Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Uroda a fitness: problemy kobiety aktywnej

Czarny paznokieć, trądzik, przetłuszczające się włosy, pękające pięty, odciski… Jeśli jesteś aktywna fizycznie, takie dolegliwości na pewno są Ci  znane. Sprawdź, jak dbać o zdrowie i urodę, żeby ich uniknąć.

WH 2014-12-17
kobieta na bieżni fot. shutterstock.com

Trądzik na dekolcie

Problem

Koniec wymówek – dekolt i plecy obsypane małymi krostkami to nie objaw uczulenia na wysiłek. „Sól i kwaśny odczyn potu zmienia pH skóry i ułatwia wnikanie bakterii, szczególnie w miejscach, gdzie gruczołów jest więcej” – mówi Aneta Szulska-Schoepp, lekarz medycyny estetycznej, kosmetolog. Organizm nie nadąża z usuwaniem serum, pory się zatykają, a bakterie rozwijają się w najlepsze.

Twój ruch

Nie smaruj się balsamem przed treningiem. „Skóra podczas wysiłku musi być dobrze dotleniona. Balsam tylko utrudni pracę gruczołów łojowych i spowoduje zaostrzenie objawów trądziku” – dodaje dr Szulska. „Bezpośrednio po treningu bierz prysznic z użyciem żelu o fizjologicznym pH” – radzi. Po ćwiczeniach starannie oczyszczaj skórę, np. żelem IwostinPurritin (ok. 25 zł).

Tłuste włosy

Problem

Zlepione pasma i oklapnięta fryzura to jedyna pewna rzecz na każdym treningu. „Podczas ćwiczeń następuje zwiększona produkcja potu i łoju” – mówi Edyta Pawluś, trycholog. To wymusza częstsze mycie włosów. „Osoby ćwiczące na siłowni z reguły bardzo często myją głowę, nawet kilka razy dziennie” – dodaje specjalistka od włosów.

Twój ruch

„Wybieraj delikatne szampony, tzw. do częstego stosowania” – radzi ekspertka. Na siłownię możesz zabrać np. szampon Physiogel do skóry wrażliwej (ok. 25 zł). „Zwiększona produkcja łoju może zatykać mieszki włosowe, a tym samym osłabiać cebulki włosów” – mówi trycholog. Jeśli masz duży problem z przetłuszczaniem, raz w tygodniu stosuj na skórę głowy peeling, który kupisz w specjalistycznym gabinecie trychologicznym.

Przeczytaj także nasz artykuł i dowiedz się, jakie fryzury są najlepsze na trening oraz jak dbać o włosy, gdy trenujesz.

Czarne paznokcie

Problem

Stopy po bieganiu lub spinningu czasem wyglądają jak po stylizacji na halloween: czarne paznokcie, otarcia, pęcherze. „Płytka paznokciowa w bucie biegowym intensywniej pracuje i bywa przez niego ugniatana – mówi podolog Magdalena Brand-Zawadziło. – Nasączony potem paznokieć jest podatny na urazy i odkształcenia, co powoduje powstawanie pod nim krwiaka”.

Twój ruch

Do sportów, w których stopa przemieszcza się do przodu, noś buty o rozmiar większe. Przed długim biegiem używaj ochronnego kremu, np. Gehwol Fusskrem (ok. 30 zł). Jeżeli zmiana na paznokciu wygląda podejrzanie, użyj środka przeciwko grzybicy, np. Scholl Fungnal Nail Treatment (ok. 50 zł). „Aby lek się lepiej wchłonął, możesz lekko zmatowić pilniczkiem paznokieć” – radzi podolog.

Jeśli jesteś aktywna fizycznie, to czarne paznokcie nie są Twoim jedynym problemem. Zajrzyj do naszego artykułu i dowiedz się, jak mieć stopy bez skazy przez cały rok.

stopy, pedicure fot. shutterstock.com

Pękające pięty

Problem

Gdy jesteś w ruchu, cały impet zetknięcia stopy z podłożem przyjmują Twoje pięty. Nic dziwnego, że ich skóra czasem pęka, zwłaszcza gdy jest sucha. „Skóra pięt broni się przed naciskiem, wytwarzając warstwę rogową, która nie jest elastyczna – wyjaśnia podolog Magdalena Brand-Zawadziło. – Tworzące się rozpadliny to wrota dla drobnoustrojów”.

Twój ruch

Aby zapobiegać pęknięciom, podolog radzi regularnie, np. raz w tygodniu, zetrzeć zrogowacenia niemetalową tarką i nawilżać stopy kremem. „Do pięt profilaktycznie polecam kremy z dużą zawartością mocznika (nawilża i zmiękcza skórę) i kwasu salicylowego, który redukuje zrogowacenia na bieżąco podczas chodzenia” – mówi. Takie właściwości ma np. krem Pilarix, ok. 15 zł.

dłonie, manicure fot. shutterstock.com

Odcisk na dłoniach

Problem

Dzięki sztandze i drążkowi masz twarde mięśnie, ale też skórę dłoni. „Modzele i odciski to nadmierne stwardnienia skóry, powstające w wyniku ucisku lub tarcia” – mówi dr Aneta Szulska-Schoepp.

Twój ruch

Nie rezygnuj z ciężarów, tylko zmień chwyt. Łapiąc hantle środkiem dłoni, przyciskasz skórę przy nasadzie palców. Układaj ciężar właśnie w miejscu styku palców z wnętrzem dłoni. „Najlepiej używać do ćwiczeń rękawiczek, nie do wszystkich jednak można” – wyjaśnia dr Szulska.

Dlatego zapobiegaj szorstkim dłoniom, codziennie je pielęgnując. „Najlepsze są kremy z mocznikiem, silnie nawilżające i zmiękczające naskórek, oraz okresowe złuszczanie”. Przy treningu siłowym przyda się krem złuszczający i normalizujący rogowacenie, np. SVR Xerial (ok. 40 zł).

biust, piersi, stanik fot. shutterstock.com

Uważaj na biust

Trądzik zniknie, paznokcie odrosną, a włosy odzyskają blask. Ale nie wszystkie problemy tak łatwo znikną (bez pomocy chirurga). Matka Natura niestety nie uwzględnia reklamacji biustu. „Dynamiczne sporty narażają piersi na rozciągnięcie i rozluźnienie włókien, skóry i tkanki łącznej, co jest procesem nieodwracalnym” – mówi Jolanta Lewicka, ekspert brafittingu.

Ochrona

Bez względu na rozmiar biustu, na każdym treningu utrzymuj go pod kontrolą za pomocą porządnego stanika sportowego. „Wszystkie kobiety powinny nosić dobre biustonosze sportowe. Podczas ruchu podskakują i małe, i duże piersi” – podkreśla brafitterka. Zastanawiasz się nad kupnem stanika sportowego? Przeczytaj nasz artykuł o tym, jak dobrać biustonosz sportowy.

Pielęgnacja

Piersi wypełnia tkanka gruczołowa i tłuszczowa, a otacza skóra. Na jej jędrność i elastyczność dobrze wpływają naprzemienne ciepłe i zimne prysznice. Regularnie masuj piersi, stosując kremy, by nawilżyć, pobudzić mikrokrążenie i uelastycznić biust (np. maska Esotiq Formula Push Up, 149 zł).

Wzmacnianie

Wzmacniaj mięśnie piersiowe, by były silnym rusztowaniem dla biustu. Rób rozpiętki i ściskaj przed klatką piersiową piłkę. Przy okazji zyskasz lepszą sylwetkę, która uwydatni Twój biust.

Tekst: Joanna Makowska

WH 06/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij