Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.8

Co jeść, by mieć piękną skórę - proponowane produkty

Jeśli chcesz mieć zdrową, gładką skórę, nie wystarczy pielęgnacja kosmetykami. Jest też inny sposób na ładną cerę – odpowiednia dieta. Oto 10 produktów, które powinny znaleźć się w Twoim menu.

WH 2013-04-21

Twoje starania o gładką  i elastyczną skórę muszą zaczynać się w kuchni, a nie w drogerii. "Jeśli nie dostarczysz skórze składników odżywczych, których potrzebuje, nie będzie wyglądać dobrze, nawet jeśli poświęcisz jej mnóstwo starań" - mówi dr Danuta Nowicka, dermatolog, autorka akademickiego podręcznika kosmetologii. Zobaczysz, że jeśli zaczniesz spędzać w delikatesach tyle czasu,  co w drogeriach, efekt przyjdzie szybciej niż myślisz. Oto lista zakupów, którą powinnaś wziąć ze sobą.

Migdały

Są bogate w witaminę E, skutecznie chroniącą skórę przed słońcem. "Witamina E ma działanie przeciwutleniające i pomaga chronić komórki skóry przed promieniowaniem UV oraz innymi czynnikami środowiskowymi, które wytwarzają wolne rodniki niszczące komórki" - wyjaśnia dr Danuta Nowicka z Akademii Medycznej we Wrocławiu.

Alternatywa: 2 łyżki masła orzechowego, ½ szklanki brokułów.

Marchewki

Dobrze działają na oczy i likwidują wypryski skórne. Zawierają witaminę A, która pomaga zapobiegać nadprodukcji komórek w zewnętrznych warstwach skóry, gdzie sebum (wydzielina gruczołów łojowych) łączy się z obumarłymi komórkami i zatyka pory skóry. Witamina A ogranicza również rozwój komórek rakowych. Weź ze sobą do pracy małe marcheweczki (np. Marwit) i przegryzaj je w ciągu dnia. Nawet nie będziesz wiedziała, kiedy zjesz przepisane kilkanaście sztuk.

Alternatywa: mleko (szklanka), ser cheddar (plasterek).

Gorzka czekolada

Zawiera flawonole, czyli przeciwutleniacze wygładzające skórę i chroniące ją przed szkodliwym działaniem słońca. Pamiętaj jednak, że czekolada jest bardzo kaloryczna - bezpieczna dawka tego "lekarstwa" to, w zależności od tego, jak bardzo jesteś aktywna fizycznie, kilka kostek dziennie.

Alternatywa: truskawki, szpinak  i kalafior.

Siemię lniane

Te małe ziarenka zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które niwelują zmiany skórne i wygładzają zmarszczki.  "Uważa się, że kwasy te zmniejszają podatność skóry na podrażnienia oraz przyciągają wodę do komórek, wygładzając skórę i redukując zmarszczki" - mówi Nowicka. Posypuj siemieniem lnianym owsiankę lub warzywa.

Alternatywa: olej lniany (1 łyżka  z warzywami z patelni); łosoś  (100 g); orzechy włoskie  (25 g lub 7 sztuk).

Zielona herbata

Gdy jest gorąca, uwalniają się z niej katechiny, czyli przeciwutleniacze  o działaniu przeciwzapalnym i przeciwnowotworowym. Ich działanie słabnie wraz ze spadkiem temperatury, więc zieloną herbatę należy pić gorącą.

Alternatywa: biała herbata.

pomidory fot. shutterstock.com

Szpinak

Będzie Cię chronić przed rakiem. Uważa się, że zawarty w nim kwas foliowy może wspomagać zdolność komórek do odnawiania się. "To redukuje prawdopodobieństwo rozwoju komórek rakowych" - twierdzi prof. Jan Marciniszyn z Akademii Medycznej we Wrocławiu. Na dodatek zawarta w nim woda przenika przez błony komórkowe  i sprawia, że skóra staje się jędrniejsza.

Alternatywa: rośliny kapustne.

Słodkie ziemniaki

Są nie tylko pyszne, ale zawierają także olbrzymią ilość witaminy C, która wygładza zmarszczki. "Witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, a im więcej kolagenu, tym mniej pomarszczona skóra" - mówi Nowicka.

Alternatywa: marchewki (1 duża lub 16 małych), sok pomarańczowy (około 20 ml).

Pomidory

Zawarty w nich likopen, organiczny związek chemiczny decydujący o czerwonym kolorze pomidorów, pomaga zneutralizować postarzające skórę wolne rodniki, tworzące się pod wpływem promieniowania ultrafioletowego. Pamiętaj, że organizm otrzymuje największą ilość chroniących go składników odżywczych, kiedy warzywa poddane są obróbce cieplnej, więc pomidory lepsze będą w sosie niż w sałatce. Likopen ma także działanie przeciwrakowe.

Alternatywa: arbuz (1/16 całego arbuza).

Tuńczyk w puszce

Jego tajna broń to selen. Pomaga on organizmowi zachować elastynę - białko, które powoduje, że skóra jest gładka i napięta. Przypisuje się mu również działanie blokujące promienie słoneczne (hamuje szkodliwe działanie wolnych rodników powstałych w wyniku ekspozycji na promienie UV). Staraj się nie jeść go zbyt często: tuńczyk to ryba, która żyje wiele lat i w tym czasie zbiera z wody dużo metali ciężkich, na których w ogóle nam nie zależy. Bezpieczna dawka to 1 puszka  w tygodniu.

Alternatywa: orzechy brazylijskie (około 12 sztuk).

jajka sadzone, tłuszcz, bekon, śniadanie fot. shutterstock.com

Zapomnij o tym!

Oto potrawy, które  najbardziej szkodzą Twojej skórze.

• Słone przekąski. Zbyt duża ilość sodu powoduje, że woda wydostaje się poza ściany komórek skóry. W efekcie mamy spuchniętą skórę, powieki i worki pod oczami.

• Alkohol. Drinki mają działanie podobne do sodu - odwadniają skórę. Alkohol rozszerza naczynia krwionośne na powierzchni skóry, powodując rodzaj stanu zapalnego.

• Smażone potrawy. Tłuszcze roślinne wykorzystywane w fast-foodach po podgrzaniu do bardzo wysokiej temperatury mogą wydzielać 4-hydroxy-trans-2-nonenal, czyli HNE. To zła wiadomość, ponieważ związek ten powoduje obumieranie komórek skóry (i nie tylko), która staje się sucha, obwisła i szara. Nie wspominając o tym, co dzieje się z resztą ciała.

• Węglowodany proste. Zawierają je cukierki, ciastka i inne przetworzone produkty, składające się w dużej części z cukru i białej mąki. Zwiększają one poziom androgenów - hormonów stymulujących produkcję oleju. Węglowodany proste mogą również powodować glikację - proces trawienia komórek sprawiający, że kolagen i elastyna stają się bardziej podatne na szkodliwe działanie wolnych rodników.

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Polecam jeść jabłka :D owoc dobry na wszystko :)
    ~Albert, 2016-09-12 12:45:32
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij