Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Czy warto jeść jogurty owocowe?

Jogurty są źródłem wapnia, białka i witamin. Niestety to nie wszystko: chociaż uchodzą za zdrowe przekąski, są pełne cukru, barwników, zagęszczaczy, aromatów i właściwie powinny stać na półce z deserami.

KK 2015-04-01
fot. Wiesław Jurewicz fot. Wiesław Jurewicz

Jogurt

Ten naturalny ma w składzie tylko mleko i bakterie kwasu mlekowego. I jest bardzo zdrowy. Z jogurtu przyswoisz więcej wapnia niż z mleka, a to dobra wiadomość dla Twoich kości i sylwetki. Wg badań wapń i bakterie jogurtowe pomagają unikać odkładania się tłuszczyku. Odwrotnie działają jogurty smakowe z litanią na etykiecie. Zobacz naszą listę 100 najlepszych produktów z supermarketu i uniknij błędów podczas zakupów.

Nazwa

Sprawdź, czy to jogurt, czy podszywający się pod niego deser jogurtowy lub napój mleczny (słodkie mleko z chemią). Uważaj na napis „o smaku” – w takim produkcie nie znajdziesz owoców. Niestety, jogurt owocowy też nie będzie miał ich dużo (często mniej niż 1%). Unikaj kalorycznych dodatków w postaci drażetek i wiórków.

Dodatki

W kubku może być 6-9 łyżeczek cukru, często w postaci syropu glukozowo-fruktozowego (wiązany z otyłością) i acesulfamu K (powodującego nadpobudliwość). Synonimów cukru jest wiele. Warto poznać wszystkie, aby uchronić się przed niewłaściwymi wyborami zakupowymi. Producenci używają też przetworzonego mleka w proszku, które ma mniej witamin, za to więcej tłuszczów. Jogurty „0%” tracą witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a zyskują zagęstniki.

Bakterie

Jogurty wzbogacone o bakterie probiotyczne (dbające o zdrowie układu pokarmowego) muszą być opisane rodzajem, gatunkiem, szczepem drobnoustrojów i zawierać min. milion żywych komórek w 1 ml. W innym wypadku nazwa jogurtu „bio” czy „akti” może oznaczać jedynie, że mleko pochodzi od szczęśliwszych krów.

Kubek w kubek

Przyrządzenie zdrowych jogurtów jest dziecinnie proste. Wystarczy zagotować litr mleka i ostudzić je mniej więcej do 36 °C (wsadzasz palec i jest neutralne lub lekko ciepłe). Dodaj i wymieszaj 2-3 łyżki jogurtu naturalnego. Szczelnie zamknij i odstaw na 12 godzin. Im dłużej zaczekasz, tym jogurt będzie kwaśniejszy. Dodawaj do niego to, co lubisz, np. owoce, kakao czy miód.

WH 02/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij