Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Warzywa i owoce egzotyczne, których powinnaś spróbować

Cykoria, okra, koper włoski, papryczki jalapeño, daktyle i jadalne pędy paproci na dokładkę. Brzmi ciekawie? Zapewniamy, że smakuje wybornie! Poznaj zdrowe warzywa, które powinny w końcu wylądować w Twojej kuchni.

KD 2015-08-05
warzywa, fiddlehead, paproć fot. shutterstock.com

Czy też kupujesz w kółko to samo: brokuły, sałatę i pomidory? Wpadamy w zakupową rutynę, zwłaszcza jeśli chodzi o najpopularniejsze warzywa i owoce. Powodów jest wiele: wiemy, że są zdrowe, wiemy, jak je przyrządzić i wiemy, że są smaczne. A jednak spróbujemy Cię przekonać, żebyś następnym razem zamiast po szpinak i marchewkę, sięgnęła po coś innego.

No jasne, nie każdy wie, jak wygląda okra (o jej przyrządzeniu nawet nie wspominając), ale czasem warto zaryzykować. Tym bardziej, że niektóre z tych mało popularnych produktów są zaskakująco zdrowe i proste w przygotowaniu (na serio). Ich nazwy być może niewiele Ci mówią, ale od tego masz przecież nas!

Podejmij wyzwanie i podczas następnej wizyty w sklepie wrzuć do koszyka wymienione na kolejnych stronach produkty. Sama wiesz, w kuchni jak w życiu: kto nie ryzykuje...

okra, warzywa fot. shutterstock.com

Okra (ketmia, piżmian jadalny)

Okra to zielone, pokryte meszkiem warzywo, które w Polsce dostaniesz w puszce lub w postaci mrożonki. Z dnia na dzień staje się jednak coraz popularniejsza, gdyż zapewnia megadawkę witamin z grupy B, witaminy C, magnezu, potasu, luteiny oraz zeaksantyny (wspomagającej narząd wzroku). Poza tym zawiera w sobie sporo rozpuszczalnego błonnika, który, jak twierdzą naukowcy, pomaga obniżać poziom złego cholesterolu.

Jeśli zdarzyło Ci się kiedyś zajadać potrawą z kuchni indyjskiej, być może próbowałaś już okry. Zawiera w sobie kleisty śluz, który często wykorzystywany jest do zagęszczania sosu, zupy lub gulaszu. By zapobiec nadmiernej gęstości dania, uważaj podczas mycia (nie rozerwij jej przypadkiem). Gdy jest nienaruszona i niepokrojona, możesz smażyć ją na dużym ogniu, przygotować na parze lub grillu. Sama w sobie też jest smaczna – przypomina nieco fasolkę szparagową.

A jeśli lubisz orientalne smaki, wypróbuj także przepisy na dania kuchni azjatyckiej i przekonaj się, że wcale nie muszą być piekielnie trudne.

warzywa, papryka, jalapeno fot. shutterstock.com

Papryczki jalapeño

Zamiast sięgać po zwykłą paprykę, dodaj nieco pikanterii swojemu daniu dzięki papryczce jalapeño. Jest dłuższa i smuklejsza od tej zwykłej, ale występuje w tych samych kolorach: czerwonym, zielonym i żółtym. To ostre warzywo zawiera cenny antyoksydant zwany kapsaicyną, która jest silnie działającą substancją przeciwzapalną oraz pobudzającą metabolizm.

Badania udowodniły, że osoby, które jadły pikantniejsze potrawy, odczuwały mniejszy głód i spalały więcej kalorii. Najlepsze jest jednak to, że jalapeños możesz dodać do każdej potrawy. Jeśli nie jesteś pewna, czy to odpowiedni dla Ciebie poziom pikantności, pokrój ją na cieniutkie plasterki i dodaj odrobinę do jajecznicy lub sałatki. A jeśli ostre smaki Ci nie obce – możesz się też odważyć zjeść ją w całości.

Wiesz co jeszcze pomaga w odchudzaniu? Poznaj 15 produktów bogatych w błonnik i jedz do syta!

warzywa, fenkuł, koper włoski fot. shutterstock.com

Fenkuł (koper włoski)

Fenkuł nie jest tak niespotykanym warzywem jak chociażby okra, ale chociaż widziałaś go pewnie w sklepie już nie raz – czy kiedykolwiek spróbowałaś? A warto, bo koper włoski jest bogatym źródłem cennych składników odżywczych i zaskakująco łatwo go przygotować. Poza tym całe warzywo, które przypomina nieco wielką cebulę, jest w całości zjadliwe: od bulwy poprzez łodygę i liście aż do nasion.

Koper włoski ma lekko słodki, przypominający lukrecję smak. Każdy kęs to dodatkowa dawka witaminy C, błonnika, folianu (czyli pochodnej kwasu foliowego) i potasu. Na dodatek znajdziemy w nim także anetol, który pomaga zmniejszać stany zapalne i zapobiega nowotworom.

Bulwę możesz traktować jak cebulę – obierz ją z wierzchniej warstwy, pokrój w drobną kostkę i podsmaż na małej ilości tłuszczu lub jedz na surowo. Liście możesz dorzucić do sałatki lub dodać do ugotowanej na parze ryby. Jest też jeszcze jeden plus: fenkuł spokojnie poleży w Twojej lodówce kilka tygodni.

To warzywo idealnie sprawdzi się jako danie na randkę – najlepiej połącz je z pomarańczami! Jakoś tego nie widzisz? To sprawdź nasze przepisy na dania z fenkułem i pomarańczą.

warzywa, cykoria endywia, sałata fot. shutterstock.com

Cykoria endywia

Możesz ją łatwo przeoczyć, bo wygląda niepozornie – jak większość innych sałat – ale następnym razem postaraj się ją odnaleźć na półce z zieleniną. Cykoria ma unikalny smak i prawie nie zawiera kalorii, więc właściwie możesz ją jeść bez ograniczeń – pół szklanki cykorii to zaledwie 4 kalorie! To warzywo bogate w folian, witaminę E, K, A i C a także mangan oraz potas.

Endywię warto jeść w upalne dni, gdy dopada Cię pragnienie, ponieważ zawiera w sobie mnóstwo wody – dlatego sprawdza się idealnie jako przekąska przed daniem głównym lub kiedy po prostu masz ochotę coś przegryźć.

Jedyne co musisz zrobić, to odciąć jej koniec i zjadać surowe liście. Polecamy zastąpienie cykorią chipsów maczanych w guacamole. Możesz też dorzucić ją do sałatki. Ale najlepiej zjadaj ją samą – i tak jest pyszna. No i chyba pamiętasz: to tylko 4 kalorie!

Sałaty warto jeść zawsze i pod każdą postacią, ale warto pamiętać o kilku poradach, by przyrządzać je jak najlepiej. Zobacz, jak przyrządzać sałaty, by pięknie wyglądać i chudnąć.

owoce, suszone owoce, daktyle fot. shutterstock.com

Daktyle

Uwielbiamy daktyle, bo zawierają tony składników odżywczych i zaspokajają naszą ochotę na słodycze. Jeden daktyl zawiera 1,6 gramów błonnika, który wpływa na zmniejszenie się poziomu złego cholesterolu i pomaga walczyć z otyłością, chorobami serca oraz rakiem odbytnicy.

Daktyle zawierają także sporą dawkę witamin z grupy B, witaminy A oraz K a także potas, miedź, wapń i mangan. Dodawaj je do sałatek lub porannej owsianki. Możesz też dorzucić daktyle do innych potraw, jeśli chcesz przełamać ich gorzki lub cierpki smak.

warzywa, paproć, fiddlehead fot. shutterstock.com

Fiddleheads, czyli jadalne pędy paproci

W Polsce jeszcze niewiele osób słyszało o jadalnych liściach paproci, ale pewnie to tylko kwestia czasu, nim wylądują na sklepowych półkach i naszych talerzach. Fiddleheads to młode pędy paproci, które nie zdążyły się jeszcze w pełni rozwinąć. Są pełne cennych składników odżywczych: stanowią źródło witaminy A, pomagają wzmocnić układ odpornościowy organizmu i pozytywnie wpływają na wzrok. Jakby tego wszystkiego było mało, zawierają także niacynę, witaminę C i ryboflawinę.

Jadalne pędy paproci w smaku przypominają szparagi oraz fasolkę szparagową. Gdyby nadarzyła Ci się okazja do spróbowania tej cudacznej rośliny, dorzuć ją do swoje sałatki i zjedz na surowo, lub ugotuj na parze i dodaj do dania głównego.

Chociaż zaproponowane przez nas warzywa są wyjątkowo zdrowe, istnieją jeszcze zdrowsze. Chcesz wiedzieć, które znalazły się na podium? Poznaj najzdrowsze warzywo na świecie i sięgnij po nie podczas kolejnej wizyty w  sklepie.

Tekst: Keri Glassman, Katarzyna Dwornik

WH

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij