Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.4

Dieta mózgu: czego lepiej nie jeść

Boisz się problemów z pamięcią i koncentracją? Chcesz mieć zawsze umysł ostry jak brzytwa? Zobacz, które produkty zakłócają pracę mózgu, wyeliminuj je ze swojej diety i odstrasz widmo choroby Alzheimera.

WH 2015-02-17
fot. Shaiith 2015/shutterstock.com fot. Shaiith 2015/shutterstock.com

Pewnie wiesz już doskonale, że awokado, jagody i ciemna czekolada robią naszym mózgom dobrze. Ale czy wiesz, że istnieją też składniki odżywcze, które wyrządzają im krzywdę? Zobacz, które mogą sprawić, że wszystko – od ułożenia puzzli po obliczenie promocyjnej ceny żakietu (tańszego o 15%) – będzie o wiele trudniejszym zadaniem i jak najszybciej się ich pozbądź. WH rusza na ratunek Twoim szarym komórkom! Przejdź na kolejną stronę i dowiedz się, które produkty nie wpływają korzystnie na pracę Twojego mózgu.

ryba, tuńczyk fot. shutterstock.com

Tuńczyk

Nie zrozum nas źle: tuńczyk od czasu do czasu jest jak najbardziej wskazany, natomiast nie powinnaś z nim przesadzać. Osoby o wyższym, niż uważane przez amerykańską agencję ochrony środowiska za bezpieczne, stężeniu rtęci w układzie krwionośnym zaliczały 5-procentowy spadek zdolności kognitywnych. Wskazują na to badania wykonane na University of South Florida.

Zanim jednak na dobre pożegnasz się  z rybami, pamiętaj, że łosoś, sardynki i makrela to przykłady ryb o niskiej zawartości rtęci, ale za to wysokiej – wspomagających pracę mózgu kwasów omega-3.

słodycze, babeczki fot. shutterstock.com

Tłuszcze trans

Nie ma najmniejszego powodu, by jeść produkty, w których składzie znajdziesz utwardzone (uwodornione) kwasy tłuszczowe lub utwardzone (uwodornione) oleje roślinne, gdyż za tą nazwą kryją się po prostu tłuszcze trans. Nie dość, że te paskudy zwiększają ryzyko otyłości i szkodzą Twojemu sercu, to na dodatek mogą wyrządzić poważne szkody w mózgu. „Dieta charakteryzująca się wysoką zawartością tłuszczów trans, zwiększa ilość odkładanego w mózgu beta amyloidu, czyli tzw. płytek starczych, które powiązane są z chorobą Alzheimera” – tłumaczy nam lekarz dietetyk Tori Holthaus.

Z badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym „Neurology” wynika, że osoby które spożywają dużą ilość tłuszczów trans mają mniejsze zdolności kognitywne i mniejsze mózgi w późniejszym okresie życia. Delikwentów znajdziesz m.in. w żywności przetworzonej, słodyczach, zupkach z proszku i fast foodach.

Chcesz wiedzieć dlaczego te substancje są tak niekorzystne nie tylko dla pracy mózgu, ale i dla Twojego zdrowia oraz figury? Poznaj całą prawdę o tłuszczach trans.

fot. Svetlana Lukienko 2014/shutterstock.com fot. Svetlana Lukienko 2014/shutterstock.com

Dodatkowy cukier

„Nawet te z pozoru nie tak słodkie produkty mogą wywoływać ciągłe skoki insuliny i przyczyniać się do powstawania stanów zapalnych, co szkodzi naszym mózgom” – wyjaśnia nasz ekspert. Zgodnie z badaniami opublikowanymi w „Brain, Behavior and Immunity” duże ilości cukru powodują, że hipokamp, czyli fragment mózgu odpowiadający za pamięć, nie działa w 100% sprawnie. Ciekawe wnioski płyną również z transkulturowych badań naukowych, podczas których okazało się, że duże ilości spożywanego cukru związane są z występowaniem depresji.

A ponieważ producenci często ukrywają cukier pod innymi nazwami, poznaj listę jego synonimów i zabierz ją ze sobą na kolejne zakupy. „Jeśli zauważysz, że któraś z tych nazw występuje na jednym z pierwszych miejsc w liście składników danego produktu, oznacza to, że zawartość cukru jest wysoka” – mówi dietetyk dr Kelly Pritchett, wykładowca na Central Washington University.

cukier, owoce, fruktoza fot. shutterstock.com

Fruktoza

Tak, masz rację: fruktoza to cukier, a o nim była już mowa. Okazuje się jednak, że fruktoza wpływa na Twój mózg inaczej niż zwykły cukier, którym słodzisz herbatę (a który składa się w połowie z fruktozy i w połowie z glukozy).

„Journal of Physiology” podaje wyniki badań, z których wynika, że szczury karmione produktami o wysokiej zawartości fruktozy miały problem z wydostaniem się z labiryntu, który już wcześniej pokonały. Badacze sądzą, że jedzenie zbyt dużej ilości fruktozy może utrudniać komórkom mózgowym przechowywanie i przetwarzanie cukru na energię niezbędną przy procesach myślowych.

Mimo to nie ma potrzeby rezygnowania z owoców. Chociaż naturalnie mają w sobie sporo fruktozy, badacze twierdzą, że ich jedzenie nie powoduje spadku zdolności kognitywnych.

frytki, fast food fot. shutterstock.com

Tłuszcze nasycone

Tak samo jak w przypadku tuńczyka – odrobina jest w porządku. Jednak z badań opublikowanych w 2013 r. na łamach „JAMA Neurology” wynika, że dieta o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych może obniżyć zdolność mózgu do zwalczania płytek starczych wywołujących chorobę Alzhaimera.

Duża ilość tych tłuszczów może też wyrządzić natychmiastowe szkody w Twoim mózgu. Przekonuje nas o tym dr Ewan McNay, wykładowca neurobiologii behawioralnej na University at Albany który twierdzi, że tłuszcze nasycone pogarszają zdolność mózgu do nauki i tworzenia nowych wspomnień już w 10 minut po ich spożyciu.

fot. shutterstock.com fot. shutterstock.com

Żywność przetworzona

Niektóre z tych produktów nie zawierają wcale wysokiej dawki tłuszczu czy cukru, ale mogą za to zawierać wysoką dawkę sodu. Zgodnie z danymi zaprezentowanymi w „Neurobiology of Aging” duża ilość sodu w diecie zaburza procesy myślenia. Spożycie soli podwyższa ciśnienie krwi i wywołuje choroby serca, a wysokie skurczowe ciśnienie tętnicze wiąże się ze spadkiem zdolności kognitywnych mózgu.

Czas zacząć się martwić o nasze szare komórki, gdyż jak podaje Instytut Żywności i Żywienia, spożycie soli w naszym kraju 2 a nawet 3-krotnie przekracza ilość zalecaną przez Światową Organizację Zdrowia. Na dodatek chlorek sodu wpływa negatywnie nie tylko na pracę mózgu. Dowiedz się, jak sól kuchenna wpływa na Twoje zdrowie.

fast food fot. Joshua Resnick 2015/shutterstock.com

Fast food

Wszyscy wiemy, że śmieciowe jedzenie jest niezdrowe, ale musimy o nim wspomnieć po raz kolejny, gdyż w kategorii pokarmów szkodzących pracy mózgu zajmują mało zaszczytne, ale bardzo wysokie miejsce. Nawet taki niewinny mały cheeseburger to kopalnia niezdrowych składników – tłuszczów trans, tłuszczów nasyconych, cukru i całej masy E-ileś tam – które w dużych dawkach są szkodliwe dla Twojego mózgu. Badania wykazały, że u osób, które jedzą sporo fast foodów o 40% wzrasta ryzyko wystąpienia depresji w porównaniu z osobami, które po przysłowiowe frytki sięgają sporadycznie.

tabletki, suplementy fot. shutterstock.com

Suplementy diety z miedzią i żelazem

Ciekawe wnioski płyną z raportu dotyczącego zapobieganiu chorobie Alzheimera opublikowanego w „Neurobiology of Aging”„Te minerały są ważne dla ogólnego zdrowia, ale zbyt duża dawka może być dla nas szkodliwa – ostrzega dr Holthaus. – Nadmierna ilość miedzi i innych metali ciężkich, jak żelazo, może powstrzymywać usuwanie beta amyloidu”.

Przypomnijmy: płytki betaamyloidowe mogą blokować komunikację między komórkami i prowadzić do obumarcia komórek nerwowych. Jeśli więc lekarz nie zaleca Ci spożywania dodatkowej ilości tych pierwiastków, nie sięgaj po suplementy. Jak rozpoznać, że cierpisz na deficyt? Poznaj 10 oznak niedoboru żelaza.

By poprawić swoją pamięć i koncentrację, nie tylko wyeliminuj z diety powyższe produkty, ale i zadbaj o to, by w Twojej kuchni zagościło 35 produktów, które utrzymają mózg w formie.

Tekst: K. Aleisha Fetters

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij