przyjaznych i potrzebnych Twojemu organizmowi bakterii bez dodatku cukru, który jest w większości jogurtów.

Sposób użycia: jedna do dwóch tabletek dziennie. Szukaj preparatów zawierających co najmniej osiem szczepów bakterii

17. Witamina B complex

Witaminy z grupy B przyspieszają proces zamiany jedzenia w energię. Dodatkowo, w dłuższej perspektywie chronią przed zaburzeniami pamięci.

Sposób użycia: jedna pigułka dziennie.

18. Witamina D

Ten „prohormon” korzystnie wpływa nie tylko na przyswajanie wapnia, ale również na kondycję całego organizmu, w tym serca.

Sposób użycia: witamina D3 najlepiej przyswajalna jest w towarzystwie rybiego tłuszczu. Dawka: 1000 IU.

19. Żelazo

Większość kobiet w wieku rozrodczym cierpi na niedobór żelaza, zwłaszcza jeżeli nie przepadają za czerwonym mięsem. A żelazo jest kluczowe w procesie transportu tlenu do tkanek.

Sposób użycia: 200 mg dziennie. Uzupełnij też witaminę C, bo ona przyspiesza wchłanianie żelaza.

Przejdź na kolejną stronę i zobacz listę suplementów diety na lepszy nastrój.

kobieta, uśmiech fot. shutterstock.com

Suplementy diety na lepszy nastrój

20. 5-HTP

Pełna nazwa to 5-hydroksytryptofan. Badania dowiodły, że przy regularnym stosowaniu podnosi poziom serotoniny, a więc poprawia nastrój. W odróżnieniu od podobnie działającego dziurawca, 5-HTP można spokojnie łączyć z pigułkami antykoncepcyjnymi.

Sposób użycia: jedna kapsułka 50 mg dziennie, wieczorem. Zagryź węglowodanami.

21. Magnez

Niedobór tego pierwiastka może nasilić objawy PMS. Uzupełnij go, a nie tylko się uspokoisz, ale też szybciej zaśniesz i będziesz mocniej spać. Idealne dla tych, którzy mają problem z zasypianiem. Poznaj też 6 naturalnych sposobów na bóle menstruacyjne.

Sposób użycia: celuj mniej więcej w 250 mg dziennie. Nie przesadzaj, bo nadmiar magnezu blokuje wchłanianie innych mikroelementów.

22. Żeń-szeń syberyjski

Potężny adaptogen – w ludzkim języku oznacza to, że zwiększa odporność na stres. Szykuje się prezentacja? Już wiesz, co robić.

Sposób użycia: zalecana dzienna dawka to 150 mg. Uważaj na żeń-szeń koreański i tzw. panax – chociaż są bardzo podobne, działanie mają inne.

Przejdź na kolejną stronę i zobacz listę suplementów diety na piękny wygląd.

fot. vgstudio 2014/shutterstock.com fot. shutterstock.com

Suplementy diety na piękny wygląd

23. Metylosulfonylometan

Uff ... Udało Ci się to przeczytać? Na szczęście jest skrót – MSM. To organiczny związek siarki, który pomaga Twojemu organizmowi produkować kolagen i keratynę, dzięki czemu Twoje włosy będą wyglądać jak z reklamy szamponów. Bonus: wzmacnia też chrząstki, więc przyda się biegaczkom.

Sposób użycia: raz dziennie 55 mg.

24. Cynk

Masz problemy z trądzikiem? Spróbuj uzupełnić poziom cynku, bo jak wykazały badania, często to właśnie niedobór tego pierwiastka powoduje, że wydajesz fortunę na korektory.

Sposób użycia: nie więcej niż 25 mg dziennie.

25. Kwas hialuronowy

O wstrzykiwaniu kwasu hialuronowego na pewno słyszałaś. Ale, o dziwo, jest on też skuteczny w formie tabletek. Zatrzymuje wówczas wodę w skórze i delikatnie łagodzi głębokość zmarszczek. Zobacz też, które składniki kosmetyków najlepiej działają na zmarszczki.

Sposób użycia: wystarczy jednak kapsułka 225 mg dziennie podczas posiłku.

Wyrok wydali

O tym, które z suplementów znalazły się na liście tych działających, zdecydował międzynarodowy panel ekspertów:

  • Dr Marilyn Glenville - dietetyk i specjalistka medycyny kobiecej, autorka 13 książek poświęconych tym zagadnieniom.
  • Paul Chamberlain - dietetyk sportowy z ponad 10-letnim doświadczeniem.
  • Shabir Daya - farmaceuta, zainteresowany głównie medycyną naturalną.
  • Rick Hay - psycholog specjalizujący się w zaburzeniach odżywiania, otyłości i anti-aging.
  • Dr Christy Fergusson - dyplomowany psycholog i dietetyk w jednym.
  • Sunil Kochhar - specjalista z serwisu medycznego dearpharmacist.info.

Tekst: Helen Fosters, Piotr Pflegel

WH 01/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Omega 3 jest mega ważne, bo prawie każdy ma go za mało a wpływa ono na całe ciało i wszystkie procesy. Ja teraz używam oleju lnianego lenvitol bo ma najwięcej omega 3 ze wszystkich tłuszczów.
    ~olcia243, 2016-05-03 15:05:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij