Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.4

Dietetyczne przekąski: jak schudnąć, nie rezygnując z przyjemności

Jedzenie między posiłkami wcale nie musi odbijać się na Twojej wadze. Przekonamy Cię, że istnieją zdrowe przekąski, po które możesz sięgać o każdej porze. Musisz tylko wiedzieć, jak to robić.

WH 2014-09-16
śniadanie, zegar, dieta fot. Gayvoronskaya_Yana 2015/shutterstock.com

Ile to już razy słyszałaś dobre rady dotyczące tego, jak ograniczyć podjadanie między posiłkami? Kilkanaście, kilkadziesiąt? My też pewnie pisaliśmy o tym już nie jeden raz.

Nie da się ukryć, że zajadanie się batonikami czy słodkimi bułkami grozi dodatkowymi kilogramami, ale przekąski same w sobie nie są takie złe. Okazuje się, że można sięgnąć po dodatkowe jedzenie między posiłkami i mimo to chudnąć.

„Rozsądne i sprytne podjadanie może pomóc nie tylko utrzymać w ryzach wielki głód, ale i nawet rozkręcić Twój metabolizm – mówi dietetyk Katie Cavuto. – Jednak podjadanie nigdy nie będzie szło w parze z chudnięciem, jeśli wybierzesz niezdrowe przekąski lub po prostu przekąsisz zbyt dużo”. Jeżeli chcesz się upewnić, że codzienne małe co nieco nie zagraża Twojej talii, przeczytaj nasze rady dotyczące mądrego podjadania:

1. Ignoruj wszystkie zasady dotyczące idealnej pory na przekąski

Niektórzy powiedzą Ci, że najlepsza pora na przekąskę wypada pomiędzy śniadaniem a obiadem. Inni – że musisz zjeść jabłko o 3 po południu, a nie o 4. Tego typu porady możesz włożyć między bajki!

„Najlepsza pora na sięgnięcie po przekąskę jest wtedy, gdy jesteś głodna – wyjaśnia Cavuto. – Dla jednych będzie to przedpołudnie, dla innych – wieczór, a jeszcze inni zechcą coś przekąsić i rano, i wieczorem”. Przede wszystkim powinnaś słuchać swojego organizmu i dostarczać mu paliwa wówczas, gdy tego potrzebuje.

Tym którzy w ciągu dnia są tak zapracowani, że całkiem zapominają o jedzeniu, amerykańska dietetyk radzi, by nastawili sobie… budzik. „Ustaw sobie alarm w telefonie tak, by kilka razy w ciągu dnia przypomniał Ci o tym, że trzeba coś zjeść.

Gdy zadzwoni, zrób sobie krótką przerwę i oceń, czy jesteś głodna, czy może spragniona. Dzięki temu po powrocie do domu nie będziesz umierała z głodu i nie wpakujesz w siebie za jednym zamachem dawki odpowiedniej dla pułku wojska” – podpowiada nasz ekspert.

fot. Image Point Fr 201/shutterstock.com fot. Image Point Fr 201/shutterstock.com

2. …ale nie podjadaj, jeśli nie jesteś głodna

Najgorszą rzeczą w przekąskach jest to, że czasem sięgamy po nie, chociaż wcale nie jesteśmy głodne. „Mama zawsze powtarzała Ci, że musisz coś zjeść między śniadaniem a obiadem, ale jeśli Twój żołądek nie domaga się pożywienia – nie podjadaj! – radzi amerykańska dietetyk. – Sięganie po przekąski z przyzwyczajenia lub z nudów nie pomoże Ci w zrzuceniu kilku kilogramów”.

Pozwól, by Twój organizm sam podpowiedział Ci kiedy potrzebuje dodatkowego paliwa. Pamiętaj też, że często mylimy głód z odwodnieniem, więc zadbaj o wypicie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia.

lunch boks, posiłek na wynos, jedzenie, lunch, drugie śniadanie fot. shutterstock.com

3. Trzymaj się limitu 200 kcal

„Podstawową zasadą w zdrowym podjadaniu jest to, że nie może się ono przekształcić w miniposiłek – zaznacza Cavuto. – Dlatego trzymaj się limitu 200 kcal”. Oczywiście, jeśli poczujesz, że zaspokoiłaś głód nim zjadłaś taką dawkę, nie czuj się zmuszona do zjedzenia całej porcji.

fot. 	Brent Hofacker 2014/shutterstock.com fot. Brent Hofacker 2014/shutterstock.com

4. Wybierz miks białka, błonnika i zdrowych tłuszczów

Takie połączenie to najlepsza wybór jeżeli chodzi o zdrowe przekąski. „Te trzy składniki razem sprawią, że będziesz długo pełna” – zachwala Cavuto.

Przykładami przekąsek, które są kombinacją błonnika, białka i zdrowych tłuszczów są: prażona ciecierzyca, chipsy z jarmużu skropione oliwą z oliwek, owoce połączone z orzechami, jajko na twardo. Niektóre z tych przekąsek wymagają wcześniejszego przygotowania, ale nikt nie mówił, że będzie łatwo! Podpowiadamy, które warzywa zawierają najwięcej białka.

kuchnia, deska do krojenia, warzywa, kobieta w kuchni fot. shutterstock.com

5. Przygotuj się

Jeśli uderzyłaś do pobliskiego spożywczaka lub (co gorsza) automatu z przekąskami, bo żołądek dosyć głośno dawał o sobie znać, to wpadłaś w pułapkę. Nawet jeśli w przypływie olśnienia zrezygnujesz z pączków czy batoników i zdecydujesz się na paczkę orzechów i tak pewnie władujesz w siebie zbyt dużą porcję.

Musisz przechytrzyć głód i mieć zawsze pod ręką odpowiednie przekąski. Odmierz ich porcje na spokojnie w domu i zapakuj tak, by nie kusiło Cię wzięcie jeszcze jednego gryza.

kobieta, fast food, chipsy, dieta, apetyt fot. shutterstock.com

6. Zabaw się w kuchenne rewolucje

A jeśli jesteś typem wieczornego podjadacza i po zapadnięciu zmroku automatycznie sięgasz po niezbyt ciekawie smakujące krakersy czy chipsy, to mamy dla Ciebie dobrą radę. Zapychanie się tego typu przekąskami nie wpływa zbyt dobrze na Twoje samopoczucie i jesteśmy pewne, że nie cieszy też jakoś specjalnie Twoich kubków smakowych.

Dlatego też nasz ekspert zaleca eksperymentowanie z przekąskami: „Chudnięcie wcale nie musi oznaczać ograniczeń. Bądź kreatywna i szukaj pomysłów na przekąski, które zaspokoją Twój mały głód a przy okazji będą naprawdę smaczne”. A jeśli za nic nie możesz sobie poradzić z wilczym głodem po zmroku, zobacz koniecznie: Jak zwalczyć pokusę nocnego podjadania.

Tekst: Jenna Birch

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij