Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.3

Oliwa z oliwek: ile ma kalorii? Jak często i ile warto jej używać?

Oliwa z oliwek to najlepszy olej roślinny. Ze względu na swoje prozdrowotne właściwości powinna być spożywana codziennie. Oliwy przecenić się nie da, ale przeliczyć trzeba, bo zawiera całkiem sporo kalorii.

KD 2014-10-21
fot. Daniel Taeger 2014/shutterstock.com fot. Daniel Taeger 2014/shutterstock.com

Oliwa spożywana na co dzień chroni Cię przed napadami głodu, wyrównując poziom cukru we krwi. W parze z treningiem dba o to, by tłuszczyk nie odkładał się w nadmiarze. W dłuższej perspektywie chroni też przed nowotworami. Tylko jaka dzienna dawka oliwy będzie najlepsza zarówno dla Twojego zdrowia, jak i figury?

1 łyżka oliwy dziennie – za mało

Przygotowując optymalny posiłek po treningu, używaj oliwy zamiast tłuszczów nasyconych. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe, których oliwa extra vergine jest prawdziwym bogactwem, sprawiają, że w mięśniach i tkance podskórnej odkłada się mniej tłuszczu.

 

Z kolei niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) dbają o gospodarkę wodną w Twoim organizmie. Musisz jednak pamiętać, że mają one prozdrowotne działanie tylko wtedy, gdy są spożywane na zimno. Przy wysokiej temperaturze, np. podczas smażenia, tworzą szkodliwe związki zagrażające wątrobie, nerkom oraz sercu.

Ten tłuszcz po prostu trzeba wykorzystywać, i to nie tylko w kuchni. To najlepsza odżywka do paznokci i włosów. NNKT, zwane też witaminą F, ujędrniają i wygładzają skórę.

W kuchni znajdziesz więcej produktów, które możesz wykorzystać do pielęgnacji swojej urody. Zobacz: 9 zaskakujących zastosowań octu jabłkowego oraz 8 zaskakujących zastosowań sody oczyszczonej.

3 łyżki oliwy dziennie – w sam raz

Odpowiednia ilość oliwy z oliwek chroni również przed rakiem sutka – odkryła prof. Maria Marques z uniwersytetu w Coimbrze. Za tym działaniem ma stać – wg naukowców – kwas oleinowy, który stanowi 80% składu oliwy z oliwek.

Wyjątkowość oliwy extra vergine polega na tym, że ma ona idealną proporcję tłuszczową: niewielkie ilości kwasów nasyconych (odpowiedzialnych np. za poziom złego cholesterolu) i bardzo dużo jednonasyconych, do których należy rzeczony kwas oleinowy.

6 łyżek oliwy dziennie – za dużo

„Lista zalet oliwy z oliwek jest naprawdę imponująca, mimo to nie powinnaś zapominać, że to tłuszcz” – ostrzega dr Marek Szołtysik, specjalista dietetyk. Roślinny, najzdrowszy, ale jednak tłuszcz.

Jedna łyżka stołowa oliwy to około 160 kcal, więc ryzyko nadwagi przy używaniu ponad normę jest duże. Wprawdzie 6 łyżek oliwy odpowiada Twojemu dziennemu zapotrzebowaniu na tłuszcz w ogóle, to jednak musisz pamiętać, że dostarczasz go z wieloma innymi produktami: mięsem, mlekiem, serami, o słodyczach nie wspominając. Dlatego ilość samej oliwy ogranicz do 3-4 łyżek dziennie.

Oleje roślinne to nie tylko oliwa z oliwek. Podpowiadamy: Jaki olej roślinny wybrać i jak najlepiej możesz go wykorzystać.

Środek przeciwbólowy?

Tak! Zdrowe kwasy tłuszczowe mają działanie przeciwzapalne. 50 ml oliwy odpowiada 10-proc. dawce ibuprofenu.

WH 03/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij