Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.3

Ile wody powinno się pić?

Nie ma kalorii, uzupełnia minerały, przyspiesza metabolizm, nawilża skórę... Jednak nie można jej pić bez umiaru. Zbyt duża ilość może być niebezpieczna. Zobacz, ile pić wody, by cieszyć się zdrowiem.

WH 2014-11-03
fot. shutterstock.com fot. shutterstock.com

0,5 litra dziennie – za mało

David Martin, popularny w Stanach Zjednoczonych fizjolog, narobił sporo zamieszania, gdy powiedział, że wodę należy pić dopiero wtedy, gdy odczuwa się pragnienie. Popijana co chwilę powoduje, że krew się rozrzedza i spada poziom sodu, co może skutkować różnymi dolegliwościami, m.in. bólami głowy.

Przeciwnicy alarmują, że pragnienie to objaw odwodnienia. Rozsądek podpowiada, że prawda – jak zwykle – leży pośrodku. Pić trzeba kilka razy w godzinie po parę łyków, co daje niecałą szklankę. Zbyt mała ilość wody, poniżej 2 szklanek dziennie, w dłuższej perspektywie może zaburzać pracę nerek, a nawet doprowadzić do kamicy nerkowej. Odwodnienie niesie również ryzyko zwyrodnienia stawów, problemów z sercem i układem trawiennym.

 

2 litry dziennie – w sam raz

Wg Europejskiej Federacji ds. Bezpieczeństwa Żywności, powinniśmy wypijać ok. 2 litrów wody dziennie. Jeśli masz stwierdzony niedobór pierwiastków lub ćwiczysz albo przebywasz długo w wysokich temperaturach, pij więcej wody wysokomineralizowanej.

Na co dzień powinno się pić źródlaną lub przegotowaną. Jest optymalna, by utrzymać elektrolity na odpowiednim poziomie, co pozwala na to, by sprawnie funkcjonowało serce, cała gospodarka hormonalna oraz mózg. Ostatnie doniesienia pokazują, że popijanie wodą posiłków przyspiesza metabolizm tłuszczu, co pomaga utrzymać prawidłową wagę. Jeśli masz skłonność do obrzęków, pij wodę z niską zawartością sodu.

Nie przepadasz za zwykłą wodą? Nie sięgaj po dostępne w sklepach wody smakowe tylko przygotuj taki napój sama. Zobacz, jak poprawić smak wody mineralnej.

3-4 litry – za dużo

Nie tylko ilość wody jest niebezpieczna, ale również czas, w jakim zostanie dostarczona do organizmu. „Zbyt duża ilość wypita naraz powoduje, że nagle spada stężenie minerałów, a rozcieńczona krew zwiększa objętość, co utrudnia jej pompowanie” – mówi dietetyk dr Marek Szołtysik.

Nadmiar wody może wywoływać obrzęki, także mózgu. Uważaj również na wody wysokomineralizowane. Jeśli masz skłonność do kamicy nerkowej, nie powinnaś pić dużych ilości wody z wapniem. Na kłopoty żołądkowe niewskazana jest woda mocno gazowana.

Nie od dziś wiadomo, że wszystko w nadmiarze szkodzi. Dlatego zobacz ile jajek można jeść oraz ile jeść ryby tygodniowo.

WH 04/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Moja dietetyczka zaleca aby pić 2 l dziennie wody o pH takim jak nasza krew np veroni hydration. Staram się tak pić. Stosuję różne sztuczki by oszukać czesto samą siebie :)
    ~qwerka, 2016-11-04 13:33:56
  • avatar
    zgłoś
    Polecam także swój artykuł na temat tego ile wody należy spożywać. Oparty o wiele danych naukowych :)http://www.dietetycznapasja.pl/artykuly/ile-wody-powinnismy-wypijac
    ~piotr, 2016-06-16 17:20:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij