Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.3

Kawa a zdrowie: ile kaw dziennie pić? Kiedy kofeina szkodzi?

Mała czarna skutecznie przyspiesza metabolizm, zwiększa koncentrację, jest bogatym źródłem antyoksydantów i podnosi efektywność treningu. Jednak zbyt duża dawka kofeiny może być niekorzystna dla zdrowia. Dowiedz się, gdzie leży granica.

KK 2015-03-20
fot. Dima Sobko 2015/shutterstock.com fot. Dima Sobko 2015/shutterstock.com

Trudno wyobrazić sobie bez niej jakikolwiek poranek. Ale też popołudnie w pracy czy pogaduchy z przyjaciółką. Kawa pobudza koncentrację, dostarcza antyoksydanty i pozwala osiągnąć lepsze efekty na treningu. Ale też wypłukuje mikroelementy i może odwadniać. Która powinna być ostatnią?

 

Za mało: 1 kawa dziennie

Odpowiednia ilość kawy dziennie wpływa nie tylko na nastrój i szybkość reakcji. Badania Brooklyn College pokazały, że wypijanie 3-4 kaw dziennie może nawet o 50% zmniejszać ryzyko chorób serca (dowiedz się więcej o tym, jak dbać o serce i uniknąć chorób układu krążenia). To mocny argument, by nie ograniczać się do jednej kawy w ciągu dnia.

Inny również wydaje się przekonujący: uczeni z University of Michigan przebadali ponad pół tysiąca par i okazało się, że kawoholicy byli częściej zadowoleni z życia seksualnego, podczas gdy abstynenci kawowi częściej cierpieli również na abstynencję seksualną.

W sam raz: 3 kawy dziennie

Filiżanka o poranku to coś więcej niż tylko przyjemny rytuał. Zawarte w niej ok. 80 mg kofeiny to idealna dawka na intelektualny rozruch. Kolejną kawę najlepiej wypić tuż przed południem i około 15, czyli w godzinach, gdy mocno spada naturalny poziom koncentracji. Pamiętaj jednak, że kofeina dostarcza wsparcia nie tylko mózgowi, ale także Twoim mięśniom. Będzie stanowić świetne dopełnienie ćwiczeń na siłowni. Przekonaj się, że trening także wpływa na pamięć i koncentrację.

Podnosząc ciśnienie krwi, pozwala Ci osiągnąć lepsze rezultaty w sporcie. Ponadto, jak pokazały badania na University of Guleph w Kanadzie, kofeina wpływa na wydzielanie wapnia, które wzmacnia napięcie mięśniowe. Najlepiej wypić filiżankę 40 minut przed treningiem. Pamiętaj też, że zawartość kofeiny zależy nie tylko od ilości wypitej kawy, ale również jej rodzaju. Pod tym względem lepsza jest robusta niż arabica.

Za dużo: 5 kaw dziennie

Kolejna kawa w dniu, w którym masz zebranie za zebraniem, a do tego audyt i ból głowy, wcale nie pomoże okiełznać sytuację, a przeciwnie – może wywołać dekoncentrację, rozdrażnienie i nasilić ból. Badania pokazują, że optymalna dawka kofeiny w ciągu dnia to 300-400 mg, czyli około 3-4 kaw.

Jeśli wypijesz więcej, kofeina może wywołać odwrotny do zamierzonego efekt, a w ekstremalnych sytuacjach prowadzić do nadpobudliwości, drżenia kończyn oraz bezsenności. Badania Durham University straszą nawet, że nadmiar kawy może prowadzić do halucynacji. Uważaj więc, bo po 7 filiżankach możesz czuć obecność byłej swojego faceta.

Często sięgasz po gotową kawę z proszku? Wiele tracisz. Poznaj całą prawdę o kawie instant.

WH 02/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij