Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Nawadnianie organizmu: jakie owoce i warzywa jeść?

Na pewno już wiesz, że nie możesz dopuścić do odwodnienia organizmu. Ale płyny to niejedyny sposób nawodnienia. Oto owoce i warzywa, które oprócz wody uzupełnią także witaminy oraz mikro- i makroelementy szybciej wypłukiwane z organizmu podczas upałów.

WH 2016-07-08
owoce i warzywa fot. shutterstock.com

Twój organizm ma specjalny układ regulujący temperaturę ciała. Gdy słońce świeci zbyt mocno, układ termoregulacyjny uruchamia proces pocenia się, żeby schłodzić organizm. W rezultacie tracisz wodę i – jeśli jej nie uzupełnisz, możesz mieć zawroty głowy, kłopoty z koncentracją, a w skrajnych przypadkach nawet zemdleć. W upalne dni musisz więc pić więcej niż zwykle. Ale zaraz, zaraz... Czy na pewno musisz pić, żeby uzupełnić wodę? Niekoniecznie.

Często można usłyszeć, że trzeba dostarczać sobie około 2-2,5 litra płynów na dobę, żeby uniknąć odwodnienia. Wprawdzie te wyliczenia nie mają szczególnie przekonujących podstaw naukowych, ale przyjęło się, że mniej więcej takie jest dzienne zapotrzebowanie człowieka na wodę. Ale woda jest przecież nie tylko w plastikowych butelkach i w kranie. Wodę znajdziesz też w zupie, w jogurcie, oraz – co już mniej oczywiste – w owocach i warzywach.

Dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia mówi, że w upały, gdy więcej się pocisz, oprócz uzupełnienia samej wody „potrzebne jest także uzupełnienie pierwiastków, które wtedy szybciej tracimy, takich jak np. sód czy potas, ale także magnez, wapń.Dlatego latem nie tylko nie możemy pozwolić sobie na to, by pomijać w diecie bogate w nie warzywa i owoce, ale wręcz powinniśmy spożywać zdecydowanie więcej tych produktów niż zalecane minimum".

Warzywa i owoce, w większości składają się w ponad 80% - 90% z wody, dlatego świetnie nadają się do nawodnienia organizmu, a dodatkowo stanowią bogate źródło witamin oraz mikro- i makroelementów. Innymi słowy w gruncie rzeczy są jak izotoniki.

Dużo niezbędnych do uzupełnienie mikro i makroelementów znajdziesz w owocach i warzywach, które opisaliśmy na kolejnych slajdach.

owoce i warzywa fot. shutterstock.com

Pomidory

Składają się w 94 proc. z wody i mają aż 242 mg potasu. Zawierają również likopen, przeciwutleniacz, który opóźnia procesy starzenia i pektyny obniżające poziom cholesterolu. Badania wskazują, że związki zawarte w pomidorach chronią nas także przed nowotworami.

Intensywnie ćwiczysz? Często pij sok pomidorowy – uzupełni „wypocony" potas. Niedobór tego pierwiastka zaburza gospodarkę elektrolitową i może być przyczyną skurczów mięśni. Wystarczy jedna szklanka soku pomidorowego, żeby dostarczyć ok. 25% dziennego zapotrzebowania na ten cenny pierwiastek.

owoce i warzywa fot. shutterstock.com

Rzodkiewka

Zawiera 94 proc. wody i 255 mg potasu, który reguluje pracę serca, obniża ciśnienie krwi i wspomaga dotlenienie mózgu, przez co dobrze wpływa na pamięć i koncentrację. Rzodkiewka wspiera również pracę układu pokarmowego za sprawą zawartego w niej olejku gorczycowego i siarki. Złapałaś przeziębienie? Te dwa składniki pomogą Ci wyleczyć infekcje.

owoce i warzywa fot. shutterstock.com

Kalafior

Zawiera 91 proc. wody, 328 mg potasu oraz sporo magnezu i witaminy C. Według badań trzy porcje w tygodniu poprawią funkcjonowanie wątroby, przez co będziesz spalała tłuszcz bardziej efektywnie. Kalafior ma również wysoką zawartość fitosteroli. Związki te zmniejszają poziom cholesterolu o 10-15%. Jedz na zdrowie.

tangerynki fot. shutterstock.com

Pomarańcze

Pomarańcze składają się w 85 proc. z wody i 177 mg potasu. Zwierają także wiele innych wartościowych składników - m.in. witaminę C. Dzięki niej korzystnie wpływają na kondycję skóry. Badania wskazują, że kwas askorbinowy, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, pomaga wygładzić skórę i opóźnić procesy starzenia.

Doskonałym źródłem witaminy C w płynie są soki z owoców cytrusowych (tutaj znajdziesz przykładowy przepis). Jedna szklanka soku grapefruitowego to ok 65% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

owoce i warzywa fot. shutterstock.com

Melon

Ten soczysty owoc to kopalnia potasu (ma go aż 330 mg) i beta-karotenu, który chroni przed miażdżycą, nowotworami i utrwala opaleniznę. Melon jest wyjątkowo często spotykany w dietach ze względu na oczyszczające działanie, ale też polecany przez okulistów. Dostarcza 120% dziennego zapotrzebowania na dbającą o nasz wzrok witaminę A. Możesz jeść go bez oporów - w 100 g ma tylko 40 kcal i posiada zdolność spalania tłuszczu.

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Owoce i warzywa ale tylko bezglutenowe
    php_programista, 2016-07-15 09:47:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij