Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Czekoladowa rewolucja: jedz bez wyrzutów sumienia!

Czekolada gorzka, surowa i organiczna… Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej odmian naszego ukochanego przysmaku. WH sprawdza, w których tabliczkach znajdziemy najwięcej cennych antyoksydantów i jednocześnie – najmniej kalorii.

WH 2015-01-27

Gdyby Ewa skusiła Adama czekoladą, nie jabłkiem, kto wie, jak wyglądałaby historia świata wypełnionego hormonami szczęścia – endorfinami i serotoniną. WH wyobraża sobie taki świat i stawia czekoladzie pomnik.

Kiedyś sprawa z czekoladą była banalnie prosta. Człowiek jadł, cieszył się, a potem miał wyrzuty sumienia i tyle. Poza jej okropną kalorycznością nikt nie zajmował się jakimiś magicznymi wartościami odżywczymi. Jednak z czasem czekoladowa retoryka uległa zmianie. Pojawiły się informacje o antyoksydantach i niskim indeksie glikemicznym, zawartości kakao i cukru, endorfinach i serotoninie. Sprawdzamy więc, co nam dała ta rewolucja i dlaczego czekolada wyszła z niej zwycięsko

Czekolada surowa

Czekolada nazywana surową, czystą lub z angielskiego „raw” wydaje się tak doskonała, że aż budzi pewną podejrzliwość. Dlatego sprawdziliśmy, co kryje się za tymi słowami.

Zdrowe, bo surowe

Na szczególną uwagę zasługuje tu proces obróbki ziaren kakaowca, tzw. proces konszowania. Ma on ogromne znaczenie dla ilości antyoksydantów – im niższa temperatura, tym ich więcej. Amerykański Departament Rolnictwa badał potencjał przeciwutleniający w różnych czekoladach i okazało się, że czekolada surowa była 1200% skuteczniejsza pod tym względem od ciemnej czekolady i 6000% lepsza od mlecznej. Dodatkowo, surowa czekolada nie zawiera rafinowanego cukru, a zawarty w niej tłuszcz w 34% składa się z kwasu oleinowego, który znany jest z tego, że obniża poziom złego cholesterolu.

Minus: szybciej ją znajdziesz w internecie. Jeśli chcesz kupić w sklepie, szukaj na stoiskach ze zdrową żywnością.

Czekolada to najbogatsze źródło antyoksydantów. Może mieć ich więcej niż wino.

Czekolada Raw Cocoa

Surowa czekolada jest wykonana z nieprażonego ziarna kakaowca, dzięki czemu ma wyższy od pozostałych poziom antyoksydantów.

Cena: 10,10 zł

Surowa z jagodami goji

Jagody goji i surowa czekolada dają Ci podwójną porcję flawonoidów, znanych z przeciwnowotwowych właściwości.

Cena: 10,10 zł

fot. joannawnuk 2014/shutterstock.com fot. joannawnuk 2014/shutterstock.com

Czekolada organiczna

Najważniejszą cechą czekolady organicznej jest to, że powinna być wyprodukowana z ekologicznie czystych produktów.

Zdrowe, bo bez chemii

Czekolada organiczna tym przede wszystkim różni się od surowej, że proces konszowania może odbywać się w wyższej temperaturze, co oznacza, że może ona zawierać mniej antyoksydantów. Jednak tak samo jak czekolada surowa nie może zawierać chemii. Dlatego nasiona kakaowca powinny pochodzić z upraw, w których nie używa się pestycydów, a mleko od krów, które nie są traktowane antybiotykami.

Jakie korzyści dla Twojego zdrowia płyną z ekologicznych składników? Badania pokazują na przykład, że organiczne mleko ma 62% więcej kwasów omega-3 niż to, które sprzedaje się w sieciówkach.

Minus: na rynku może pojawić się sporo podróbek, bo terminy „bio” czy „organiczny” są niezwykle nośne. Dlatego sprawdź, czy producent takiej czekolady ma Ekogwarancję – Certyfikat Produkcji Żywności Ekologicznej.

Czekolada do picia Chocolissimo

Czekolada do picia jest wygodna w użyciu (wystarczy zanurzyć w kubku z gorącym mlekiem) i stworzona z organicznych produktów.

Cena: 16,80 zł

Tabliczka The Bar Experience

Tabliczka czekolady zawiera 66% kakao. Jest bogatym źródłem potasu i magnezu. Te makroelementy poprawiają gospodarkę wodno- elektrolitową.

Cena: 18,91 zł

czekolada fot. Shaiith 2015/shutterstock.com

Czekolada ciemna

Tu mamy niespodziankę: przepisy Unii Europejskiej mówią, że czekolada może być określana jako ciemna, jeśli ma zaledwie 35% kakao. W rzeczywistości producenci posługują się tym sformułowaniem wówczas, gdy zawiera ponad 50% kakao.

Zdrowe, bo bez mleka

Mimo że czekolady wyrabiane masowo zawsze będą miały mniej antyoksydantów niż surowe, to jednak w tych, które mają 85% kakao i więcej, ich poziom też zasługuje na uznanie. Poza tym w ciemnej czekoladzie jest najwięcej magnezu, dlatego poleca się ją pijącym hektolitry kawy. Najważniejsze, by w miarę możliwości unikać czekolad mlecznych. Proteiny zawarte w mleku powodują, że flawonoidy z czekolady mogą być gorzej przez organizm przyswajane.

A jeśli nie trawisz krowiego mleka, sięgnij po mleczne napoje roślinne, które mogą być świetnym i zdrowym zamiennikiem. Zobacz, co zamiast mleka od krowy możesz znaleźć na sklepowych półkach.

Minus: ciemna czekolada może zawierać 10 razy więcej związku chemicznego o nazwie teobromina. Działa on wprawdzie na ludzi znacznie słabiej niż na zwierzęta (psy po zjedzeniu ciemnej czekolady mogą się poważnie zatruć), to jednak może mieć niekorzystny wpływ na skórę. Uważaj, jeśli masz skłonności do wyprysków.

Czekolada Lindt 99% kakao

Ta tabliczka zawiera najwyższą zawartość ziaren kakaowca ze wszystkich czekolad dostępnych w sklepach.

Cena: 11 zł

Das Exquisite Noir

Ma przystępną cenę i bardzo wysoką zawartość odtłuszczonego kakao. Zawiera cukier oraz śladowe ilości mleka.

Cena: 4,99 zł

gorąca czekolada fot. Olga Miltsova 2015/shutterstock.com

Czekolada bez dodatku cukru

Prawdopodobnie dużo łatwiej Ci unikać Twojego eks niż cukru i to nie tylko dlatego, że trzeba mieć naprawdę silną wolę, by umieć go sobie odmówić. Większość czekolad, również gorzkich, ma dodatek cukru, czasem śladowy, ale jednak.

Zdrowe, bo bez cukru

Na rynku dostępne są już czekolady słodzone stewią. To świetne rozwiązanie z bardzo prostego powodu. Czekolada ze stewią, której indeks glikemiczny wynosi zero, nie wyśle Cię na „cukrowy rollercoaster”. Co więcej, niektóre badania pokazują, że poziom insuliny we krwi obniżał się po zjedzeniu produktów dosładzanych stewią.

Minus: w tym przypadku stracisz trochę na antyoksydantach. Czekolada z dodatkiem innych środków słodzących zawiera mniej przeciwutleniaczy, które robią dla Ciebie kawał dobrej roboty: powstrzymują choroby nowotworowe i opóźniają proces starzenia. Uważaj na czekolady typu „light”. Zamiast cukru mają często aspartam i dużo więcej tłuszczu, co ostatecznie oznacza, że są bardziej kaloryczne niż te z cukrem.

Czekolada to tylko jeden z produktów zwalczających wolne rodniki. Chcesz zminimalizować skutki starzenia się i na długo zachować piękny wygląd oraz zdrowie? Poznaj 13 produktów pełnych antyoksydantów.

Czekolada Cavalier

Jest gorzka i słodzona nie cukrem, a stewią, co obniża jej kaloryczność, gdyż stewia w ogóle nie zawiera kalorii. Liczne przesłanki wskazują, że obniża poziom cukru we krwi.

Cena: 49,90 zł

Czekolada do picia

Nie zawiera cukru i jest bogatym źródłem inuliny, zaliczanej do błonnika rozpuszczalnego i uważanej za naturalny prebiotyk, który korzystnie wpływa na bakterie jelitowe.

Cena: 24,90 zł

Jadłaś może kiedyś tuńczyka z czekoladą? A stek wołowy z sosem czekoladowym? Jeśli nie, to koniecznie wypróbuj nasze przepisy z czekoladą nie tylko na słodko. Nie martw się: pomysł na czekoladowe bezy i suflety też się znajdzie!

Tekst: Katarzyna Górna-Drzewosz

WH 01/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij