Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ile kalorii ma banan

Banan to jeden z najpopularniejszych owoców w Europie, idealny dodatek do śniadania, świetna przekąska i kopalnia składników odżywczych. Jednak nie powinnaś jeść go bez ograniczeń. Ile kalorii ma banan? Jaka jest jego historia, odmiany i właściwości? Sprawdź.

WH 2016-09-11
banan fot. shutterstock.com

Banan to jeden z najstarszych owoców na świecie. Pojawił się już 4 tys. lat p.n.e w Azji. W VII wieku zaczęto uprawiać go także w Afryce, a w XVI wieku w Ameryce Południowej. Podróż banan na nasz kontynent była znacznie dłuższa, bo w Europie pojawił się dopiero 150 lat temu. Jednak Europejczycy szybko docenili jego walory smakowe. Jak pokazują statystyki, banany zajmują w Unii Europejskiej trzecie miejsce wśród najpopularniejszych owoców, a pierwsze wśród świeżych owoców importowanych spoza Europy.

Istnieje kilkadziesiąt odmian bananów. W Polsce najczęściej spotykaną jest Cavendish, ale na zagranicznych straganach możesz znaleźć m.in. banany czerwone - mniejsze, o różowym miąższu i słodkim smaku, nieco kwaskowate banany jabłkowe i banany skrobiowe, które przed jedzeniem trzeba ugotować albo upiec.

Poza świetnym smakiem, banany mają też liczne walory zdrowotne. Dzięki wysokiemu stężeniu tryptofanu, budulca serotoniny (hormonu szczęścia) słyną z uspokajającego i antydepresyjnego działania. Pomagają także wzmacniać układ odpornościowy i układ nerwowy, bo są bogatym źródłem magnezu. Już jeden banan zjedzony po treningu dostarczy Twoim mięśniom solidnej porcji węglowodanów i pomoże w ich regeneracji. Jeden banan uzupełni też dzienne zapotrzebowanie na potas, który obniża poziom cholesterolu i korzystnie wpływa na pracę mózgu. Kolejną zaletą bananów (szczególnie tych bardzo dojrzałych) jest czyszczenie organizmu z wolnych rodników za sprawą zawartych w nich przeciwutleniaczy. Owoce mają także dużo żelaza, które przeciwdziała anemii. 

Ile kalorii ma banan?

100 gramów = 95 kcal

Banany należą do bardziej kalorycznych owoców. Średniej wielkości banan bez skórki, ważący 120 g, ma 114 kcal i składa się z 1,2 g białka, 0,36 g tłuszczu i aż 28,2 g węglowodanów. Dlatego z czystym sumieniem możesz zjeść 1-2 banany dziennie. Wystrzegaj się natomiast tych suszonych, bo w 100 g mają aż 346 kcal.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij