Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Niedobór witaminy D: zdrowy jadłospis na dzień 7

Przygotowaliśmy dla Ciebie kolejny jadłospis bogaty w witaminę D. Pomoże wyszczuplić talię i zadba o dobre samopoczucie. Zobacz, jak zrobić łososia z warzywami, penne z karczochami i po jakie przekąski sięgać między posiłkami.

Magda Sadowska 2016-06-14
jajecznica fot. shutterstock.com

Śniadanie (257 IU witaminy D)

Jogurt naturalny i jajecznica

Jogurt naturalny (170 g) z owocami leśnymi (pół szklanki) i kiełkami pszenicy (1 łyżka) oraz jajecznica (1 jajko całe + białka 2 jaj). Do tego kromka chleba pełnoziarnistego.

Przekąska (80 IU witaminy D)

1 jajko na twardo oraz zielona herbata

Obiad (660 IU witaminy D)

Łosoś z warzywami

140 g łososia, 8 pomidorków koktajlowych, pół ogórka w plastrach, 2 łyżki ciecierzycy, 1 łyżka sera feta, 1 łyżeczka oliwy z oliwek i ocet balsamiczny. Wymieszaj składniki, dopraw pieprzem i solą. Filiżanka zielonej herbaty.

Przekąska (0 IU witaminy D)

Serek wiejski

Pół serka z cynamonem i jabłko. Zielona herbata.

Kolacja (270 IU witaminy D)

Penne z grzybami i karczochami, sałatka

1 porcja penne (przepis znajdziesz obok) z sałatką z ulubionej sałaty, pomidorów, ogórka, 1 łyżki siekanych orzechów włoskich, 1 łyżki oliwy z oliwek i octu balsamicznego.

Sprawdź także, jakie właściwości ma witamina D i wypróbuj jadłospisy na pozostałe dni tygodnia: dzień 1, dzień 2, dzień 3dzień 4dzień 5 oraz dzień 6.

witamina d fot. shutterstock.com

D jak dostawcy

Zobacz, w jakich produktach znajdziesz naturalną dawkę witaminy D.

Ryby

Tłuste ryby to najlepsze źródło witaminy D. Wybieraj te pochodzące z morza, bo zawierają więcej składników odżywczych od hodowlanych, karmionych paszą. Jedz łososie, makrele, śledzie, tilapie, tuńczyki. Wit. D znajdziesz też w słodkowodnych karpiach i pstrągach.

Jaja

Witamina D znajduje się w żółtku, więc zjedzenie samego białka nie pomoże Ci wyrobić normy. Są badania wskazujące, że jaja kur z wolnego wybiegu, które przebywają na słońcu, zawierają więcej witaminy D niż tych z chowu klatkowego, siedzących całe życie pod dachem.

Mięso i mleko

To ilości znacznie mniejsze od tych zawartych w rybach, ale trochę witaminy D jest również w mięsie: wątrobie wołowej czy wieprzowinie. Niewielkie dawki zawiera także mleko i pochodzący z niego żółty ser. Trzeba je jednak traktować wyłącznie jako uzupełnienie głównych dostaw z ryb.

Grzyby

Ludzie i kury nie są wyjątkiem – grzyby również są w stanie pod wpływem słońca produkować witaminę D. Ponownie, jak w przypadku mięsa czy mleka, nie są to końskie dawki, ale w czasie naszej zimy lepszy rydz niż nic. Kupując pieczarki, wybieraj te trzymane na słońcu, i sam też ich nie chowaj.

WH 01-02/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij