Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.4

Nowości dietetyczne: czy to rzeczywiście zdrowa żywność?

Nasiona chia, jagody goji, stewia, amarantus, spirulina... To jedne z produktów, które wśród miłośników zdrowego odżywiania zdobywają coraz większą popularność. Czy słusznie? Zobacz, co mówią na ten temat nasi eksperci.

WH 2014-11-06
chia fot. Ida Karolina Rosanda 2015/shutterstock.com

Mleko migdałowe

Plus: doskonały zamiennik mleka krowiego dla osób z nietolerancją laktozy. Nie zawiera też kazeiny, czyli ciężkostrawnego białka. Za to jest bogate w mikroelementy, witaminę E – wymiatacza wolnych rodników i kwasy omega-3. Ma działanie alkalizujące, czyli odkwasza organizm.

Minus: jeżeli jesteś uczulona na orzechy, lepiej go unikaj. Minusem jest też bandycka cena. Zrób je lepiej sama – zmiel 2 szklanki migdałów i zalej 3 szklankami wrzątku. Po kwadransie odcedź.

Mleko migdałowe to nie jedyny zamiennik. Sprawdź inne napoje roślinne, które mogą zastąpić mleko od krowy.

Spirulina

Plus: chętnie wykorzystują ją w diecie weganie, ze względu na ogromną ilość białka. „Dodatkowo – jak przyznaje dietetyczka Katarzyna Biłous – badania sugerują, że spirulina hamuje wydzielanie histaminy, odpowiedzialnej za wszystkie objawy alergiczne”.

Minus: może wchodzić w interakcję z lekami, dlatego lepiej skonsultować się z farmaceutą. Nie mogą jej stosować chorzy na fenyloketonurię, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów i toczeń.

Jagody goji

Plus: „Ten azjatycki owoc uważany jest za jeden z najbardziej odżywczych” – podkreśla Katarzyna Biłous. Ma duże stężenie flawonoidów, dlatego słynie z właściwości przeciwnowotworowych i uważany jest za pigułkę młodości. Badania mówią o tym, że może spowalniać osłabianie wzroku.

Minus: niełatwo jest kupić świeże jagody, a niektórzy producenci przyznają na etykietach, że owoc może być siarkowany. Czytaj etykiety!

Nasiona szałwii hiszpańskiej, czyli nasiona chia

Plus: jedna łyżka tych nasion ma tyle błonnika, co miska płatków owsianych! To bogactwo żelaza potrzebnego kobietom szczególnie, gdyż w czasie miesiączki tracą ten pierwiastek. Nasiona mają też sporo wapnia i kwasów omega-3.

Minus: nie powinny ich jeść osoby, które wiedzą, że mają alergię na sezam lub gorczycę (występującą np. w musztardzie). W szałwii są podobne białka uczulające.

kiełki fot. Ildi Papp 2015/shutterstock.com

Kiełki brokuła

Plus: trzydniowe kiełki brokuła mogą zawierać 50 razy więcej sulforafanu niż starsze rośliny. Sulforafan to związek siarkoorganiczny, który wspomaga procesy detoksykacyjne w organizmie. Za ich sprawą może wpływać na blokowanie wzrostu niektórych komórek nowotworowych.

Minus: cały czas ciąży na nich informacja o bakterii E.coli. Lepiej nie kupuj kiełków. Hodując sama, zgodnie z zasadami higieny, minimalizujesz ryzyko zatrucia tą bakterią.

wodorosty kelp fot. shutterstock.com

Wodorosty Kelp

Plus: wiele opinii wskazuje, że te morskie wodorosty podnoszą temperaturę ciała, co przyspiesza metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Spora obecność cynku korzystnie wpływa na włosy i skórę, a duża ilość magnezu poprawia koncentrację i nastrój.

Minus: obecny w nich jod jest pomocny w leczeniu tarczycy tylko wówczas, gdy zażywa się ściśle określoną dawkę dziennie. Zbyt duża ilość jodu może zaszkodzić, a nie pomóc, dlatego dawkowanie skonsultuj z lekarzem.

stewia fot. shutterstock.com

Stewia

Plus: stewia jest 35 razy słodsza od cukru, a nie jest kaloryczna. Nadaje się również do wypieków: łyżeczka wyciągu ze stewii zastępuje w przepisie szklankę cukru. „Substancja słodząca jest przez organizm dobrze metabolizowana i na stan dzisiejszej wiedzy bezpieczna” – podkreśla Agnieszka Piskała.

Minus: jedno z badań potwierdza, że osoby, które przez dłuższy czas stosowały suszone liście, miały podwyższony tzw. zły cholesterol. Lepiej używaj stewii w proszku.

Słodki smak możesz osiągnąć nie tylko za pomocą cukru czy stewii. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czym najlepiej zastąpić cukier.

trawa pszeniczna fot. shutterstock.com

Trawa pszeniczna i jęczmienna

Plus: „Przede wszystkim mają znacznie większe stężenie składników pokarmowych niż inne liściaste warzywa” – podkreśla Katarzyna Biłous. Świeża trawa, jak pokazują badania, jest bardziej odżywcza niż wersja sproszkowana lub w pastylkach.

Minus: trawa nie zawiera glutenu. Sproszkowana powinna mieć znak „przekreślonego kłosa”. W przeciwnym razie nie ma pewności, czy produkt nie miał kontaktu z innymi ziarnami.

czarny czosnek fot. shutterstock.com

Czarny czosnek

Plus: to nie jest żadna odmiana, ale zwykły czosnek poddany fermentacji. Kolor zmienia się w wyniku przekształcenia cukru w meladoidynę. Ma delikatniejszy smak i zapach, ale nie traci swoich antybakteryjnych właściwości.

Minus: „Trzeba kupować u sprawdzonych dostawców, bo jeśli proces fermentacji nie był prawidłowo przeprowadzony, czosnek spleśnieje” – mówi dietetyczka Agnieszka Piskała. Pleśń z rodzaju apergillus niger jest czarna i nie będzie widoczna na ciemnych ząbkach.

amarantus fot. shutterstock.com

Amarantus

Plus: to rzeczywiście żywieniowy hit – przyznają dietetycy. „Zawiera skwalen – substancję, która pomaga obniżać cholesterol. Ma mnóstwo błonnika i jest jedynym ziarnem zawierającym witaminę C” – wylicza Agnieszka Piskała. Pod względem składników jest podobny do naszej kaszy jaglanej.

Minus: powinni na niego uważać alergicy, bo może uczulać. Jest niewskazany na diecie „raw” (surowe produkty), gdyż amarantus zawiera spore ilości inhibitora trypsyny, czyli substancji, która hamuje działanie enzymu trawiącego białka.

Na tym nie koniec żywieniowych hitów. Popularnością cieszą się też ostatnio, np. produkty bezglutenowe, brązowy cukier czy syrop z agawy. Jeśli chcesz schudnąć, poznaj 7 "zdrowych" produktów przez, które tyjesz.

Tekst: Katarzyna Górna-Drzewosz

WH 03/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij