Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Rodzaje kasz: 6 gatunków i ich właściwości

Kasze to genialne źródła węglowodanów złożonych i białka. Idealne dla aktywnych dziewczyn. Sprawdzamy, jakie wartości odżywcze posiadają quinoa, kasza gryczana, kuskus, kasza manna i pozostałe gatunki.

WH 2016-02-08
kasze fot. shutterstock.com

Quinoa

Inaczej zwana komosą ryżową, jest zaliczana przez WHO do tzw. superżywności. Nie jest zbożem, choć jest do niego porównywana i tę rywalizację wygrywa przez nokaut.

Porcja 100 g to aż 14 g wysokiej jakości białka podobnego w składzie do białek zwierzęcych, dawka nienasyconych kwasów tłuszczowych, 64 g węglowodanów złożonych oraz 50% dziennego zapotrzebowania na magnez i fosfor.

Przygotowaliśmy dla Ciebie garść pomysłów na włączenie tej zdrowej kaszy do codziennego menu. Przetestuj nasz przepis na słodko-ostrą quinoe z batatem oraz pozostałe przepisy z komosą na każdą okazję.

kasze fot. shutterstock.com

Kasza gryczana

Powstaje z prażonych ziaren gryki zwyczajnej i uchodzi za jedną z najzdrowszych. Zawiera wysoko wartościowe białko (podobne do tego w jajkach), kwas foliowy, magnez, potas, fosfor i cynk oraz, co bardzo ważne, nie zakwasza organizmu i nie zawiera glutenu.

Przeciwutleniacze, których jest pełna, wzmacniają naczynia krwionośne i dbają o lepsze ukrwienie naszych mięśni.  

kasze fot. shutterstock.com

Kasza manna

Czyli tzw. grysik, powstaje z ziaren pszenicy i jako jedyna z kasz zawiera jód, z którego cieszy się nasza tarczyca. Zawiera też witaminy grupy B i PP, potas, cynk, żelazo, magnez i kwas foliowy.

Jest dość kaloryczna, ale ze względu na wysoki poziom błonnika, dietetycy polecają ją osobom na diecie. Ma wysoki indeks glikemiczny, więc nie przesadzaj z jednorazową dawką.

kasze fot. shutterstock.com

Kuskus

Przygotowuje się ją z twardej pszenicy durum. Kasza jest lekkostrawna, bogata w niealergizujące białko i węglowodany złożone, ale z wysokim indeksem glikemicznym. Nie zawiera błonnika i ma też nieco mniej witamin i minerałów niż jej kuzynki.

Pod względem wartości odżywczych przypomina bardziej makaron i w menu powinna być bardziej uzupełnieniem, niż bazą.

kasze fot. shutterstock.com

Kasza owsiana

Owies jemy głównie w postaci płatków – teraz pora wypróbować kaszę. Mniej przetworzona niż płatki będzie zawierać jeszcze więcej dobra. Owsiana, pod względem zawartości przeciwutleniaczy, bije na głowę większość warzyw, owoców i zbóż.

Pełno w niej białka, węglowodanów złożonych, błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zapobiega skokom cukru we krwi.

kasze fot. shutterstock.com

Kasza orkiszowa

Ten podgatunek pszenicy, zwany jęczmieniem dwurzędowym, przeżywa swoje wielkie dni. Orkisz świetnie robi naszemu układowi krążenia, pokarmowemu i faktycznie pęka od witamin i minerałów.

Dostarcza też aż 15 g dobrze przyswajalnego białka oraz egzogenne aminokwasy. Zapewnia dobry wygląd skórze, włosom, paznokciom i wzmacnia odporność.  

WH 11/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ja każdy posiłek buduje od kaszy, jest bardzo pożywny oraz posiada dużo białka oraz błonnika. Najbardziej smakuje mi od melvit.pl
    ~Dominika, 2016-07-01 13:59:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij