Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

6


OCEŃ
2.8

Co przyspiesza metabolizm? [Lista produktów]

Imbir, zielona herbata, komosa ryżowa, owoce leśne… To tylko niektóre przykłady produktów spożywczych pomagających w szybkim spalaniu kalorii. Chcesz poznać pozostałe? Zobacz listę najlepszych spalaczy tłuszczu ułożoną przez naszego eksperta.

KD 2015-01-16
fot. tommaso lizzul 2014/shutterstock.com fot. tommaso lizzul 2014/shutterstock.com

1. Jajka

Jajka to superproteiny! Zawierają dziewięć niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Twojego organizmu aminokwasów. Niejednokrotnie udowodniono już, że osoby, które jadły jajka na śniadanie dłużej pozostawały najedzone a spożywana przez nich dzienna dawka kalorii była mniejsza. No i przede wszystkim traciły kilogramy! Jak? Badania pokazują, że jedzenie bogatych w białko porannych posiłków spowalnia Twój apetyt w ciągu dnia.

Z czym to się je: Najlepszym zagraniem z Twojej strony jest jedzenie większej liczby kalorii, gdy jesteś fizycznie aktywna, dlatego też jedz jajka na śniadanie. Wypróbuj nasz przepis na szakszukę.

chia fot. Ida Karolina Rosanda 2015/shutterstock.com

2. Nasiona chia

Nasiona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej, używane były od wieków w kuchni Ameryki Środkowej i Południowej. Wiele kultur stosowało je, by przeciwdziałać cukrzycy, otyłości i chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Te niepozorne ziarenka wypełnione są po brzegi zdrowymi tłuszczami, które pomagają zwalczać stany zapalne oraz białkiem i błonnikiem, dlatego też dłużej czujesz się syta. Już jedna łyżka chia zapewni Ci ogromną, bo 2,5000-miligramową dawkę kwasów tłuszczowych omega-3, 4,5 gramów błonnika, 3 gramy białka i mnóstwo cennych składników fitoodżywczych.

Z czym to się je: Dorzuć odrobinę do owsianki, jogurtu, koktajlu, sałatki – możliwości są właściwie nieograniczone bo nasiona chia możesz dodać do wszystkiego.

cynamon fot. Stas Walenga 2015/shutterstock.com

3. Cynamon

Cynamon to przyprawa pełna mocy. Nie dość, że pomaga Ci spalać kalorie (przyspiesza Twój metabolizm) to jeszcze, jak udowodniono, pomaga organizmowi zablokować przyswajanie glukozy i pomaga insulinie usuwać nadmiar cukru z krwi. Poza tym ma działanie przeciwzapalne i zapobiega otyłości. Regularnie konsumowany cynamon pomaga zwalczać także gastroparezę, czyli chorobę polegająca na zaburzeniu opróżniania żołądka.

Z czym to się je: Dodawaj szczyptę cynamonu do kawy.

A czy słyszałaś już o kurkumie? Ta nazywana ósmym cudem świata indyjska przyprawa  dba o piękną cerę, pomaga w walce z nowotworami, chorobami serca i demencją. Dowiedz się, jakie są zdrowotne zalety kurkumy.

fot. Yulia Davidovich 2014/shutterstock.com fot. Yulia Davidovich 2014/shutterstock.com

4. Owoce leśne

Jagody, jeżyny, borówki maliny i pozostałe owoce leśne to cenne źródło zwalczających choroby polifenolów – składnika, który chroni nasz układ krążeniowy. Najlepiej sprawdzają się: żurawina, truskawki i jagody. Badania pokazały, że te 3 rodzaje owoców mają wpływ na utratę zbędnych kilogramów, hamują odkładanie się tłuszczu, wykazują właściwości przeciwzapalne i przeciwdziałają cukrzycy a poza tym chronią florę bakteryjną jelitową, hamując wzrost szkodliwych patogenów.

Z czym to się je: W zimie postaraj się o mrożone owoce leśne i dodawaj je do koktajlów lub deserów. Mrożenie to świetny sposób na przechowywanie produktów spożywczych, a mrożonki to ważny element zdrowej diety.

herbata fot. shutterstock.com

5. Zielona herbata

Jeżeli chodzi o zrzucanie zbędnych kilogramów i spalanie tłuszczu, zielona herbata już na starcie wygrywa z czarną herbatą i kawą, gdyż zdecydowanie bardziej pobudza nasz metabolizm.

Zawarta w zielonej herbacie kofeina to także dodatkowy zastrzyk energii i silny antyoksydant zwalczający tłuszcz poprzez pobudzanie układu współczulnego, natomiast polifenole równoważą negatywne skutki spadku poziomu metabolizm spoczynkowego, co zazwyczaj sprzyja tyciu.

Okazuje się, że zielona herbata działa także jak prebiotyk – pomaga odbudować sprzyjającą spalaniu tłuszczu florę bakteryjną jelit. Poza tym zawarte w niej katechiny wspomagają Twój układ trawienny, neutralizując poziom hormonów odpowiedzialnych za uczucie głodu.

Z czym to się je: Staraj się wypijać od dwóch do trzech filiżanek zielonej herbaty dziennie.

pieprz cayenne fot. stockcreations 2015/shutterstock.com

6. Pieprz cayenne

Kapsaicyna, zawarta także w kilku innych innych ostrych przyprawach, potrafi rozbudzić Twój metabolizm i dzięki temu przyspieszyć spalanie tłuszczu. Dzieje się tak po części, dlatego że kapsaicyna pobudza Twój układ współczulny, który uwalnia hormony nazywane katecholaminami (adrenalinę i noradrenalinę) do układu krwionośnego. Ten proces wzmaga zjawisko termogenezy, czyli wytwarzania przez organizm ciepła, przez co tłuszcz szybciej się utlenia. Oznacza to, że tłuszcz staje się paliwem dla Twojego metabolizmu! W nie więcej niż 20 minut po zjedzeniu dawki pieprzu cayenne zaczyna się więc jego spalanie.

Z czym to się je: Trzymaj się z dala od suplementów zawierających kapsaicynę – po prostu dodawaj pieprz do ulubionych potraw.

awokado fot. mustiki 2015/shutterstock.com

7. Awokado

Awokado to jeden z niewielu produktów spożywczych, który zawiera w sobie zarówno dużo zdrowych tłuszczów, sporą dawkę białka i niespotykanie dużą ilość błonnika – od 11 do 17 gramów na 1 owoc.

Olej z awokado jest natomiast pełen nasyconych kwasów tłuszczowych, wśród których znajdziemy zwalczający uczucie głodu omega-9. Dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe pomaga także walczyć z tłuszczem w okolicach brzucha.

Z czym to się je: Pół małego awokado dziennie może pomóc zwalczyć uczucie głodu nawet do 5 godzin po zjedzeniu posiłku. Wypróbuj nasze przepisy z awokado.

imbir fot. grafvision 2015/shutterstock.com

8. Imbir

Imbir to lek na całe zło. Spożywanie tej uniwersalnej przyprawy wspomaga pracę układu pokarmowego, zmniejsza uczucie głodu i przyspiesza spalanie tłuszczu. Warto go stosować także jako domowe lekarstwo na dolegliwości, takie jak: zaparcia, niestrawność, wzdęcia nudności i bóle brzucha.

Z czym to się je: Dodawaj szczyptę imbiru do herbaty lub do smażonych potraw.

quinoa, komosa fot. oxyzay 2015/shutterstock.com

9. Quinoa

Pozbawiona glutenu quinoa zawiera w sobie dużą dawkę magnezu, który utrzymuje pod kontrolą poziom cukru we krwi. Najważniejsze jednak, że komosą można się najeść! Badania przeprowadzone na University of Milan udowodniły, że spośród ziaren pozbawionych glutenu to właśnie quinoa najlepiej nasyca nasze organizmy.

Uważa jednak, bo quinoa powleczona jest cienką warstwą saponiny – potencjalnie toksycznej substancji. Pamiętaj zatem, by zawsze przed gotowaniem wypłukać dokładnie komosę. Spokojnie, nie pozbawisz je w ten sposób żadnych cennych substancji odżywczych. Należy też pamiętać, że jest ona bogata w szczawiany, co może być problemem dla osób borykających się z problemami z kamieniami nerkowymi.

Z czym to się je: Wypróbuj nasze proste przepisy z komosą ryżową na każdą okazję.

Tekst: Gerard Mullin

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    wszyscy zachwycają się chia a tak naprawdę ma podobne właściwości jak nasz len i siemię lniane. Ja kupuję złote z oleofarm i dodaję je do koktajli. Fajnie żeluje i chrupie :)
    ~scottie, 2016-11-30 13:10:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij