Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.8

Omijanie posiłków, czyli jak spowolnić metabolizm

Tak, tak, dobrze przeczytałaś. Oczywiście, wątpimy, by ktoś chciał, żeby jego przemiana materii zwolniła. Raczej zwykle zastanawiamy się, jak przyspieszyć metabolizm. Zobacz więc, dlaczego omijanie posiłków jest jego największym wrogiem.

WH 2015-03-06
sztućce, talerze fot. shutterstock.com

Całkiem możliwe, że na jakimś etapie życia, aby zrzucić kilka kilogramów chciałaś zrezygnować z obiadu i miałaś nadzieję, że jakoś uda Ci się przetrwać to ssanie w żołądku aż do kolacji. Albo przygotowywałaś sobie na śniadanie szklankę niskokalorycznego, zielonego soku, mając nadzieję, że zestaw zblendowanej zieleniny w szklance dostarczy Ci składników odżywczych, których nie dostarczą płatki z mlekiem (to akurat prawda), licząc przy okazji, że takie cięcie kalorii zaowocuje supersylwetką i brakiem wyrzutów sumienia, że doprowadzasz swój organizm na skraj rozpaczy poprzez dostarczanie mu małowartościowych produktów.

 

Rzecz w tym, że radzenie sobie z popularnym „ssaniem” i spadkiem energii to tylko czubek góry lodowej, w porównaniu do skali problemu, z jakim musi poradzić sobie Twój organizm, gdy nie dostarczasz mu energii na czas. Pamiętasz dowcip (ok, "dowcip" to małe nadużycie), w którym tęga osoba skarży się, że nie rozumie, dlaczego nie może schudnąć, skoro je tylko raz dziennie? Raz dziennie, czyli zaczyna o 8 rano i kończy o 20 (bez oklasków). To tak, jakby odchudzająca się osoba narzekała, że nie chudnie, chociaż je regularnie. Pierwszy posiłek o 11, a drugi o 21. I zdrowo (na śniadanie pomidor, na kolację sałata)! W obu przypadkach efekt końcowy będzie taki, że Twoje ciało mocno na tym ucierpi. Sprawdź, co się dzieje, gdy wprowadzasz organizm w fazę głodowania.

Zacznijmy, tradycyjnie, od początku. Omijanie posiłku powoduje, że poziom cukru we krwi spada (a jeśli jest to śniadanie, nie dajesz sobie nawet szansy na rozruszanie metabolizmu). „Cukier jest paliwem dla Twojego organizmu, i jeżeli nie krąży w nim we właściwej ilości, oddziałuje to negatywnie na każdy organ. – mówi Maggie Moon, specjalistka ds. żywienia z Los Angeles - Czujesz się zmęczona i masz złe samopoczucie”. Ponadto, kiedy nie zapewniasz sobie w odpowiednim momencie dodatkowej dawki kalorii, organizm przestawia się na „tryb oszczędnościowy”. Metabolizm zwalnia, więc jedzenie, które w końcu, po długiej przerwie trafi do Twojego żołądka, będzie spalane wolniej.

Kolejna sprawa: kiedy omijasz posiłek, dostaje się też mózgowi. „Bez stałej dostawy substancji odżywczych Twoje zdolności intelektualne i panowanie nad emocjami, niestety, ogranicza się” – mówi Moon. Ciągle jesteś w złym humorze i łatwo się irytujesz. A ponieważ mózg jest ponoć najseksowniejszym organem kobiety, musisz o niego dbać. Sprawdź więc listę 35 produktów, które utrzymają Twój mózg w formie.

Kiedy w końcu zjesz, załóżmy, osiem godzin później, Twoje ciało odczuwa ulgę – niestety, krótkotrwałą. Metabolizm wciąż będzie spowolniony, bo nie jest pewien, kiedy dostanie kolejną dawkę energii. A cukier we krwi znów spada, przez co czujesz się jak w trybie uśpienia, mózg nie funkcjonuje prawidłowo, nastrój co chwilę się zmienia. Jeżeli nadal będziesz prowadzić politykę omijajania posiłków (a radzimy, byś od takiej polityki trzymała się z daleka), Twoje ciało zacznie czerpać energię z mięśni, metabolizm zwolni jeszcze bardziej, a Ty będziesz kompletnie osłabiona. Psychicznie i fizycznie.

Do sedna: omijanie posiłków nie tylko sprawia, że Twój organizm staje się słabszy. Jest jak spiskujący przeciw Juliuszowi Cezarowi Brutus - nawet nie spodziewasz się, że może zadawać Ci tak opłakane w skutkach ciosy jak: najpierw zwolniony metabolizm, a później szaleńcze napady głodu, którym tak trudno się oprzeć. A gdy rzeczywiście ulegniesz i wrzucisz w siebie na raz tysiąc kalorii, jak na złość będziesz trawić je w wolniejszym tempie.

Jak więc rozsądnie ułożyć sobie plan żywieniowy, żeby stracić kilogramy, ale nie głodować? Prawda stara jak świat: jedz trochę mniejsze porcje, ale częściej. „Upewnij się, że jedzenie, które sobie serwujesz, jest wysokiej jakości i pełne składników odżywczych" - mówi Moon. Białko, węglowodany złożone i nienasycone tłuszcze są niezbędne w diecie.

Pamiętaj też o aktywności fizycznej, a jeśli ciężko Ci zwlec się z kanapy, zobacz 5 niecodziennych sposobów na motywację do treningu. Zrzucanie kilogramów poprzez zdrową, bogatą we wszystkie składniki dietę i sporą porcję ćwiczeń nie zostawi uszczerbku na Twoim organizmie. Będziesz zdrowsza, szczęśliwsza i bardziej zmotywowana do dalszej pracy nad swoja sylwetką.

Tekst: Esther Crain, Jagoda Dziadul

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij