Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Skuteczne odchudzanie: fakty i mity

Słaba wola? Niska motywacja? Niekoniecznie. Przyczyną porażki na wadze może być po prostu brak wiedzy. Uzupełnij ją. Proponujemy Ci szybką powtórkę, która pomoże zaplanować najbliższe miesiące i przybliży do wymarzonej sylwetki.  

Magda Sadowska 2016-11-23
cytrusy fot. shutterstock.com

Skuteczne odchudzanie - prawda/fałsz

Jesienią ludzie jedzą więcej niż w czasie innych pór roku. 

Prawda. Jedno z badań wykazało, że jesienią jemy średnio o 222 kcal dziennie więcej niż wiosną. W innym różnica była mniejsza – 86 kcal. Możliwe wytłumaczenie: przez coraz szybciej zapadające ciemności produkujemy mniej serotoniny i mamy gorszy nastrój, który poprawiamy sobie jedzeniem. 30-60 minut ruchu na świeżym powietrzu powinno pomóc. 

Przy zrzucaniu wagi ćwiczenia są ważniejsze od diety.  

Fałsz. Przykro nam, królowe kardio. Lubimy przeceniać ilość spalanych kalorii, a – uwierz nam – trzeba naprawdę zdrowo się napocić, żeby spalić dużą latte z ciastkiem. Nawet marchewkowym. Dlatego mówimy nie podejściu: „Ćwiczę, więc mogę jeść, co chcę”. Dla osiągnięcia niższej wagi kluczowe jest odpowiednie menu wsparte ćwiczeniami. Samym ruchem niewiele osiągniesz.  

Przeczytaj więcej na temat zdrowego odchudzania.

Czas spędzony na Facebooku wiąże się bezpośrednio z wyższą wagą. 

Fałsz. Filmiki z kotkami i polszczyzna bez polskich znaków to na szczęście niejedyne rzeczy, które rozprzestrzeniają się w mediach społecznościowych. Popularność zdobywają też dobre nawyki. Najbardziej aktywni uczestnicy grup poświęconych zdrowej diecie byli też w gronie osób, które najwięcej schudły. Wsparcie innych, nawet wirtualne, może naprawdę wzmocnić Twoją motywację.  

Test wyboru

Ile decyzji związanych z jedzeniem podejmujesz w ciągu dnia?

A. 10

B. 25

C. 74

D. 230

Odpowiedź D. Samokontrola to zasób wyczerpywalny i im częściej podejmujesz decyzje, tym mniej zostaje odporności na pokusy. Dobrym sposobem na redukcję trudnych momentów jest planowanie: treningów, zakupów, posiłków. Poświęć część niedzieli i rozpisz dokładnie cały tydzień, a odpadnie podejmowanie decyzji na co dzień.  

Co pozwoli Ci ograniczyć podjadanie ulubionych przekąsek?

A. Siła woli

B. Dzienniczek dietetyczny

C. Mniejsza porcja

D. Niskokaloryczna alternatywa

Odpowiedź C. Jeśli na widok ulubionych lodów zaczyna lecieć Ci ślinka, raz na jakiś czas ulegnij pokusie, ale w sposób kontrolowany. Zjedz małą porcję. Badania pokazują, że to wystarczy, by zaspokoić zachciankę i nie tworzyć poczucia, że ciągle sobie czegoś odmawiasz. A to ono jest najgorsze, bo gdy w końcu przeważy, rzucasz się na jedzenie.  

Najlepszy szybki patent na odchudzanie?

A. Jedz 30 g błonnika dziennie

B. Kupuj produkty light

C. Kontroluj węglowodany

D. Licz kalorie

Odpowiedź A. Im zmiana prostsza, tym łatwiej ją wprowadzić w życie i się jej później trzymać. Naukowcy twierdzą, że ludzie, którzy jedzą 30 g błonnika dziennie (czyli dwa razy więcej od średniej, która wynosi około 16 g), stracili więcej kilogramów niż osoby, które starały się stosować skomplikowane dietetyczne plany.  

Jaki trening najskuteczniej spala tkankę tłuszczową?

A. Kardio

B. Interwałowy

C. Siłowy

D. Gry zespołowe

Odpowiedź B. Pod tym względem najwięcej osiągniesz dzięki HIIT, czyli treningowi interwałowemu o wysokiej intensywności. Choć jest krótki, to po nim przez długi czas mocno przyspiesza metabolizm. To jednak opcja dla zaawansowanych – na początek dobrze sprawdzi się trening siłowy mieszany z kardio.  

Dopasuj odpowiedzi. Wybierz najlepszą porę na poniższe posiłki.

1. Jogurt naturalny lub grecki z jagodami

2. Owsianka z bananem

3. Nic

4. 1 mandarynka i 40 pistacji

A. Kiedy oglądasz TV

B. Przed snem

C. Po treningu

D. Między śniadaniem a lunchem

Odpowiedzi:

1->C

Białko z jogurtu dostarczy mięśniom budulca, aby zregenerowały się po ćwiczeniach, a przeciwutleniacze z jagód przyspieszą ten proces.  

2->B

Węglowodany zawarte w płatkach owsianych i bananie sprawią, że do mózgu dostanie się większa ilość tryptofanu, z którego powstanie serotonina – hormon regulujący sen. Jeśli do tego zasłonisz okna, światło nie zakłóci produkcji melatoniny. W efekcie szybciej zapadniesz w sen i bardziej sie wyśpisz, co pomaga w odchudzaniu.  

3->D

Naukowcy odkryli, że kobiety, które nie jadły nic między śniadaniem a lunchem, straciły o ponad 3,5 kg więcej niż te, które w tym czasie coś podjadały. Jeśli trudno Ci zachować wstrzemięźliwość w tym czasie, pamiętaj o solidnym śniadaniu, najlepiej zawierającym solidną dawkę białka. Powinno pomóc.  

4->A

Siedząc przed telewizorem, machinalnie sięgamy po przekąski, więc zjadamy mniej takich, które musimy przed zjedzeniem obrać, np. owoców czy orzechów. Mandarynka lub pomarańcza zaspokoją ochotę na słodki, a pistacje na słony smak. Na dodatek dostarczą Ci cennych wartości odżywczych, których nie dadzą Ci np. chipsy.  

WH 09/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij