Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Snickers pod lupą - co zawiera? Jeść go, czy unikać?

Prześwietlamy skład jednego z popularnych batonów, sprzedawanego na całym świecie od ponad 80 lat. Co jest w nim dobre, a co takie sobie? Z jakich powodów można go czasem zjeść, a z jakich zwykle lepiej unikać?

WH 2013-06-13

24,3 g cukru

Już przed wojną słynne było wymyślone przez Melchiora Wańkowicza hasło "cukier krzepi”. I jeśli Wańkowicz miał rację, to 51-gramowy Snickers krzepi imponująco – zawiera aż 24,3 g cukru.

Badania na Princeton University wykazały jednak, że cukier ma też właściwości uzależniające. Ludzie, którzy jedzą go dużo, mają napady ochoty na coś słodkiego, jedzą go cyklicznie i mają syndrom odstawienia, gdy z niego rezygnują.

 

Zapotrzebowanie dorosłej, aktywnej kobiety na energię to ok. 2000-3000 kcal. Jak mówi dr Marek Szołtysik, żywieniowy ekspert Women's Health, mniej więcej połowa kalorii powinna pochodzić z węglowodanów, czyli cukrów. Jednak jedynie około 10% energii możesz dostarczyć w postaci sacharozy, czyli białego cukru.

Snickers zawiera go około 5 łyżeczek, więc zjadając taki baton, dostarczasz sobie ok. 100 kcal cukru. Po zjedzeniu dwóch batonów wyczerpujesz już limit energii ze słodyczy i od tej pory lepiej już nie słodź herbaty, nie jedz cukierków ani ciastek.

Neutralizacja: Najlepiej zaś zjedz mięso z ryżem – takie danie (białko i wolno wchłaniające się węglowodany) spowolni wzrost poziomu cukru we krwi, równomierniej rozkładając dostawy energii do komórek.

14,2 g tłuszczu

Snickers zawiera 14,2 g tłuszczu, czyli 20% zalecanej dziennej dawki. Większość tego tłuszczu to tłuszcze roślinne, w tym również tzw. tłuszcze trans, o których wiadomo, że mogą powodować wiele różnych chorób. Uczeni z Harvard University wykazali, że tłuszcze trans potrafi ą podbić poziom CRP, czyli białka wskazującego na zagrożenie chorobami serca, aż o 73%. To oznacza, że wzrasta też ryzyko zawału.

Neutralizacja: Na szczęście obniżenie poziomu CRP jest proste jak budowa... blendera. Według badania opublikowanego w „Journal of Nutrition” każda pojedyncza porcja owoców lub warzyw obniża ryzyko podwyższonego CRP o 21%. Jeśli więc zjadłaś Snickersa – wypij koktajl owocowy i będzie po problemie. Koktajl z jagód, jabłek i truskawek obniży ryzyko wysokiego CRP o 40%.

35% czekolady

Snickers to baton czekoladowy, a czekolada zdecydowanie poprawia humor. Swoje psychostymulujące działanie zawdzięcza fenyloetyloaminie i teobrominie. Obie te substancje zwiększają poziom dopaminy, która z kolei powoduje zwyżkę nastroju i zwiększenie zdolności koncentracji.

Neutralizacja: Jeśli masz ochotę poprawić sobie humor bez cukru i tłuszczu w pakiecie, sięgnij po awokado, kurczaka, jogurt albo twaróg – wszystkie te produkty są źródłem tyrozyny, która też sprzyja podniesieniu poziomu dopaminy.

24% orzeszków ziemnych

Prażone orzeszki ziemne to niemal jedna czwarta składu Snickersa – dostarczają około 4,5 grama białka. To niemal 10% dziennego zapotrzebowania dorosłej kobiety ważącej 55 kilogramów. Białko jest nam niezbędne do tworzenia mięśni oraz – co szczególnie przydatne, gdy chcesz zrzucić parę kilo – przyspiesza metabolizm.

Musisz jednak pamiętać, że – jak donosi „Journal of Food Composition” – orzeszki ziemne zawierają wprawdzie dużo ważnych aminokwasów, ale za to mało metioniny, którą ciało wykorzystuje do produkcji kreatyny – energetycznego paliwa dla mięśni. Metionina poprawia także stan skóry, chroni paznokcie i włosy.

Neutralizacja: Bogatym źródłem metioniny są ryby, brokuły i kasze.

260 kcal

Taka ilość kalorii zaspokaja 15% dziennego zapotrzebowania energetycznego aktywnej kobiety. Jeden baton dziennie i w ciągu tygodnia uzbiera się 1800 kcal, a w ciągu roku może się to zamienić na ponad 10 kg nadwagi.

Neutralizacja: Żeby zrobić miejsce na dodatkowe kalorie, posprzątaj przez godzinę mieszkanie. Już posprzątane? To wskakuj na bieżnię i przez 20 minut pobiegaj w tempie 12 km/h.

Ponadto...

Tłuszcze trans

Uczeni z University of North Carolina ustalili, że ludzie, w których diecie było dużo kwasów tłuszczowych trans, niemal dwukrotnie częściej chorują na raka jelita. Tłuszcze trans podejrzewane są też o powodowanie miażdżycy.

Lecytyna sojowa

Lecytyna sojowa pełni funkcję emulgatora, czyli zapewnia kremowy, jednorodny charakter masy. Ale lecytyna sojowa zawiera też cholinę, która poprawia pamięć. Niestety – tyle choliny, ile jest w jednym batonie, nie wystarczy, by podziałała, więc uzupełnij jej poziom, jedząc jajka na miękko. Żółtko jest jednym z najbogatszych źródeł choliny.

Magnez

Zarówno orzeszki ziemne, jak i kakao są bogatym źródłem magnezu – pierwiastka, bez którego nie dałoby się żyć. Niedobory magnezu mogą spowodować skurcze, kłopoty z koncentracją, bezsenność, rozdrażnienie, a nawet zaburzenia pracy serca. Zapotrzebowanie na magnez aktywnej kobiety to ok. 370 mg dziennie. 100 g orzeszków zapewnia niemal połowę tej dawki.

Odtłuszczone mleko w proszku

Dzięki niemu w batonie jest więcej białka oraz niewielkie ilości minerałów, np. wapnia, niezbędnego do budowy kości, oraz cynku, który wzmacnia odporność organizmu.

Sól

Kto by przypuszczał, że w słodkim batonie jest też sól... Nie ma jej dużo, bo zaledwie 0,3 g, ale jest. Nadmiar soli może zaś spowodować, że wzrośnie Ci ciśnienie krwi. Z kolei gdy w lecie będą panowały upały, ten dodatek soli może uchronić Cię przed odwodnieniem.

Coś za coś

W 51-gramowym batonie "Snickers" jest...

• 24,3 g cukru, który potrafi wywołać napady ochoty na słodycze. Lepiej więc zjedz stek, żeby utrzymać w ryzach poziom cukru we krwi.

• 14,2 g tłuszczu, który dodatkowo obciąża serce. Lepiej więc wypij rano koktajl owocowy, który wzmocni układ krwionośny.

• niewiele metioniny, potrzebnej do budowy mięśni. Ryba na kolację zapewni taką ilość metioniny, żeby skóra to odczuła.

• 260 kcal. Jeden baton dziennie przez rok może Ci dołożyć ok. 10 kg zbędnej masy ciała. Żeby spalić 260 kcal, musisz przez godzinę sprzątać lub biegać 20 minut.

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij