Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Stop wymówkom: czas na zdrową dietę

Nie masz czasu na zdrowe odżywianie? Wszyscy dookoła jedzą fast food, a Ty nie potrafisz gotować? Nie z nami te numery! Pokazujemy, jak w prosty sposób przejść na zdrową dietę.

WH 2015-02-14
odżywianie,zdrowe odżywianie,zdrowa dieta fot. shutterstock.com

Istnieją sytuacje, w których zdrowe odżywianie po prostu jest nieosiągalne, np. gdy Twoja przyjaciółka (której specjalnością jest kuchnia włoska) urządza pasta party lub gdy wypiłaś o jeden kieliszek wina za dużo i dziwnym trafem na stole leżą jakieś chrupiące smakołyki.

Wszystko rozumiemy, my też czasem ulegamy pokusie, w końcu jedzenie to jedna z najprzyjemniejszych rzeczy na świecie. Jednak musisz pamiętać, że takie sytuacje powinny być jedynie wyjątkami potwierdzającymi regułę. A reguła jest taka, że na co dzień jesz zdrowo.

Gorzej jeśli codziennie szukasz wymówek, by usprawiedliwić swoje niezdrowe odżywianie. Musisz zrozumieć, że jeśli nie dostarczasz swojemu organizmowi paliwa, na które zasługuje, wyrządzasz sobie sporą krzywdę.

Nie chcemy, żeby do tego doszło, dlatego nadciagamy z pomocą. Poprosiłyśmy Keri Gans, dietetyczkę i autorkę poradnika „The Small Change Diet”, by pomogła nam stworzyć listę najczęściej pojawiających się wymówek oraz patentów na ich zwalczenie. A teraz uwaga: koniec z wymówkami!

Wymówka nr 1: moi znajomi i rodzina nie jedzą zdrowo

Jasne, najłatwiej zwalić winę na innych. To, że odżywiasz się niezdrowo to wina Twojej mamy, męża, przyjaciółki czy psa? „Moje pacjentki często mówią: «Mój mąż lubi niezdrowe jedzenie, więc nie mam wyjścia i też je jem» lub: «Moi przyjaciele wybierają fast food, więc jem śmieciowe jedzenie razem z nimi»” – wylicza Gans.

Koniec z wymówkami: przejmij kontrolę!

Twoje zdrowie leży w Twoich rękach, więc przestań zrzucać winę na wszystkich dookoła. Jednym ze sposobów, by odzyskać kontrolę nad swoim sposobem odżywiania, jest po prostu powiedzenie najbliższym, że od teraz zaczynasz jeść zdrowo. „Jeśli zobowiążesz się do przestrzegania diety na forum publicznym, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będziesz się tego trzymać” – zdradza dietetyczka.

Kolejnym sposobem jest zajęcie się zakupami. Jeśli wiesz, że Twoich najbliższych nie interesuje, co wrzucają do koszyka, przejmij ten obowiązek i upewnij się, że w Twojej kuchni znajdą się jedynie wartościowe produkty.

Wymówka nr 2: nie mam czasu!

„Mam tyle na głowie, że nie mam czasu, by trzymać się zdrowej diety” – brzmi znajomo, prawda? Nasza ekspertka bez przerwy słyszy tę wymówkę i uważa ją za jedną z najgorszych.

Koniec z wymówkami: planuj posiłki

Skoro masz czas, by jeść niezdrowo, masz również czas, by odżywiać się zdrowo. Jeśli wiesz, że czeka Cię długi dzień i nie będziesz miała możliwości, by w spokoju zjeść posiłek, zaopatrz się wcześniej w zdrowe co nieco. Jeśli nie masz nawet czasu, by coś wcześniej przygotować, wyskocz do sklepu i kup paczkę mieszanki studenckiej – to zawsze lepsze wyjście niż zapychanie się tłustymi chipsami czy słodkimi batonikami, a zdobycie jej zajmuje tyle samo czasu.

Jeśli w trakcie tygodnia jesteś naprawdę bardzo zabiegana, zarezerwuj sobie godzinę w sobotę, by wybrać się na zakupy. Na pobliskim targowisku zaopatrz się w świeże warzywa i owoce, a w spożywczaku kup chude mięso. Wcześniej zastanów się w spokoju, czego będziesz potrzebowała i zrób listę zakupów (zobacz m.in. 100 najlepszych produktów z supermarketu). W ten sposób zaoszczędzisz czas i pieniądze, bo w Twoim koszyku nie wylądują niepotrzebne produkty.

Wymówka nr 3: w pracy wszyscy jedzą niezdrowo

Twoi znajomi z pracy mają urodziny, a urodziny oznaczają urodzinowe ciasto, na dodatek koleżanka z pokoju zawsze ma otwartą paczkę ciasteczek i kilka razy dziennie zachęca do częstowania. Pewnie, że ciężko się oprzeć, ale jest to możliwe.

Koniec z wymówkami: trzymaj się swoich zasad

"Jeśli oznajmisz swoim współpracownikom, że przechodzisz na zdrowe odżywianie, będziesz raczej podziwiana za swoje postanowienie, a nie wyśmiewana” – przekonuje Gans. Jeśli w Twojej pracy wszyscy robią sobie wspólną przerwę obiadowa, zaproponuj bar, w którego menu znajdzie się także coś zdrowego.

A jeśli chodzi o urodzinowe ciasto – raz na jakiś czas możesz zjeść kawałek i świat się nie zawali. Upewnij się jednak, że nie sięgasz po nie zbyt często. Natomiast z okazji swoich urodzin, zaskocz współpracowników i przygotuj któryś z 10 przepisów na dietetyczne słodkości.

gotowanie, kuchnia fot. /shutterstock.com

Wymówka nr 4: nie umiem gotować

Nawet w czasach panowania wujka Google i filmików na YouTube nasza dietetyczka wciąż słyszy od pacjentów tę słabą wymówkę.

Koniec z wymówkami: nie musisz być master chefem, by gotować zdrowo

„Nie ma nic trudnego w przygotowaniu kurczaka ze szpinakiem i upieczeniu ziemniaków w piekarniku” – mówi Gans. Nie potrzebujesz do tego żadnych specjalnych umiejętności a jedynie odrobiny chęci. Na naszej stronie też znajdziesz mnóstwo prostych przepisów. Dowiedz się, jak zrobić sushi i wypróbuj 10 pomysłów na zdrowe śniadanie.

Zresztą nie musisz nawet gotować, wystarczy, że z rozwagą będziesz wybierać zdrowe produkty w sklepie i zamawiać najzdrowsze pozycje w menu w restauracji. „Po prostu dokonuj trafnych wyborów i zamiast mrożonej pizzy sięgnij po wędzonego kurczaka i mieszankę warzyw na patelnię. I już, tyle wystarczy” – podsumowuje Gans.

kobieta, jedzenie, dieta, apetyt, restauracja fot. shutterstock.com

Wymówka nr 5: jem poza domem

To, że często stołujesz się na mieście wcale nie zwalnia Cię z obowiązku dbania o to, co ląduje na Twoim talerzu. Nawet jeśli jesz poza domem, to istnieje wiele sposobów, by robić to z głową.

Koniec z wymówkami: wybierz dobrą restaurację

Jeśli Twoim znajomi chcą jeść niezdrowo – ich sprawa, ale Ty upewnij się, że restauracja, do której się wybierasz ma w swoim menu nie tylko ociekające tłuszczem potrawy.

Nasza dietetyczka radzi także, byś wybierała posiłek jako pierwsza, gdyż w ten sposób nie będziesz zamawiała pod wpływem kusząco brzmiących zamówień pozostałych (szarlotka z bitą śmietana i lodami waniliowymi po prostu brzmi cudownie).

Tekst: Annie Daly, Katarzyna Dwornik

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij