Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Bataty: pomysły na zdrowe dania

Bataty można przyrządzić na wiele sposobów: zupa, chipsy, frytki, placki ziemniaczane a nawet ciasto! W dodatku to cenne źródło korzystnych dla zdrowia wartości odżywczych. Sprawdź 10 sposobów na słodkie ziemniaki.

WH 2015-01-21
bataty, przepis fot. shutterstock.com

Jak na proste warzywo korzeniowe słodki ziemniak z pewnością wart jest zachodu. Ta pomarańczowa bulwa zaspokoi 438% Twojego dziennego zapotrzebowania na witaminę A, która pomaga w zwalczaniu infekcji. Poza tym  słodkie ziemniaki podobnie jak marchewki są świetnym źródłem beta-karotenu, który chroni skórę.

Podczas gdy banany są często polecane jako naturalne źródło potasu, słodki ziemniak średniej wielkości zawiera o 28% więcej tego składnika niż banan. Potas pomaga Twojemu organizmowi wchłaniać płyny, by uzupełnić braki wody, którą tracisz wraz z potem.

Nieważne czy słodkie ziemniaki goszczą w Twojej kuchni od święta, czy są stałym punktem Twojego menu – pewnie przydałoby Ci się więcej pomysłów na ich przygotowanie. Prezentujemy Ci 10 przepisów na różne dania, od frytek do zupy – a żadne z nich nie przekracza 300 kalorii.

1. Pikantne frytki ze słodkich ziemniaków

Ta superprosta, pieczona alternatywa tradycyjnych frytek to bardzo aromatyczne danie, dzięki pieprzowi cayenne, wędzonej papryce i soli.

Kalorie: 106

przepis, obiad, dieta, odżywianie, zupa fot. shutterstock.com

2. Zupa z batatów i marchewki z dodatkiem imbiru

Taką zupę możesz przygotować w mgnieniu oka przy pomocy robota kuchennego lub blendera. Dobra wiadomość dla wegetarianów: zupa smakuje tak samo dobrze, gdy zamiast rosołu z kury zastosuje się wywar z warzyw.

Kalorie: 127

3. Chipsy z batatów z przyprawami

Takie chrupiące chipsy posypane mieszanką słodkich i ostrych przypraw, takich jak chili, kminek i cukier nie będą stały na stole zbyt długo. Najlepsze co możesz zrobić, to przyrządzić sobie małą porcję (jeden ziemniak wystarczy!) i bez wahania się nimi delektować.

Kalorie: 157

4. Pieczone placki ziemniaczane

Słodka wersja tradycyjnego dania. Starte bataty wymieszaj z cynamonem, gałką muszkatołową, jajkami i mąką. Rezultat? Smaczne i aromatyczne placki ziemniaczane.

Kalorie: 73

przepis, obiad, dieta, odżywianie, sałatka fot. shutterstock.com

5. Łódeczki ziemniaczane z rozmarynem

Daruj sobie domowe frytki i zamiast tego wypróbuj te łódeczki ze słodkich ziemniaków. Takie danie to duża dawka beta-karotenu. Dzięki temu, że ziemniaki pieczone są w piekarniku, mają dużo mniej tłuszczu niż frytki, a mimo to ich skórka jest zadowalająco chrupka.

Kalorie: 195

6. Purée z batatów doprawione chili

To danie jest praktycznie wolne od tłuszczu, a na dodatek chili zawiera także kapsaicynę – która, według badań może hamować wzrost komórek tłuszczowych i pomaga w spożywaniu mniejszej ilości kalorii. A cynamon jest nie mniej ważny: stabilizuje poziom cukru we krwi i trzyma Twój apetyt w ryzach, więc nie będzie Cię kusiło, by wziąć dokładkę.

Kalorie: 194

7. Sałatka z pieczonych batatów

Upiecz bataty razem z czerwoną papryką, co da w efekcie pyszne połączenie smaków, a później rozłóż je na talerzu szpinaku lub rukoli i delikatnie skrop białym octem balsamicznym. Podawaj jako przystawkę albo dorzuć sera koziego lub grillowanego kurczaka i sycący obiad gotowy.

Kalorie: 303

przepis, obiad, dieta, odżywianie, słodycze, deser, placki fot. shutterstock.com

8. Placki z batatów i jabłek

Słodkie ziemniaki i jabłka zamienią tradycyjne, tłuste placki ziemniaczane w słodką i zdrową eksplozję antyoksydantów.

Kalorie: 90

9. Sernik z batatów z dodatkiem imbiru

Delikatny i aromatyczny, ten bajeczny deser ma smak jesieni. Jak na sernik zawiera zaskakująco mało kalorii i tłuszczu. Dzięki dodatkowi płatków zbożowych ma jeszcze więcej błonnika.

Kalorie: 164

Uwielbiasz słodkości i ciężko Ci z nich zrezygnować? W pełni to rozumiemy! I spieszymy z pomocą – zamień sztuczne, kaloryczne słodkości na ich zdrowsze, domowe wersje. Serwujemy 10 przepisów na dietetyczne słodkości.

10. Słodkie ziemniaki ubite z piankami cukrowymi

By upewnić się, że to danie nie zniweczy efektów Twojego zdrowego trybu życia, uważaj na ilość masła – częściowo zastąp je sokiem pomarańczowym. Nie przesadź też z piankami cukrowymi!

Kalorie: 188

Wiesz już o zdrowotnych właściwościach słodkich ziemniaków, ale czy wiedziałaś, że duża część wartości odżywczych znajduje się w ich skórce? Dlatego warto zrezygnować z obierania batatów. Sprawdź pozostałe z 7 warzyw i owoców, których lepiej nie obierać. Zamiana zwykłych ziemniaków na te słodkie może mieć korzystny wpływ na Twoje zdrowie. Zobacz inne proste sposoby, by jeść lepiej.

Tekst: Susan Rinkunas

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij