Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Ile kalorii ma jajko

O właściwościach odżywczych jajek można by pisać długo. Chociaż jeszcze niedawno straszono, że ich jedzenie kończy się podwyższonym poziomem złego cholesterolu, to dziś już wiemy, że nie musimy się niczego obawiać (chyba że jajka zjadamy w ilościach hurtowych). Wręcz przeciwnie: jajko to kopalnia zdrowych składników odżywczych. A co z kaloriami? Ile kalorii ma jajko?

WH 2016-09-15
jajka fot. shutterstock.com

Jajka nie miały dobrej prasy. W latach 70. ubiegłego stulecia naukowcy wywołali antyjajeczną panikę, oskarżając żółtko o dostarczanie organizmowi złego cholesterolu, co z kolei miało przyczyniać się do rozwoju miażdżycy. W końcu jednak okazało się, że zawartość cholesterolu w jajkach jest niższa niż pierwotnie przypuszczano, a poziom cholesterolu w krwi nie jest związany jedynie z ich jedzeniem (większym winowajcą są złe tłuszcze, uwarunkowania genetyczne czy styl życia odbiegający od standardów, które promujemy w WH). Teoria o niezdrowych jajkach przeszła do lamusa, naukowcy odszczekali swoje słowa, a my możemy już bez żadnych „ale” opowiadać o zdrowotnych właściwościach jajek.

Białko, które znajdziesz w jajku, to produkt z najwyższej klasy, takie Ferrari wśród białek. Dlatego też Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała białko jaj za wzorcowe (jest wykorzystywane jako wzór do pomiaru zawartości aminokwasów w innych produktach).

Jajka to również bogate źródło witamin i składników mineralnych. Pod skorupką skrywa się 12 z 13 witamin (m.in. A, E, D, K oraz B2, B9 i B12), minerały (fosfor, potas, wapno, żelazo, cynk i magnez, selen i jod) oraz spora dawka zwalczających wolne rodniki antyoksydantów. W jajkach znajdziesz także lecytynę – związek, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i serca – oraz dbającą o Twój wzrok luteinę. Najlepiej jedz jajka gotowane na miękko, bo poddane zbyt długo obróbce termicznej tracą swoje drogocenne właściwości.

Gdy zdarzy Ci się przeholować z jajkami (np. w trakcie Wielkanocy), możesz zaburzyć stosunek kwasów omega-3 i omega-6. Zjedz wtedy garść pestek dyni lub orzechów włoskich. Zdrowie zdrowiem, ale co z kalorycznością?

Ile kalorii ma jajko?

  • 100 g = 150 kcal
  • Jedno średnie jajko ma 50 g = 75 kcal

 

  • Jajo gotowane = 78 kcal
  • Jajko smażone = 127 kcal
  • Porcja pieczeni rzymskiej z jajkiem (100 g) = 145 kcal
  • Łyżka kupnej pasty jajecznej = 105 kcal

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    uwielbiam kogel mogel
    basia_basia_bas, 2016-10-13 14:29:45
  • avatar
    zgłoś
    Uwielbiam sałatki jajeczne. Tylko zamiast majonezu daję olej lniany lenvitol bo dużo zdrowiej
    ~hanny bany, 2016-09-28 22:44:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij