Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Izotoniki: energia w płynie

Czeka Cię męczący trening? Izotoniki może nie gwarantują nieśmiertelności, ale na pewno pomogą Ci budować wytrzymałość i (pite rozsądnie) szczupłą sylwetkę. Jednak niektóre z nich mogą być także niebezpieczne dla naszego zdrowia. Zobacz, które wybierać.

WH 2015-09-22
fot. shutterstock.com

Czepiaj się słówek

Podczas długich wysiłków musisz dbać o nawodnienie, uzupełnienie elektrolitów i energii. Temu służą izotoniki, które mają taką osmolalność (ilość cząsteczek w płynie), że są szybko wchłaniane przez organizm.

Napoje energetyczne z kolei zawierają dużo więcej węglowodanów, bo nie zaspokajają pragnienia, tylko są zastrzykiem energii (np. zamiast żelu energetycznego). Inna grupa to napoje energetyzujące (zawierające m.in. kofeinę) – działają jak kawa (pobudzają i poprawiają koncentrację).

Groźne dodatki

W butelce popularnego izotonika można znaleźć groźne dla zdrowia barwniki (błękit brylantowy, czerwień koszenilową czy żółcień chinolinową), drażniące substancje konserwujące (jak benzoesan sodu, sorbinian potasu) i sztuczne słodziki: aspartam i acesulfam K (które mogą działać przeczyszczająco i wywoływać bóle głowy). Czytaj etykiety i wybieraj te bez zbędnej chemii (np. Isostar orange).

Dla wrażliwych

Od izotoników boli Cię brzuch? Wybieraj napoje z mieszanką glukozy i maltodekstryny (najszybciej opuszczają układ pokarmowy). Bóle brzucha wzmagają się, jeżeli w napoju ilość fruktozy lub amylozy przekracza 6%, a znaczne ilości galaktozy mogą powodować wzdęcia i biegunkę. Gdy gotowe izotoniki się nie sprawdzą, stwórz własny, lekki napój. Wymieszaj litr wody, szczyptę soli, 50 g glukozy (ze spożywczaka lub apteki) i sok z cytrusa.

Nektar dla aktywnych

Woda kokosowa to naturalny izotonik (ma skład zbliżony do osocza). Płyn z wnętrza kokosa uratował niejednego rozbitka na bezludnej wyspie, więc ocali i Ciebie podczas intensywnego wysiłku.

Sięgaj po te, które mają w składzie min. 99% wody kokosowej (np. Dr Antonio Martins). Nie każda woda mieści się w parametrach izotoniczności (80-350 kcal/l i 460-1150 mg/l sodu). Wtedy dodaj do niej szczyptę soli.  

Przygotowaliśmy dla Ciebie także garść informacji dotyczących suplementów diety. Zobacz, czym jest ZMA i odżywki na rzeźbę.

WH 07-08/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij