Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Twoje 100% na wiosnę

Wiosną przyroda budzi się do życia, obudź się i Ty. Kilka drobnych zmian sprawi, że rozkwitniesz i będziesz miała więcej energii. Na wiosnę jak znalazł!

fitnesstrening

10 000 kroków

Dojeżdżasz do pracy czy szkoły komunikacją miejską albo samochodem? A może da się tam dojść pieszo albo dojechać rowerem? Nawet jeśli masz daleko, zawsze możesz wysiąść dwa przystanki wcześniej, albo zaparkować dalej i przejść kilometr lub dwa. Kilometr to około 2000 kroków. Uczeni wyliczyli, że ludzie, którzy robią dziennie 10 tysięcy kroków, czują się najlepiej. Spróbuj, a bardzo prawdopodobne, że zdrowe nawyki wejdą Ci w krew i uznasz, że jest to całkiem wygodne, zdrowe, bardziej ekologiczne i tańsze. Zalet jest wiele. Nie masz roweru? Są przecież rowery miejskie – czas się zalogować i w drogę!

Siły na zamiary

Następny krok to siłownia. Ćwicz intensywnie minimum 3 razy w tygodniu, wybierz takie zajęcia, które będą kształtowały Twoją sylwetkę, ujędrnią brzuch i pośladki, wyszczuplą nogi. Prawdopodobnie trochę się przy tym spocisz, zmachasz, ale przede wszystkim będziesz się dobrze bawić, a zabawa to najlepsza motywacja do działania.

Jeśli wiesz, że trudno będzie Ci wytrzymać w postanowieniu, poproś o pomoc bardziej wysportowaną koleżankę. Do tej pory zazdrościłaś jej kondycji i wyglądu, więc teraz idź do niej i poproś, aby pomogła Ci z Twoim treningiem. Skoro ona może, to Ty też, a razem będzie Wam przyjemniej. Nie wstydź się. Pamiętaj, że ona też kiedyś zaczynała. Wie, w jakim miejscu się znajdujesz i na pewno będzie chciała Ci pomóc. Nie masz takiej koleżanki? Poszukaj profesjonalnej pomocy. Popytaj znajomych o sprawdzonych trenerów personalnych i do dzieła!

Skacz!

Pamiętasz, ile się ruszałaś, gdy byłaś mała? Wróć do tych zwyczajów. W wolnych chwilach zaprzyjaźnij się ze skakanką. Potrzebujesz wysiłku aerobowego codziennie, więc albo wychodząc z psem rób krótkie, intensywne podbiegi, albo kup skakankę i przez 15 minut dziennie skacz, skacz, skacz!

Śpij na czas

Bardzo przyjemna rzecz: wysypiaj się. Zły i za krótki sen spowalnia tempo metabolizm, to raz. Dwa – przemęczona nic nie zdziałasz. Żadne treningi ani dieta nic nie pomogą, jeśli zamęczysz swój organizm. Pamiętaj, że nie musisz spać 8 godzin dziennie. Każdy ma nieco inne zapotrzebowanie. Jedni potrafią wyspać się w 6 godzin, a inni potrzebują do tego aż 10 godzin. Kobiety potrzebują więcej snu od mężczyzn. Dlatego zadbaj o swój sen. Nie siedź po nocach, tylko kładź się przed 23:00. Najlepiej kładź się zawsze o ustalonej porze i o ustalonej porze wstawaj. Twoje ciało uwielbia taką rutynę.

Jeszcze dalej

Przekraczaj granice. Kiedy zaczniesz już ćwiczyć regularnie, stosować prawidłowe nawyki żywieniowe i ustabilizujesz pory snu, przyjdzie czas na to, abyś zrobiła ciut więcej. Twoje ciało działa na podobnych zasadach jak Twój mózg. Jeśli nie dostarczysz mu nowych bodźców, wpadnie w rutynę i przestanie się uczyć. Aby zauważyć rezultaty swoich wysiłków musisz podnosisz poprzeczkę coraz wyżej. Robisz już dobrze pompki? Może czas na podciąganie na drążku, które jeszcze niedawno wydawało się kosmosem? Twoje ciało zrobi dla Ciebie wszystko, jeśli dobrze nim pokierujesz.

Wyłącz się

Nie daj się zwariować. Świat pędzi i Twoje codziennie życie też staje się coraz szybsze. Na nic nie ma czasu. Dlatego częściej wyłączaj telefon i komputer. Czas, który tracisz na przeglądanie stron internetowych lepiej przeznacz na spacer lub coś pożytecznego, choćby posprzątanie mieszkania. Odzyskane godziny będziesz mogła poświęcić sobie i zadbać w tym roku o formę.

W żadnym wypadku nie odkładaj ćwiczeń na jutro. Zrób plan i działaj według niego. Nie bój się, że coś stracisz. Przecież czas, który poświęcisz dla swojego zdrowia to nigdy nie jest czas stracony. Kiedy Ty lepiej się ze sobą poczujesz, Twój poziom energii wzrośnie. Więcej energii to więcej sił i cierpliwości dla bliskich.

Żyj aktywnie!

Może zamiast kolacji z przyjaciółmi lub wyjścia do kina zaczniesz wybierać bardziej aktywne rozrywki? Zaproponuj im spacer, przejażdżkę rowerem, wspinaczkę albo coś, co wspólnie wymyślicie. Staraj się ich zmotywować i wykorzystuj każdą chwilę na to, aby być aktywną. Jeśli Twoi przyjaciele nie dadzą się namówić na takie rozrywki, jedź sama. Poznasz nowych ludzi, z którymi będziesz mogła dzielić zamiłowania, a grupa Twoich znajomych się poszerzy. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie przyszło Ci do głowy, aby jechać na obóz jeździecki lub wspinaczkowy – przełam się! Lepiej spróbować, niż żałować, że się czegoś nie zrobiło. A może poznasz swoją nową pasję? Nigdy nic nie wiadomo.

Polub się

Polub siebie, swoją sylwetkę, wygląd, a przede wszystkim wnętrze. Kobieta, która się lubi i akceptuje nabiera pewności siebie, a w jej oczach pojawia się ten fantastyczny błysk. Masz jakieś niedoskonałości? Pracuj nad nimi. To, co możesz zmienić, zmień, to, czego zmienić się nie da, zaakceptuj. Nikt nie jest idealny i nigdy nie będzie.

Jedz dobrze

Jedz uważnie. Dobrze zbilansowana dieta zapewnia nie tylko piękną, zgrabną sylwetkę, ale przede wszystkim zdrowie, które pozwala Ci realizować plany zawodowe, zwiedzać świat i zdobywać kolejne góry. Nie zgub się w gąszczu diet internetowych. Najważniejsze są proste zasady. Sztuka tkwi w prostocie.

Podstawą w diecie jest oczywiście woda, która jest bronią przeciw starzeniu się oraz przeciw chorobom. Osoby wypijające 1,5 litra wody dziennie rzadziej chorują, bo prawidłowe nawodnienie sprzyja oczyszczaniu organizmu z niekorzystnych bakterii, związków przemiany materii. Zapewnia również przez lepszy stan jelit, które są regularnie przemywane. Pierwszymi oznakami odwodnienia są: chroniczne bóle głowy niewiadomego pochodzenia, zaparcia, wieczne wzdęcia, nieprzyjemny zapach z ust.

Poza wodą cudownymi, a dziś nieco zapomnianymi, produktami są zioła. To one setki lat temu były praktycznie jedynym lekarstwem na wszelkie choroby i dolegliwości. Raz dziennie wypij filiżankę naparu z dziurawca, który chroni wątrobę, wypłukuje nagromadzone toksyny w organizmie, ma działanie przeciwzapalne, odkażające i reguluje pracę jelit. Te żółte kwiaty rosnące na każdej polskiej łące to cudowne remedium na dzisiejsze niezdrowe czasy! Drugim cudem jest pokrzywa, która powinna się znaleźć w szafce każdej kobiety obok kremu anty-aging! Oprócz ochrony przed starzeniem się zapobiega anemii, poprawia ukrwienie i wspomaga pracę wszystkich narządów wewnętrznych.

Jedz regularnie

Jedną z głównych zasad zdrowego żywienia jest regularność posiłków. Jedz 5 posiłków dziennie. Dzięki takiej częstotliwości nie będziesz nigdy czuła głodu, czego żadna z nas nie lubi, a jednocześnie rozłożysz zastrzyki energii na pięć mniejszych dawek, więc nie będziesz się też nigdy czuła ociężała, senna, a sukienka nie wybrzuszy się po zbyt obfitym lunchu. Pierwsze śniadanie jedz w ciągu 30 minut po przebudzeniu. Bardzo wiele z nas tego nie robi, tłumacząc się brakiem czasu. Pamiętaj, że śniadanie możesz przygotować wieczorem, co pozwoli Ci zaoszczędzić cenne minuty rano. Świetnym pomysłem na pierwszy posiłek jest też koktajl. Wystarczy wrzucić do blendera: jogurt naturalny (lub mleko, maślankę, kefir), płatki owsiane (lub inne naturalne płatki, ugotowane kasze), garść dowolnych owoców. Taki koktajl możemy wypić przez słomkę przy porannym makijażu czy ścieleniu łóżka.

Po śniadaniu przychodzi czas na… coś lekkiego, szybkiego, słodkiego, dodającego energię – czyli na owoce. To one podnoszą poziom glukozy we krwi, a jednocześnie nie absorbują sił organizmu na trawienie, więc możesz dalej działać z pełnym zaangażowaniem. Godzina 10-12 to czas gdy zaczyna Ci brakować energii – bardzo często ludzie sięgają wtedy po batony i inne słodycze. Ty bądź mądrzejsza i zadbaj, by ta energia nie zrujnowała szybko Twojej talii. Nie bój się owoców – one nie tuczą i nie fermentują w żołądku. Weź do pracy dwa owoce (możesz je pokroić w ćwiartki, aby łatwiej je zjeść).

Dzień zamykamy kolacją, która powinna być 3 godziny przed snem. Stąd zasada „do 18-tej” jest odpowiednia jedynie dla tych, którzy kładą się spać o godzinie 21. Nie katuj się i nie głoduj wieczorami! Osoba, która kładzie się spać głodna (ale także przejedzona) nie wchodzi w najgłębszą fazę snu, która jest najbardziej ożywcza!

Nie jedząc kolacji wpadasz w błędne koło: Nie jesz kolacji -> nie wysypiasz się -> masz gorsze samopoczucie, kłopoty ze skupieniem -> jesteś mniej wydajna -> stresujesz się -> zajadasz emocje słodyczami -> niszczysz talię.

Doceń kasze

Kasze – nasze polskie dobro! Zachwycamy się dobrami basenu Morza Śródziemnego, amerykańskimi smakołykami, sprowadzamy spirulinę z dalekich krajów… Cudze chwalicie, swego nie znacie! Kasze są bardzo często pomijanymi produktami w naszych domach. Można je przygotować na słodko z owocami czy jako placuszki, czy jako dodatek energetyczny do koktajlu. Oczywiście są idealne do obiadów - wystarczy je włożyć do wody, ugotować i odcedzić. Świetnie nadają się na ciepło, jak i na zimno do sałatki z warzywami. Jeżeli jesteś na początku swojej przygody z kaszami wybierz te delikatne - orkiszową, bulgur czy jaglaną. Są one źródłem cennego błonnika, którego wciąż brakuje w naszych dietach. Doskonałym źródłem błonnika są też produkty z pełnego przemiału. Zaliczamy do nich mąki z całego ziarna. Oznaczone są one na opakowaniach wysokimi numerami typu. Mąka pszenna również może być pełnoziarnista. Zamień makarony białe na pełnoziarniste, a dmuchane bułki na grahamki.

Gryź

W piramidzie żywienia człowieka coraz istotniejsze miejsce zajmują orzechy i nasiona, które są naturalnymi źródłami bardzo zdrowych tłuszczów. To prawda, że są wysokoenergetyczne, ale nie mówimy o jedzeniu ich garściami, a posypywaniu dań, ewentualnie o drobnych przekąskach. Sięgnij po sezam, słonecznik, dynię, migdały, kokos, orzechy włoskie. Posyp dwa dania (sałatki, kanapki, zupy, omlety) łyżką ulubionych nasion lub orzechów. Mają one świetny wpływ na włosy, paznokcie i cerę.

Więcej miodu

Unikaj sztucznych substytutów cukru; nienaturalnych słodzików, syropów cukrowych. One mają zdecydowanie gorsze działanie na Twój organizm niż zwykły biały cukier i zwiększają ryzyko cukrzycy. W szczególności dużo „sztucznego cukru” możemy znaleźć w produktach oznaczonych jako... bez cukru! Sok bez cukru, guma bez cukru, batonik fit bez cukru, jogurt bez cukru… Czytaj etykiety! A w domu korzystaj z miodu, znowu patriotycznie, naszego polskiego.

Zdrowe żywienie jest kolorowe i smaczne. Szczególnie wiosną i latem gdy warzywa i owoce są szeroko dostępne a ich cena również zachęca do zakupu. Daj z siebie 100% na wiosnę, a Twój organizm na pewno Ci podziękuje.

Do kolejnego sezonu musisz się odpowiednio przygotować, w tym celu zapraszamy do sklepu www.fitnesstrening.pl.

Tekst: ekspertki FitnessTrening.pl – Zuzanna Janicka – dietetyk, Barbara Szydłowska – joginka.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Super artykuł! Uwielbiam produkty Pumy! Fajnie, że są dostępne w moim ulubionym sklepie. Od dłuższego czasu kupuję produkty na fitnesstrening.pl i bardzo polecam ten sklep :)
    ilonka4, 2017-02-17 16:37:02
  • avatar
    zgłoś
    Bardzo dobry artykuł, Pani dietetyk świetny fachowiec
    DominikaG, 2017-02-17 15:12:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij