Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Węglowodany: 7 korzyści dla zdrowia

Czy warto jeść węglowodany? Okazuje się, że są kluczowe dla pracy mózgu i zmniejszają ryzyko chorób serca, ale lista zalet jest dłuższa. Sprawdź, dlaczego powinnaś włączyć je do codziennej diety.

WH 2015-03-03
fot. S_L/shutterstock.com fot. S_L/shutterstock.com

Jeśli chcesz schudnąć albo zacząć zdrowo się odżywiać, to możliwe, że rozważasz całkowite wyeliminowaniem węglowodanów ze swojej diety. Większość z nas dorastała w czasach, gdy dieta Atkinsa podbijała szturmem kuchnie kobiet na całym świecie. Ich podejście do odżywiania – całkowita rezygnacja z węglowodanów – ukształtowało niektóre nasze żywieniowe nawyki.

Czasami jednak warto wyjść poza utarte ścieżki. Twój organizm potrzebuje węglowodanów (oczywiście tych dobrych). Nasza dietetyczka Keri Gans, przekonuje, że ziarna (pestki, nasiona, kasze), warzywa i owoce powinny być obowiązkowym składnikiem naszej codziennej diety.

1. Poprawiają pracę mózgu

To nadrzędna funkcja węglowodanów. Są niezbędne do właściwej pracy mózgu. "Wszystko dlatego, że nasz mózg działa na glukozę, która z kolei dostarczana jest organizmowi przez węglowodany. Bez niej komórki nerwowe już po 15 minutach zaczynają obumierać – tłumaczy Gans. – Jeśli glukozy zabraknie, jej niedobór wpłynie niekorzystnie na zdolność myślenia, uczenia się i zapamiętywania. Neuroprzekaźniki w mózgu nie będą miały jej tyle, aby właściwie przetwarzać informacje".

Warto także wiedzieć, czego lepiej nie jeść, aby nasz mózg był zawsze w dobrej formie.

2. Pomagają na wzdęcia

"Dobre węglowodany, które występują w produktach pełnoziarnistych, owocach i warzywach, zawierają mnóstwo błonnika – a błonnik przyspiesza ruchy jelit" – wyjaśnia Gans.

To oznacza, że włączając do diety wspomniane produkty, nie czujesz się wzdęta, ponieważ Twoje ciało lepiej radzi sobie z efektywnym wydalaniem odpadków. Przygotowaliśmy dla Ciebie propozycje 15 produktów bogatych w błonnik, które doskonale sycą i mogą pomóc Ci schudnąć.

kobieta na plaży, uśmiech, joga, relaks fot. shutterstock.com

3. Poprawiają humor

Większość węglowodanów zawiera aminokwas o nazwie tryptofan, który przyczynia się do produkcji w mózgu hormonu szczęścia – serotoniny. "Bez odpowiedniej ilości tryptofanu i co za tym idzie, także serotoniny – jesteś bardziej narażona na depresję i problemy ze snem" – przestrzega Gans.

4. Dodają energii

"Funkcjonowanie organizmu bez węglowodanów, można porównać do prób uruchomienia samochody z pustym bakiem – tłumaczy nasza dietetyczka. – Węglowodany to paliwo Twojego ciała. Zawierają glukozę, która jest najważniejszym źródłem energii w organizmie".

makaron, pełne ziarna fot. shutterstock.com

5. Zawierają witaminy

"Produkty pełnoziarniste są bogatym źródłem witaminy B, która pomaga organizmowi czerpać energię z jedzenia i wpływa na produkcję czerwonych krwinek" – tłumaczy Gans. Owoce i warzywa są bogate w witaminę B i C.

6. Pomagają chronić Twoje serce

Twoje długotrwałe zdrowie zależy również od decyzji, które podejmujesz dzisiaj. "Naukowcy udowodnili, że pełnoziarniste produkty, jak chleb, makaron i ryż, pomagają minimalizować ryzyko chorób serca i obniżają poziom cholesterolu w organizmie" – dodaje Gans.

jedzenie, dieta, owoce, brzoskwinia, odżywianie fot. shutterstock.com

7. Świetnie smakują

Większość ludzi uwielbia węglowodany, bo są świetnym dopełnieniem każdej potrawy".Jeśli zupełnie z nich zrezygnujesz, istnieje prawdopodobieństwo, że później zjesz ich dużo więcej w znacznie krótszym czasie, a to może zaszkodzić Twojemu zdrowiu – mówi Gans. – Zastanów się więc dwa razy, czy faktycznie opłaca się zupełnie wyeliminować ten składnik ze swojej diety".

Tekst: Annie Daly

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij