Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Pod lupą WH: czy zielona kawa odchudza?

Zielona kawa miała być skutecznym suplementem diety, dzięki któremu ludzie szybko tracą zbędne kilogramy bez najmniejszego wysiłku. Niestety cudów nie ma. Zobacz, dlaczego jej magiczne właściwości to pic na wodę.
KD 2015-03-17
fot. Viktoria Gavrilina 2015/shutterstock.com fot. Viktoria Gavrilina 2015/shutterstock.com

Zacznijmy od tego, że zielona kawa nie jest odmianą popularnego napoju – to po prostu zwykłe ziarna kawy, które nie zostały poddane procesowi palenia i dzięki uniknięciu działania wysokiej temperatury miały (ponoć) zachować swoje właściwości wspomagające odchudzanie. W sklepach znajdziesz ją pod postacią zmielonych ziaren, które można zaparzać lub tabletek.

Suplement diety zyskał popularność w Stanach Zjednoczonych, gdzie wypromowano go w programie „The Dr. Oz Show” prowadzonym przez popularnego amerykańskiego lekarza Mehmeta Oza, autora wielu bestsellerowych poradników zdrowotnych.

Twierdzono, że kawa ta w zaledwie 22 tygodnie pomaga pozbyć się 8 kilogramów i 16% tkanki tłuszczowej – wszystko to bez stosowania żadnej diety i ćwiczeń. Każdy rozsądny człowiek takie założenie uznałby raczej za pobożne życzenie, które jest zbyt pięknie, by mogło być prawdziwe. Niestety, gdy w grę wchodzą marzenia o bezwysiłkowym osiągnięciu pięknej sylwetki, nad rozumem zaczynają brać górę emocje.

Dwaj autorzy testów, które rzekomo udowadniały magiczne działanie zielonej kawy w całości je odwołali, twierdząc tym razem, że ekstrakt z zielonej kawy tak naprawdę wcale nie pomaga w  odchudzaniu. Zapewne nie zdziwi nikogo fakt, że badania przeprowadzono na zlecenie amerykańskiej firmy Applied Food Sciences (AFS) zajmującej się sprzedażą ekstraktu z zielonej kawy. Wieść o jej zbawiennym wpływie na sylwetkę rozniosła się z prędkością błyskawicy. Prawdziwość i rzetelność badań szybko jednak podważono.

Tajemniczym składnikiem, który miał odpowiadać za cudowne właściwości wyszczuplające był kwas chlorogenowy (CGA), silny antyoksydant spowalniający odkładanie się cukru w organizmie i jednocześnie przyspieszającym metabolizm. Na szczęście zielona kawa zainteresowała także innych naukowców, którzy wzięli ją pod lupę. Australijscy badacze przez 12 tygodni podawali myszom, będącym na wysokotłuszczowej diecie, CGA. Okazało się jednak, że zarówno gryzonie spożywające kwas chlorogenowy jak i te, które go nie odstawały tyły w takim samym tempie.

Nie można zaprzeczyć, że zarówno kofeina, jak i CGA potrafią pobudzić metabolizm, jednak kwas chlorogenowy znajdziemy także w suszonych śliwkach, karczochach lub pokrzywie. Warto więc wzbogacić dietę o te składniki oraz 13 produktów pełnych antyoksydantów, bo nie będziemy Cię okłamywać: bez odpowiedniej diety i regularnej aktywności fizycznej o zgrabnej sylwetce możesz zapomnieć.

Pamiętaj, że kupowanie i zażywanie produktu, który obiecuje Ci odchudzanie bez odpowiedniej diety i ćwiczeń w najlepszym wypadku jest wyrzuceniem pieniędzy w błoto, ale czasem może być wręcz niebezpieczne. Jeśli chcesz schudnąć, nie wydawaj pieniędzy na suplementy wspomagające odchudzanie i magiczne herbatki, lepiej kup sobie karnet do pobliskiego fitness klubu, zestaw hantli i wypróbuj nasz trening siłowy albo zaopatrz się w nowe buty i zobacz, co daje bieganie.

Tekst: Annie Daly, Katarzyna Dwornik

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij