Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Warzywa strączkowe: sekretny składnik diety

Soczewica, ciecierzyca, groch i fasola działają lepiej niż tabletki rzekomo powstrzymujące apetyt. Jeśli zastanawiasz się, jak schudnąć lub po prostu chcesz zadbać o zdrowe odżywianie, poznaj dietetyczne właściwości warzyw strączkowych.

WH 2015-03-05
fot. Andrii Gorulko 2015/shutterstock.com fot. Andrii Gorulko 2015/shutterstock.com

Czy przyłapujesz się na tym, że ciągle podjadasz? Dopiero co zjadłaś obiad, ale aż Cię skręca z ochoty, by sięgnąć po jakieś małe co nieco? Naukowcy widocznie mieli podobny problem, gdyż postanowili znaleźć jego rozwiązanie. I być może im się to udało!

Na łamach czasopisma medycznego „Otyłość” opublikowano wyniki badań, z których wynika, że jedzenie dziennie jednej porcji fasoli, groszku, ciecierzycy lub soczewicy sprawi, że będziemy bardziej i dłużej syte. Dzięki temu zniknie widmo ciągłej chęci podjadania, co może się z kolei przyczynić do tego, że schudniemy.

 

Kanadyjscy naukowcy przyjrzeli się próbom klinicznym 126 pacjentów. Odkryli, że uczestnicy badań czuli się o 31% bardziej syci po zjedzeniu średnio 160 gramów roślin strączkowych w porównaniu do tych, którzy ich nie spożywali.

Strączki to naprawdę superwarzywa. Poza tym, że charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym, co oznacza, że są wolniej trawione, te produkty są także bogatym źródłem błonnika i białka. To te dwa składniki przede wszystkim przyczyniają się do tego, że dłużej czujemy się najedzone i nie rzucamy się na ciastka i chipsy jak dzikie.

Bez dwóch zdań polecamy zatem strączki, ale to nie jedyne źródła błonnika – poznaj pozostałe produkty bogate w błonnik i przekonaj się, że zdrową żywnością da się najeść.

Co więcej, naukowcy zauważyli, że rośliny strączkowe mogą być stosowane zamiennie z wysokotłuszczowym białkiem zwierzęcym. To dobra alternatywa dla wszystkich wegetarianek i weganek. A jeśli najzwyczajniej w świecie nie przepadasz za mięsem, poznaj 7 warzyw bogatych w białko.

Nie da się przejść obojętnie obok faktu, że badania te po części zostały sfinansowane przez Pulse Canada, czyli kanadyjskie stowarzyszenie przemysłu strączkowego. Mimo to WH zachęca do zajadania się strączkami, gdyż te badania jedynie potwierdzają po raz kolejny wcześniejsze doniesienia dotyczące dietetycznych właściwości grochu, fasoli, soczewicy i ciecierzycy.

Chcesz sama się przekonać, czy naukowcy mają rację? Zjadaj dziennie ok. 130 gramów warzyw strączkowych. Oczywiście cudów nie ma: jeśli przez tydzień będziesz się żywić fasolą, zapominając o pozostałych elementach zdrowego stylu życia (zbilansowanej diecie, aktywności fizycznej, odpowiedniej dawce snu itp.), nie licz na rezultaty. Ale mamy też dla Ciebie dobrą wiadomość: taką codzienną dawkę strączków śmiało możesz zaliczyć jako jedną z 5 zalecanych porcji warzyw lub owoców.

Wracając jeszcze na chwilę do aktywności fizycznej: wiesz, że powinnaś ćwiczyć, ale tak bardzo, bardzo Ci się nie chce? Standardowe sposoby zwiększenia motywacji zawiodły? Zatem czas na 5 niecodziennych sposobów na motywację do treningu.

Tekst: K. Aleisha Fetters

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij