Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.1

Napoje izotoniczne - jak wybrać najlepszy + przepis na domowy izotonik

Kiedy Ty kończysz trening, on zaczyna działać. Izotonik to najlepszy sposób uzupełnienia wody, elektrolitów i energii po treningu. Sięgając po niego, upewnij się, że spełni swoją rolę. Sprawdź, jak wybrać najlepszy.

WH 2014-10-28
fot. Wiesław Jurewicz fot. Wiesław Jurewicz

Napoje dla sportowców?

W skład izotoników zawsze wchodzi 6-8 g węglowodanów na 100 ml płynu. Do tego dodatek potasu i sodu. Taki skład zaspokaja pragnienie i wypełnia zapotrzebowanie przeciętnego sportowca, a przede wszystkim odróżnia izotoniki od podszywających się pod nie „napojów dla sportowców 0%” czy „sports drink light”.

 

Hipo czy hiper?

Fachowo napoje dzieli się wg liczby cząsteczek w 100 ml. Hipotoniki to głównie różnego rodzaju wody – szybko nawadniają organizm, ale nie dostarczają wielu elektrolitów i energii. Hipertoniki działają odwrotnie. Z kolei izotoniki mają podobną koncentrację cząsteczek jak płyny ludzkiego ciała, więc działają najefektywniej.

Napoje izotoniczne – składŻywe kolory często nie mają nic wspólnego z owocem w nazwie. Czerwona lampka powinna Ci się zapalić, gdy przy barwniku oznaczonym E jest napisane, że może działać szkodliwie na aktywność i skupienie dzieci. Uważaj też na groźne dla zdrowia: błękit brylantowy, czerwień koszenilową i żółcień chinolinową.

Shaker w dłoń – jak zrobić napój izotoniczny

Jeżeli jesteś alergikiem, szczególnie uważnie czytaj etykiety i wybieraj napoje z naturalnymi składnikami. Niektóre sztuczne barwniki stosowane w kolorowych izotonikach zostały już w niektórych krajach zupełnie zakazane. Najlepiej napełnij swój bidon izotonikiem w domu: do litra wody dodaj 9 g soli, sok z ulubionego cytrusa i liście mięty.

Wypróbuj też inne sposoby na poprawę smaku wody mineralnej.

WH 03/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij