Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Efekt jo-jo: dlaczego wciąż z nim walczysz?

Co pewien czas wpadasz na pomysł schudnięcia i zadbania o swoje zdrowie i sylwetkę (stosujesz wtedy restrykcyjną dietę i machasz sztangą jak szalona), ale wciąż dopada Cię efekt jo-jo. Naukowcy odkryli, w czym może tkwić problem. Sprawdź, jak skutecznie schudnąć i zyskać zgrabną figurę raz na zawsze.

WH 2016-09-19
odchudzanie, efekt jo-jo fot. shutterstock.com

W końcu nadchodzi taki moment, gdy spoglądasz w lustro i myślisz: muszę się wziąć za siebie. Zaczynasz restrykcyjną dietę, codziennie biegasz na siłownię (no bo po co komu dzień relaksu?), a Twoje posty w mediach społecznościowych to relacja z życia prawdziwej fit-maniaczki. Po paru tygodniach harówki zdarzy Ci się jednak gorszy dzień i zamiast pójść na trening, lądujesz przed telewizorem w niezastąpionym towarzystwie pizzy lub lodów. Twoja motywacja właśnie legła w gruzach, a Ty przez kolejny miesiąc powtarzasz sobie: „Zacznę od jutra”.

Brzmi znajomo? Nie martw się, taki scenariusz kojarzy niemal każda z nas. Obietnica szybkich efektów i wizualizacja szczuplejszej o dwa rozmiary sylwetki kuszą nie tylko Ciebie, a nadzieja na to, że Twoje życie stanie się o niebo lepsze dokładnie w chwili gdy waga wskaże upragniony numerek, bardzo często sprawia, że drastycznie zmieniamy styl życia i liczymy na cud.

Niektórzy specjaliści twierdzą, że dietetyczna sinusoida przysparza o ból głowy przede wszystkim kobiety o osobowości typu A. Miej się więc na baczności: o ile kombinacja zacięcia, ambicji i ciągłej potrzeby samorealizacji zrobi wrażenie na niejednym pracodawcy, może nieźle namieszać w planie redukcji masy ciała. Podjęcie rygorystycznej diety i katorżniczych treningów to, wydawać by się mogło, świetny sposób na definitywne zerwanie z niezdrowymi nawykami i start w nowe, szczuplejsze życie. Niestety, jak twierdzi prof. J. Gardner, wykładowca King’s College London, wiele ambitnych dziewczyn ma skłonność do przeceniania swoich możliwości. „Niektórzy ludzie twierdzą, że lepiej niż inni są w stanie sprostać czekającym ich wyzwaniom” – dodaje Jim White, dietetyk i rzecznik prasowy Academy of Nutrition and Dietetics.

Rzeczywistość okazuje się jednak brutalna: nadmierny, długotrwały wysiłek szybko osłabia ciało i zniechęca do aktywności fizycznej; koniec końców odpuszczasz jakiś trening albo sięgasz po kawałek czekolady. Niby nic wielkiego, ale zakodowane z tyłu głowy zero-jedynkowe podejście sprawia, że większość dziewczyn najmniejszy nawet błąd w dietetycznym reżimie traktuje tak, jakby była to największa porażka ich życia. Ostatecznie wracają do oglądania powtórek ulubionego serialu, a zamiast surowej marchewki podjadają chipsy na zmianę z krówkami-ciągutkami.

 

odchudzanie, efekt jo-jo fot. shutterstock.com

Zupełnie inaczej ma się sprawa z kobietami o osobowości typu B. Te są trochę bardziej wyluzowane, nie traktują wszystkiego zadaniowo i pozwalają sobie na odrobinę przyjemności, nawet jeśli miałoby to sprawić, że wymarzona waga pojawi się na liczniku z dwumiesięcznym opóźnieniem. Ich dieta na pewno nie jest wybitnie restrykcyjna: czasem skuszą się na jakieś ciastko, kiedy indziej na porcję (jedną!) zapiekanki z podwójnym serem, jeszcze innym razem na drinka; intensywne treningi przeplatają lekkim wysiłkiem i pamiętają o dniu na regenerację. Cały proces odchudzania z pewnością w ich przypadku trwa dłużej, ale efekty pracy nie znikają już przy pierwszym potknięciu.

 

deska, plank, kobieta, zgrabna sylwetka, odchudzanie fot. shutterstock.com

Jak w takim razie pokonać efekt jo-jo raz na zawsze? Bierz przykład z tych koleżanek, u których ambicja nie jest cechą dominującą. Przestań być dla siebie zbyt surowa. Zamiast tego spuść nieco z tonu i podejdź do planu redukcji wagi realistycznie. Pamiętaj, że przeciążony organizm prędzej czy później odmówi posłuszeństwa. Wpleć w swoje treningi dzień wolnego i od czasu do czasu pozwól sobie na kalorycznego cheat-meala. Oczekiwanie na efekty jest dla Ciebie zbyt frustrujące? Regularnie wyznaczaj możliwe do osiągnięcia cele i czerp satysfakcję ze stopniowego wypełniania każdego z nich. Nim się obejrzysz, wszystkie nadprogramowe kilogramy znikną – tym razem bez efektu jo-jo.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zawsze myślałam, że tylko rygorystyczna dieta doprowadzi mnie do stracenia tłuszczu i sprawi, że będę miała super figurę, jednak chwilowe złudzenie.. zawsze kończyło się efektem jo-jo.. dopiero pan Mirek z poradni Twój cel w Gdyni pokazał mi, że dieta to nie tylko wyrzeczenia, ale okazało się, że można jeść smacznie i zdrowo i chudnąć!!! Niesamowite! A w dodatku stracone kg nie wracają! Polecam!
    ~pauula32, 2016-10-05 09:52:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij