Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Regeneracja skóry po zimie: jak odzyskać promienną cerę?

Po zimie warto zadbać o odpowiednią pielęgnację skóry, bo wiosna i lato sprzyjają odsłanianiu tego i owego. Jak przygotować się na upragnioną dawkę słońca? Zobacz 4 sposoby na promienną cerę.

WH 2014-03-25
kobieta na leżaku, opalanie, wiosna, słońce, relaks fot. shutterstock.com

Twoja twarz po zimie wygląda trochę tak jak rzeczywistość, która wyłania się spod topniejącego śniegu: szara i brak jej życia. Nawet ulubiony fluid zdaje egzamin tylko na 3 z plusem. Pora na wiosenny detoks skóry. Oto 4 sprawdzone przez dermatologów patenty, by odzyskała swój blask.

1. Cukier z oliwą

Podstawowa rzecz, którą po zimie i jednocześnie przed najbardziej nasłonecznionym okresem w roku powinnaś zrobić, to złuszczanie skóry. Są w niej gruczoły łojowe, które wydzielają łój po to, by chronić ją choćby przed silnym mrozem. Lepkość łoju zimą jest większa niż latem. W połączeniu z suchym powietrzem (kaloryfery w domu, klimatyzacja w biurze i samochodzie) powoduje, że skóra robi się szara i brak jej świeżości.

Najlepsze, co możesz zrobić, to złuszczyć naskórek i bardziej skórę dotlenić. Jeśli jesteś młodsza, zrób peeling nawet zwykłym cukrem z balsamem do ciała lub oliwą z oliwek i masuj. Do twarzy możesz użyć bardziej delikatnego miodu. Innym sposobem może być drobno zmielona kawa z jogurtem naturalnym. Po peelingu możesz nałożyć krem dotleniający (Dax Cosmetics Q10, 14,90zł) – będzie się lepiej wchłaniał.

Jeśli jesteś starsza, używaj peelingów enzymatycznych, które docierają do głębszych warstw naskórka (np. Ziaja, 9 zł). Po trzydziestce powinnaś zaplanować przynajmniej 2 razy w roku spotkanie z dermatologiem – po zimie i jesienią. „Złuszczanie naskórka w gabinecie to elementarny sposób na przyspieszenie odnowy komórkowej” – tłumaczy dermatolog, dr Agnieszka Bliżanowska z Centrum WellDerm. I jeszcze jedna ważna rzecz: ruch nie tylko pozwala utrzymać sylwetkę – ćwiczenia fizyczne naturalnie dotleniają skórę.

A jeśli nie wiesz, czy lepiej sprawdzi się u Ciebie peeling enzymatyczny czy gruboziarnisty, przeczytaj nasze wskazówki, by cieszyć się oczyszczoną i promienną cerą i dowiedz się, jak dobrać odpowiedni peeling.

2. Butelka wody

Naskórek można porównać do muru, a lipidy zawarte w jego budowie do zaprawy utrzymującej szczelność. Ta zaprawa to m.in. płaszcz hydro-lipidowy–mieszanka tłuszczu z gruczołów łojowych i wody z gruczołów potowych. Konsystencją przypomina olej. Gruczoły łojowe chronią nie tylko przed mrozem w zimie, ale też przed parowaniem wody w lecie, zatem dbają o odpowiednie nawilżenie skóry. Co Ty możesz zrobić?

Zadbaj o 2 rzeczy: kosmetyki o niskim pH oraz nawilżanie od wewnątrz i zewnątrz. Podstawowa rzecz to wypijanie co najmniej 1,5 l płynów (najlepiej niegazowanej wody albo ziołowych herbat). Płyny są obowiązkowe nie tylko wówczas, gdy trenujesz. Oprócz tego zrób 2 razy w tygodniu maskę silnie nawilżającą (Bioderma Hydrabio Masque, 80 zł). „Dbaj też o płaszcz lipidowy skóry więc nie rezygnuj z lekkich kremów z emolientami w składzie, najlepiej na noc”.

W kwestii pH powinnaś wiedzieć, że wszystkie detergenty podwyższają naturalnie kwaśny odczyn skóry. Większość mydeł ma pH na poziomie 9-11. Kupuj detergenty i kosmetyki, które będą miały pH poniżej 5,5. Odpowiednią pielęgnację cery rozpocznij od sprawdzenia, jak wygląda Twoja równowaga kwasowo-zasadowa – wykonaj test na pH Twojej skóry.

wino, alkohol fot. shutterstock.com

3. Lampka wina

Badania wykazały, że występujący w skórce czerwonych winogron resweratrol to silny przeciwutleniacz. Dlatego lampka czerwonego wina jest jak najbardziej wskazana dla zdrowia – skóry również. Sprawdź jednak, jaka ilość wina dziennie ochroni Cię przed chorobami, a iloma lampkami już sobie zaszkodzisz: Wino: ile pić, by zdrowo żyć?

Przeciwutlenianie (czy inaczej antyoksydacja) to najsilniejsza broń przeciw wolnym rodnikom. A te – jak określają je dermatolodzy – to złodzieje, rabusie i źródło wszelkiego zła. Rodniki są pozbawione jednego elektronu i za wszelką cenę chcą go podkraść innym cząsteczkom, uszkadzając je. „Pod wpływem promieni UV atakują mocniej. Niszczą kolagen i elastynę, które są odpowiedzialne za jędrność skóry” – wyjaśnia dr Bliżanowska.

Bo skóra jest jak kanapa, która z czasem oraz pod wpływem słońca i zanieczyszczenia środowiska przestaje być gładka i sprężysta. Marzysz o opaleniźnie, która przykryje nierówności, ale pamiętaj, że ze słońcem nigdy nie możesz pójść na całość.

Bezwględnie musisz używać do ciała kremów z wysokim filtrem. Dodatkowym orężem w tej walce może być serum, które wzmacnia regenerację komórek (np. Double Serum Clarins, 295 zł), zwłaszcza dla kobiet po 35. roku życia. Stosowane po złuszczaniu przyspiesza regenerację komórek i dodaje energii. Największy wpływ na skórę mają codzienne zabiegi, a nie te ekstra.

marchewki, warzywa fot. Donatella Tandelli 2015/shutterstock.com

4. Witaminy piękna

Retinol jest nazywany najdoskonalszą witaminą młodości i piękna. To pochodna witaminy A, która w skórze jest zamieniana w kwas retinowy. Działa jak inkubator, gdzie komórki prawidłowo formują się i dojrzewają. Stosowany w kremach wygładza i zmniejsza rogowacenie i stymuluje wytwarzanie kwasu hialuronowego. A ten – wracając do porównania z kanapą – jest jak gąbka między sprężynami: chłonie i wiąże wodę w skórze. Im jest jej więcej, tym skóra jest bardziej jędrna.

„Retinol jest sprzymierzeńcem w przyspieszaniu odnowy komórkowej. Jeśli będziesz go używać przez około pół roku, skóra stanie się jędrniejsza i bardziej elastyczna” – podkreśla dr Bliżanowska. Antyoksydantów szukaj również w diecie. Najwięcej jest ich w surowych, czerwonych i pomarańczowych warzywach, jak marchew, pomidory czy papryka.

Jednak sama dieta może być niewystarczająca. Lepszy efekt osiągniesz, jeśli będziesz dodatkowo wspierać się witaminą A+E w kapsułkach oraz witaminą C, która również należy do silnych antyoksydantów. Znajdziesz ją w Auriga Flavo-C Forte (109,90 zł).

Tekst: Katarzyna Górna-Drzewosz

WH 01/2013 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij