Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

5 sposobów na ograniczenie spożycia soli kuchennej

Dziennie spożycie soli w Polsce znacznie przekracza zalecana dawkę. By ją zmniejszyć, nie wystarczy przestać dosalać potrawy, bo duża ilość sodu ukryta jest w produktach spożywczych. Jak zatem temu zaradzić?

KD 2015-03-06
sól, kuchnia, gotowanie, przyprawy fot. shutterstock.com

Z solą nie ma lekko: nawet jeśli nigdy nie zdarza Ci się sięgać po solniczkę, kiedy potrawa już leży na stole, to i tak istnieje spore prawdopodobieństwo, że Twoje dzienne spożycie sodu jest za wysokie. Musisz też być świadoma tego, że jeśli Twoje jedzenie wcale nie jest tak słone, nie oznacza to jeszcze, że nie zawiera w sobie niszczącego zdrowie sodu.

A piszemy o tym, gdyż okazuje się, że spożywamy go zdecydowanie za dużo. Według Instytutu Żywności i Żywienia spożycie soli w Polsce 2 a nawet 3-krotnie przekracza ilość zalecaną przez Światową Organizację Zdrowia. Co gorsza, w badaniach nie uwzględniono żywności konsumowanej w restauracjach, barach i fast foodach, więc rzeczywiste spożycie jest znacznie wyższe.

 

Jak wiec ograniczyć spożywanie soli? Proponujemy 5 prostych sposobów, dzięki którym zredukujesz codzienna dawkę chlorku sodu do minimum. W myśl zasady, że najlepiej do celu podążać małymi kroczkami, staraj się wprowadzać jedno rozwiązanie w życie dziennie, w ten sposób w przyszłym tygodniu będziesz już spożywać znacznie mniej soli, a Twoje kubki smakowe nie przeżyją terapii szokowej.

1. Przyprawy świata

Zainwestuj w dobrze wyposażoną półkę z przyprawami oraz ziołami. Smaki staną się na tyle wyraziste, że nawet nie przyjdzie Ci do głowy, by dodawać jeszcze soli. Polecamy przede wszystkim lubczyk, który nasze babcie dodawały do niedzielnego rosołu, ale dobrze komponuje się także z sosami i mięsem. Bazylia z rozmarynem lub solo pasuje do większości potraw. Tymianek warto dorzucić do marynat i owoców morza, natomiast łagodny w smaku estragon dodawaj do drobiu, sosów i potraw z jajek.

2. Wybierz produkty pełnotłuste

Produkty typu light lub zawierające O% tłuszczu mają w sobie o wiele więcej soli niż ich pełnotłuste odpowiedniki (nie wspominając o cukrze, ale to już temat na inny artykuł). Musisz być świadoma tego, że często lepiej sięgnąć po wersję pełnotłustą, tym bardziej, że tłuszcze są niezbędnym składnikiem zbilansowanej diety. Dowiedz się, kiedy zrezygnować z produktów light.

3. Uważaj na chleb

Nic nie pachnie tak pięknie, jak świeżutki, cieplutki chleb prosto z piekarni. Niestety chociaż białe pieczywo wciąż smakuje nieźle, to nie powinnaś się nim objadać. Ponieważ jest to produkt tak powszechny w naszych dietach, zredukowanie jego spożycia wyjdzie Ci tylko na dobre. Możesz też spróbować upiec bochenek w domu, wypróbuj nasz przepis na chleb na zakwasie.

4. Gotuj

Zostań top chefem i, jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij więcej gotować. Zawartość soli w gotowych daniach lub fast foodach jest naprawdę porażająca. To samo tyczy się wędlin: jeśli sama upieczesz w domu schab lub polędwicę, wyjdziesz an tym zdecydowanie lepiej niż kupując paczkowane, przetworzone mięso. Poza tym przygotowując posiłki w domu, nie tylko zadbasz o swoje zdrowie, ale i o portfel.

5. Ulegnij pokusie

Od czasu do czasu każdy ma ochotę na coś słonego. Nie każemy Ci zwalczać tego uczucia, bo może doprowadzić do tego, że popełnisz większy błąd i wciągniesz na raz całą paczkę chipsów. Zamiast tego proponujemy kilka przekąsek, które zaspokoją Twój apetyt na słone.

Co powiesz na pistacje? Dodatkowa dawka soli nie jest Ci do niczego potrzebna, ale te chrupiące przekąski dostarczą Ci także cennych antyoksydantów. Poza tym na pozbycie się łupinek potrzebujesz chwili, więc w ogólnym rozrachunku zjesz nieco mniej orzeszków. Możesz też sięgnąć po słonecznik. Jego ziarna są pełne cennych składników odżywczych a podjadane między posiłkami, wspomogą Twoje mięśnie i ukoją nerwy.

Nie rezygnuj z soli całkiem

Zalecana przez WHO dzienna dawka soli to 5 gramów. Tyle mniej więcej znajduje się w 1 płaskiej łyżeczce. Sól sama w sobie nie dostarcza cennych składników odżywczych, ale pomaga w zachowaniu równowagi elektrolitowej organizmu i jej obecność w organizmie jest niezbędna dla odpowiedniego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego. Dowiedz się, jak sól kuchenna wpływa na Twoje zdrowie.

Tekst: K. Aleisha Fetters, Katarzyna Dwornik

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij