Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
4.0

Odchudzanie: tajna broń w walce o płaski brzuch

Pewnie nie używasz zbyt wiele oleju w kuchni – wszak to mnóstwo kalorii. Okazuje się jednak, że jeden z popularnych olei roślinnych może pomóc w zrzucaniu zbędnego tłuszczyku z brzucha.
KD 2014-07-24
fot. Alfred Nesswetha 2014/shutterstock.com fot. Alfred Nesswetha 2014/shutterstock.com

Najnowsze badania zaprezentowane w ramach konferencji naukowej American Heart Association’s w Nowym Orleanie wykazały, że pewne oleje mogą nie tylko pomóc w zmniejszeniu ilości tkanki tłuszczowej na brzuchu, ale i w obniżeniu ryzyka występowania tzw. zespołu metabolicznego. Jest to zbiór dość nieciekawych czynników takich, jak zbyt wysokie ciśnienie krwi, zwiększony poziom cukru, otyłość brzuszna i nieprawidłowy poziom cholesterolu, które mogą prowadzić do  występowania chorób serca, udarów i cukrzycy.

Grupa amerykańskich i kanadyjskich naukowców ustaliła dla 121 uczestników, z których wszyscy cierpieli na zespół metaboliczny, 4-tygodniową dietę obejmującą 2000 kcal dziennie. W codziennym menu znajdował się koktajl zawierający 40 gramów jednego z olei: rzepakowego, mieszanki oleju z krokosza barwierskiego i lnianego, mieszanki oleju z krokosza barwierskiego i kukurydzianego lub oleju rzepakowego bogatego w kwasy tłuszczowe omega-3.

Na początku i pod koniec testu naukowcy wykonali rodzaj badania rentgenowskiego, w trakcie którego zmierzyli masę tkanki tłuszczowej w różnych częściach ciała uczestników. Odkryli, że u osób, które wypijały koktajle zawierające olej rzepakowy, ilość tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha zmniejszyła się średnio o 1,6% bardziej niż u tych, które otrzymywały mieszankę oleju z krokosza i lnianego. Natomiast u osób, które spożywały mieszankę oleju z krokosza i kukurydzianego lub olej rzepakowy bogaty w  kwasy tłuszczowe omega-3, nie stwierdzono żadnej zmiany, jeśli chodzi o poziom tkanki tłuszczowej na ich brzuchach.

Mimo iż nie jest jasne, dlaczego jedzenie tych rodzajów olei pomaga w zrzucaniu nieznośnej oponki, naukowcy mówią, że może sprowadzać się to do ilości kwasów oleinowych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych znajdujących się w olejach rzepakowych.

„Kwasy oleinowe mogą być w inny sposób poddawane procesowi przemiany materii – tłumaczy dr Penny Kris-Etherton, dietetyk i wykładowca na Penn State University. – Twoje ciało może przetwarzać je w sposób, który pozwala spalić nieco więcej tłuszczu i w ten sposób zmniejsza się jego ilość odłożona w Twoim ciele”.

Nie oznacza to jednak, że powinnaś wszystkie potrawy topić w oleju rzepakowym. „Jeśli chcesz uniknąć jedzenia zbyt dużej ilości kalorii, musisz pamiętać o odpowiednich proporcjach i zdrowej, zbilansowanej diecie – przekonuje Kris-Etherton. – Jeśli chcesz zobaczyć mniej więcej te same efekty, co uczestnicy badania, włącz 40 gramów (około 2,5-3 łyżki stołowe) oleju rzepakowego do diety obejmującej 2000 kcal dziennie”. Pamiętaj, że to mniej, niż jedna łyżka stołowa oleju do posiłku.

tekst: Alexandra Duron

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij