Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Awokado: jak jeść i jak przechowywać

Awokado to superowoc pełen niezbędnych dla zdrowej diety kwasów tłuszczowych, witamin oraz minerałów. Poza tym, odpowiednio podany, smakuje wyśmienicie. Zobacz, jak wybierać awokado w sklepie, jak je przechowywać i jak przyrządzać.

Marek Szecht 2016-05-05
awokado fot. shutterstock.com

Sześć dni zajęło Panu Bogu stworzenie świata i chyba przez ten pośpiech pestka w awokado wyszła Mu nieco za duża. Poza tą drobną niedoróbką, nie zgłaszamy pretensji. Awokado to owoc, który musisz włączyć do swojego jadłospisu.

Awokado jest rewelacyjnie smaczne, kosmicznie odżywcze i nawet przedszkolak zdoła je przygotować do podania. Zawiera mało cukrów, za to aż 30% tłuszczów – ale tych najlepszych, wpływających rewelacyjnie na serce i naczynia krwionośne. Trawi się doskonale i, zdaniem wielu dietetyków, zbawiennie działa na żołądek (sprawdź też właściwości oleju z awokado i innych olejów roślinnych).

Ma też dużo wapnia, żelaza, fosforu i witaminy C. Dlatego już jeden owoc daje energetycznego kopa i mięśniom, i mózgowi. Jeśli masz kłopoty z cerą lub włosami, awokado Ci pomoże.

Nasz sposób podawania awokado musi w jego ojczyznach – Dominikanie, Brazylii i Kolumbii – budzić niemałe zdziwienie. Europejscy kucharze robią wszystko, aby zaostrzyć jego łagodny smak i podają je zazwyczaj jako przystawkę przed głównym daniem, a tam dodaje się cukru, śmietany, lodów i serwuje jako deser. W obu wariantach smakuje doskonale.

Jak wybierać awokado

Pośród dziesiątek istniejących odmian awokado, w polskich sklepach królują Fuerte, Zutano i Bacon – owalne, średniej wielkości owoce o zielonej, błyszczącej skórce. Nie ona jednak jest wskazówką, czy owoc wystarczająco dojrzał, choć powinniśmy unikać owoców z przebarwieniami i ciemnymi plamami.

To, czego szukamy, to owoc, którego miąższ lekko się ugina pod naciskiem kciuka, ale pozostaje sprężysty, i który waży więcej niż można by wnioskować z jego rozmiarów. Awokado zbyt miękkie jest przejrzałe i nie smakuje jak powinno.

awokado fot. shutterstock.com

Jak przechować awokado

Dojrzały, gotowy do jedzenia owoc może spokojnie zaczekać dwa, trzy dni w lodówce. Także napoczęte awokado zniesie bez szkody jeden-dwa dni (też w lodówce), pod warunkiem że na odsłonięte części wylejesz sok z cytryny, który zapobiegnie czernierniu miąższu, i owiniesz je folią spożywczą.

Jeżeli kupiłaś awokado zbyt twarde, możesz przyspieszyć dojrzewanie, wkładając je do papierowej torby i trzymając w temperaturze pokojowej około dwóch dni.

Gdybyś natomiast uzależniła się od smaku awokado i postanowiła zrobić zapasy, puré wymieszane pół na pół z sokiem z cytryny możesz trzymać w zamrażalniku nawet 12 miesięcy.

awokado fot. shutterstock.com

Jak podawać awokado

Najczęściej jadamy je surowe, bo awokado źle znosi gotowanie. Gdybyś jednak zamierzała eksperymentować, dorzucaj je pod sam koniec i nie dopuszczaj do wrzenia potrawy. Jednak nie bądź zdziwiona, jeśli po tych torturach owoc nieco straci na jakości, a więc i na smaku.

Najczęściej kroimy awokado na połówki, nacinając je z dłuższego boku, i wyjmujemy pestkę, tak aby nie uszkodzić miąższu. Jeżeli pestka mocno się trzyma, weź w obie dłonie owoc i delikatnie przekręć połówki w przeciwne kierunki (męczyłaś się kiedyś z kostką Rubika – to właśnie ten ruch).

Powstałe wgłębienie możemy wypełnić najprościej – sokiem z cytryny zmieszanym z solą i pieprzem – i przystawka gotowa.

F 2003/11

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij