Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Czy mleko jest zdrowe?

Z jednej strony pomaga nam zachować zgrabną sylwetkę i, jak twierdzą naukowcy, zmniejsza ryzyko nowotworu piersi. Z drugiej, może powodować problemy z trawieniem. Bierzemy mleko pod lupę i podpowiadamy, ile szklanek dziennie powinnaś pić.

WH 2015-06-10
mleko fot. Valentyn Volkov 2015/shutterstock.com

Jeśli nie pijesz: za mało

Zanim uznasz mleko za winowajcę alergii i problemów z trawieniem, odstaw je definitywnie na tydzień i skontroluj samopoczucie. Źródłem kłopotów może okazać się co innego, a rezygnacja z mleka niepotrzebną ucieczką do przodu.

Jak pokazały badania na Harvard University, oprócz dobrego wpływu mleka na stan kości i mięśni, większe spożycie obecnych w nim wapnia i wit. D zmniejsza ryzyko nowotworu piersi u kobiet.

Eksperci podkreślają: mocne kości, świetny nastrój, a nawet szybszy spadek wagi to tylko niektóre z korzyści, jakie daje witamina D. Rzuć okiem na 8 oznak jej niedoboru, aby jak najszybciej uzupełnić braki.

1 szklanka dziennie: w sam raz

Mleko od krowy to nie tylko bogactwo białka, które regeneruje mięśnie i pozwala Ci zachować piękne kształty, ale to również bogactwo witamin z grupy B, które przyspieszają przemianę tłuszczów w energię (ryboflawina!) oraz dobra proporcja wapnia i fosforu, dzięki czemu ten pierwszy pierwiastek jest lepiej przyswajany.

„Jedna szklanka dziennie pokrywa 1/3 dziennego zapotrzebowania na wapń” – wyjaśnia dietetyk dr Marek Szołtysik. A to jeden z kilku mocnych argumentów za tym, by z krowiego mleka nie rezygnować.

Więcej niż 2 szklanki dziennie: za dużo

Jeśli nie masz stwierdzonej nietolerancji na laktozę (brak enzymu trawiącego cukier mleczny), mało prawdopodobne, by zaszkodziła Ci większa ilość mleka. Pamiętaj jednak, że im mleko ma więcej tłuszczu (w większości to tłuszcze nasycone!), tym jednocześnie więcej witamin i mikroelementów.

Ale za każdym gramem tłuszczu idzie 9 kcal. Summa summarum, 2 kawy latte z mlekiem 3,2% to ponad 400 kcal, czyli całkiem niemały lunch.

Jeśli się odchudzasz, musisz kontrolować ilość procentów w mleku i ilość samego mleka. A jeśli nie trawisz tego od krowy, śmiało sięgnij po mleczne napoje roślinne, które mogą być świetnym i zdrowym zamiennikiem.

WH 04/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij