Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jedzenie kiszonek: zalety + inne ciekawostki dietetyczne

Dlaczego powinnaś regularnie jadać kiszonki? Czy należy myć paczkowaną sałatę? Jak przedłużyć termin ważności jogurtów, masła i mięsa? Przygotowaliśmy dla Ciebie kolejną porcję ciekawostek dotyczących zdrowego odżywiania.

WH 2016-11-16
ogórki kiszone fot. shutterstock.com

Kiś dziś - dlaczego jedzenie kiszonek jest zdrowe?

Chcesz nabrać pewności siebie i pożegnać tremę? Jedz kiszonki. Badania psychologów na uniwersytecie Maryland w USA wykazały, że naturalne probiotyki tworzące się podczas fermentacji w trakcie kiszenia zmniejszają odczuwanie stanów lękowych, stresu i zaburzeń depresyjnych. Sprawiają to pałeczki kwasu mlekowego, które wzbogacają naszą mikroflorę.

Tu królują oczywiście ogórki i kapusta, ale kisić można wszystko. Ważna jest sól (2 łyż./l) kamienna i niejodowana. Poniżej przykładowy przepis.

Przepis na kiszone pomidory

Są świetne jako przystawka, pasują jako dodatek do wędlin lub mięs i doskonale smakują w sałatkach. Możesz też z nich zrobić zupę, tak jak z kiszonych ogórków.  

  • 2 kg małych, twardych, podłużnych pomidorów,
  • 10 ząbków czosnku,
  • korzeń chrzanu, obrany,
  • koper.

Umyj i osusz pomidory, obierz chrzan i czosnek, koper opłucz. Do wyparzonych słoików (z tej ilości zrobisz 5 po 0,9 l) włóż 2 ząbki czosnku, kawałek chrzanu i trochę kopru. Włóż pomidory – ciasno, ale tak, by ich nie zgnieść – i na wierzch znowu przyprawy. Zalej gorącą zalewą (2 płaskie łyżki soli na 1 l wody) i zakręć wyparzonymi zakrętkami. Odstaw na kilka dni w ciepłe miejsce, a potem do spiżarni lub piwnicy.   

Wypróbuj także nasze przepisy na dania z pomidorów oraz makaron ogórkowy z krabem.

sałaty fot. shutterstock.com

Myjmy sałatę!

Niby wiadomo, że trzeba myć warzywa i owoce przed jedzeniem, ale wg badań 1/3 z nas tego nie robi. Jeszcze gorzej wypadłyby pewnie wyniki w przypadku paczkowanej sałaty – uważa się ją powszechnie za umytą i gotową do spożycia. Błąd. Po pierwsze, jeżeli masz wybór w sklepie między główką sałaty a paczką, zawsze wybieraj tę pierwszą, a po drugie, obie bezwzględnie należy starannie umyć.

Paczkowane warzywa liściaste (oprócz sałaty także szpinak) nie są pakowane próżniowo i wewnątrz torebki mogą rozwijać się różne niebezpieczne patogeny, zwłaszcza wyjątkowo wredna bakteria E.coli 0157. Do wody z nią!

lody fot. shutterstock.com

Ratuj świat w kuchni

ONZ wyliczyła, że około 10% gazów cieplarnianych szkodzących naszej planecie powstaje przy produkcji żywności. A ta często (zbyt często!) ląduje w kuble, więc trujemy siebie i planetę niejako za darmo. Kończymy z tym.

Jogurt

Terminy przydatności ma krótkie, a mrozi się świetnie i bez strat w smaku i wartościach zdrowotnych. Kupuj mniejsze opakowania, wetknij w nie patyczek do lodów i przechowuj w zamrażalniku nawet 2 miesiące.

Masło

Czasem potrzebne jest w kuchni w małych ilościach (np. do sosów, tostów, warzyw) i wtedy będzie jak znalazł. Wypełnij masłem pojemnik do lodów, wetknij patyczki i wyciągaj, kiedy chcesz, przez 6 miesięcy.

Mięso

Włóż mielone mięso do plastikowej torebki i patyczkiem wyciśnij na nim wzór, jakbyś chciała zagrać w kółko i krzyżyk. Powstanie 9 kwadratów i będziesz mogła wykorzystywać tylko takie ilości, których naprawdę potrzebujesz do zrobienia dania. 6 miesięcy gwarancji.

 

fot. James Peragine 2014/shutterstock.com fot. James Peragine 2014/shutterstock.com

50 procent

O tyle więcej zdrowych i wartościowych produktów włożysz do koszyka w supermarkecie, jeżeli w głowie podzielisz go na 2 części – jedną na zdrowe rzeczy, drugą na resztę. Takie są efekty badań Cornell University. Czyli myślisz „zdrowe” – jesz „zdrowe”.  

WH 09/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij