Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Woda mineralna: ciekawostki, fakty i mity

Wszyscy wiemy, że picie wody popłaca, bo woda mineralna to samo zdrowie. Na temat tego napoju krąży jednak zbyt wiele mitów – dlatego w WH postanowiłyśmy wziąć je pod lupę.

WH 2014-08-20
szklanka wody fot. shutterstock.com

Rozejrzyj się dookoła. Tuż nieopodal Ciebie, w zasięgu 3 metrów na pewno stoi butelka wody. Rzeczywiście, ale jak to możliwe? Kto ją tam postawił? Mnożące się butelki wody to nic innego jak rezultat naszych potrzeb fizjologicznych, sprytnie umotywowany przez specjalistów od marketingu. Niegdyś woda napędzała biurowe dyspozytory do wody, teraz jej butelkowana wersja stoi niemalże wszędzie, niczym modny i ponadczasowy dodatek.

Gwiazdy i trendsetterzy – nie wspominając już o listonoszu, pani z warzywniaka, Twoim instruktorze jogi czy szkolnej pielęgniarce – wszyscy są widziani z butelkami wody. I nieważne, czy dostarczasz swojemu ciału płynów podczas maratonów zakupowych, czy leniuchując w domu popijasz H2O, nie ma wątpliwości – woda jest wszędzie! Ale czy w tym szale wodnej mody, miałaś okazję zastanowić się na chwilę nad jej właściwościami?

Mit: Musisz pić osiem szklanek wody każdego dnia.

Fakt: „Nikt nie jest pewien skąd pochodzi zasada 8-by-8" – mówi dr Heinz Valtin, profesor medycyny z Dartmouth College, a także autor dwóch badań nad pochodzeniem teorii ośmiu szklanek i jej wpływu na ludzkie ciało. Prawdą jest, że nasze dzienne zapotrzebowanie na H2O zależy od naszej diety, ciała i metabolizmu. Te elementy właśnie warunkują, jak dużo wody powinna pić każda z nas.

Dlatego, aby określić właściwą ilość płynu, którą powinnaś przyswoić, waż się codziennie rano przez 3-4 dni pod rząd – wybierz moment, w którym nie miesiączkujesz, by wykluczyć wstrzymanie wody wywołane działaniem hormonów. Jeśli w ciągu dnia stracisz około pół kilograma masy ciała, oznacza to, że wypiłaś niewystarczającą ilość płynów dnia poprzedniego. Aby nadrobić tę stratę, wypijaj z samego rana pół litra wody lub soku, dla każdego pół kilograma, które straciłaś. Dzięki temu uregulujesz swoją masę ciała, a także określisz dzienne zapotrzebowanie na płyny.

Mit: By dostarczać swojemu ciału płynów, które potrzebuje – pij tylko wtedy, gdy jesteś spragniona.

Fakt: Zwolennicy siedzącego trybu życia mogą używać tego zdania jako mantry, jednak ci, którzy lubią się czasem poruszać, nie powinni się pod tym podpisywać. Jak zauważa Leslie Bonci z University of Pittsburgh Medical Center: “Ćwiczenia tłumią mechanizmy wywołujące pragnienie. Tracąc płyny w niezwykle krótkim czasie, mózg nie jest zdolny do wysłania odpowiedniego sygnału.” W rzeczywistości, ostatnie badanie z Maastricht University w Holandii dowiodło, że podczas ćwiczeń kobiety tracą więcej wody niż mężczyźni.

Jak więc zapobiegać nadmiernej utracie wody? Na godzinę przez ćwiczeniami wypij pół litra wody, aby nawodnić ciało przed niespodziewanym dla niego wysiłkiem. Bonci wyjaśnia ten zabieg następująco: „Twoje ciało potrzebuje 60 minut, by przetransportować wodę z jelit do mięśni”.

kawa fot. shutterstock.com

Mit: Herbata i kawa Cię odwadniają.

Fakt: Jak się okazuje woda zawarta w takich napojach również liczy się do puli płynów przyjmowanych w ciągu dnia. W końcu zarówno kawa, jak i herbata tworzone są na bazie wody i mają właściwości nawadniające (oczywiście, dopóki nie skazisz ich, np. jakimś syropem smakowym). Dr Lawrence Armstrong, profesor kinezjologii z University of Connecticut,  informuje: „Napoje bogate w kofeinę nie będą miały właściwości odwadniających, jeśli będziesz przyjmować je z umiarem. Mowa tu o maksymalnie pięciu filiżankach kawy, herbaty lub coli".

Ekspert dodaje także, że każdy przyjmowany przez Ciebie płyn (włączając w to soki czy herbaty mrożone) będzie utrzymywał Twoje komórki odpowiednio nasycone. Pamiętaj tylko o kaloriach, które mają w sobie kolorowe płyny – jeśli dbasz o linię, koniecznie musisz ograniczyć je do minimum.

Mit: Woda z butelki jest zdrowsza od wody z kranu.

Fakt: W wielu miejscach woda z kranu może być tak samo odżywcza jak jej butelkowana siostra. Dobra „kranówa” jest naszpikowana sodem, wapniem, magnezem i cynkiem, a właściwości te utrzymują się nawet, kiedy przefiltrujemy ją, czy przelejemy do butelki. Jednakże wody oczyszczone lub destylowane są zagotowywane, co pozbawia je jakichkolwiek śladów po wartościowych minerałach. Butelki, które kupujemy w sklepach dodatkowo są uboższe w cenny dla szkliwa zębów fluor, którym wzbogacane są ogólnodostępne zasoby wody (czyli woda z kranu).

Jeżeli twardo obstawiasz za wodą butelkowaną, omijaj marki, które oferują oczyszczoną H2O lub przetworzoną w wyniku destylacji (chyba, że mimo tego do wody zostały dodane minerały). Aby wybrać dobrą wodę, zwracaj także uwagę na tabele wartości odżywczych i sięgaj po wody, które wypełnią 25% zalecanego dziennego spożycia wapnia i będą zawierały aż do 200 miligramów magnezu.

kobieta pije wodę fot. shutterstock.com

Mit: Picie wody przed posiłkiem pozytywnie wpływa na utratę wagi.

Fakt: Jak tłumaczy dr Barbara Rolls, autorka "The Volumetrics Eating Plan", woda wypijana przed lub w trakcie jedzenie nie powstrzyma Cię przed przejedzeniem, a tym bardziej – nie wypędzi szybciej skonsumowanego posiłku z Twojego organizmu. Jeśli zależy Ci na minimalizowaniu przyswajanych kalorii, możesz wypełnić swoje posiłki wodą w inny sposób.

Przykładowo, woda zawarta w warzywach przemieszcza się do jelit wraz ze zjedzony posiłkiem, sprawiając, że czujesz się pełna bez konieczności brania dokładki. "Pijąc wodę zaspokajasz jedynie pragnienie, podczas gdy spożywając jedzenie bogate w wodę zaspokajasz zarówno głód, jak i pragnienie"  – mówi dr Rolls. Wybierając zupy na rosole, soczyste owoce i warzywa, takie jak arbuz, brzoskwinie, ogórki czy pomidory doskonale się nawodnisz.

Mit: Woda witaminowa sprawdza się lepiej od wody niegazowanej.

Fakt: "Wzmocniona w ten sposób woda może być dobrym zastrzykiem, np. witaminy C, jednak nie sprawi, że witamy przyjmowane w ten sposób dostaną się do krwioobiegu szybciej niż jakikolwiek inny suplement" – wyjaśnia Bonci. Poza tym większość wód witaminowych nie zawiera wszystkich witamin, których potrzebujesz, a za to ma naddatek cukru, który wpływa na jej smak. Aby odtworzyć owocowy smak wody witaminowej bez szkody dla Twojej diety zobacz, jak poprawić smak wody mineralnej.

pływanie fot. shutterstock.com

Mit: Maratończycy potrzebują napojów izotonicznych, zwykli śmiertelnicy – nie.

Fakt: Gatorade, czyli pierwszy w historii napój izotoniczny, został wymyślony po to, by pomagać piłkarzom utrzymać szczytową formę podczas wyczerpujących meczy granych na świeżym powietrzu. To oznacza, że taki napój może z powodzeniem wesprzeć i Ciebie podczas upalnego dnia na plaży. Dlaczego? Gdy intensywnie się pocisz, przez pory wydostają się zarówno sole mineralne, jak i woda.

Na szczęście napoje izotoniczne mogą uzupełnić zapas obu. Jak zauważa ekspert, sód zawarty w izotonikach również wspomaga utrzymanie wody w organizmie. A to oznacza, że wcale nie musisz się męczyć w okolicznościach dużego wysiłku lub wysokiej temperatury – żeby poczuć się lepiej, wystarczy, że zaopatrzysz się w napój izotoniczny. Poza tym odczujesz spadek temperatury, bo wypijany schłodzony izotonik wyprowadzi ciepło z tkanek do przewodu pokarmowego.

Mit: Nie mogę się odwodnić podczas pływania.

Fakt: „W rzeczywistości pływając przez dłuższy czas w basenie czy morzu, bardziej prawdopodobne jest, że się odwodnisz niż nawodnisz – mówi dr Armstrong. – Częściowo wynika to z naszego podejścia i myślenia o przebywaniu w wodzie. Po prostu wychodząc z basenu wypicie szklanki wody jest ostatnią rzeczą, na którą mamy ochotę”. Jednak fizjologia ma tu więcej do powiedzenia – jak zauważa dr Armstrong, uczucie pragnienia jest kontrolowane poprzez objętość krwi w centrum naszego ciała.

Jeśli mózg odczuwa brak krwi w swoim rdzeniu, masz ochotę sięgnąć po szklankę wody. Ale woda – ta z basenu, nie ze szklanki – wytwarza ciśnienie hydrostatyczne, które wypompuje krew z Twojej skóry do środka Twojego ciała, oszukując organizm. I przez to, złudnie, wydaje Ci się, że po pływaniu już nie potrzebujesz się nawodnić.

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij