Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Wojna z rakiem trwa tu i teraz

W Polsce odnotowuje się rocznie około 150 tys. nowych zachorowań na choroby nowotworowe. Zachoruje średnio co czwarty z nas. Każdy powinien być gotowy na podjęcie wyzwania. Niezależnie od wieku, prowadzonego trybu życia czy rodzinnych predyspozycji.

2016-03-15
rak

Leczenie chorób nowotworowych nie jest proste – rak jest podstępny, przebiegły, atakuje znienacka. Na szczęście, wraz z postępem naukowym w medycynie nasze szanse w tej nierównej walce rosną. Skuteczność leczenia zależna jest od rodzaju choroby, stadium jej wykrycia i indywidualnych cech konkretnego organizmu.

Niekiedy standardowe leczenie oferowane w ramach bezpłatnych świadczeń medycznych nie jest wystarczające i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Lekarze rozkładają bezradnie ręce. Czasem w takim przypadku szansę stanowi leczenie nierefundowane. Niestety, wówczas prawdopodobieństwo wyzdrowienia należy mierzyć grubością portfela.

Determinacja nie wystarczy

Dlaczego pieniądze umożliwiają dostęp do innowacyjnego leczenia? NFZ nie refunduje części innowacyjnych lub eksperymentalnych metod, więc lekarze nie mogą zlecać terapii, które są z powodzeniem realizowane w innych europejskich krajach. Potwierdzają to wyniki raportu opublikowanego w kwietniu 2015 r. na zlecenie Fundacji Onkologicznej ALIVIA (alivia.org.pl) – „Dostępność innowacyjnych leków onkologicznych w Polsce na tle wybranych krajów UE oraz Szwajcarii”.

W opracowaniu wskazano, iż polscy pacjenci onkologiczni mają dostęp do mniejszej liczby nowoczesnych leków niż chorzy w innych krajach europejskich. Wykorzystanie leków na raka, które są teoretycznie dostępne w Polsce, jest w praktyce niższe niż w innych krajach europejskich. Dodatkowo innowacyjne preparaty w Polsce są dostępne późno – średnio, dopiero 2 lata po pojawieniu się leków na rynku w innych krajach.

Pacjenci onkologiczni, w przypadku których standardowe leczenie nie przynosi efektów, są pozostawieni sami sobie. Nie tracąc determinacji, we własnym zakresie szukają lekarzy, leków i terapii. Nawet jeśli ich poszukiwania zakończą się sukcesem, muszą się jeszcze zmierzyć z problemem – jak sfinansować leczenie. Wydatki na nierefundowane w Polsce terapie onkologiczne mogą wynosić nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Są to kwoty niemożliwe do udźwignięcia dla większości polskich rodzin – dlatego wielu pacjentów nie ma do nich dostępu.

Z ograniczeniami w dostępie do leczenia jest powiązana niska skuteczność leczenia raka w naszym kraju. Po 5 latach z grupy 150 tys. chorych statystycznie w Polsce przeżyje niespełna 70 tys. osób, choć́ współczesna wiedza medyczna pozwala uratować́ co najmniej 100 tys. Różnica to ok. 30 tys. osób rocznie – to oznacza, że co roku umiera (choć nie musi!) tylu ludzi, ilu liczy populacja niewielkiego miasta!

Pieniądze jak naboje

Problem dostępu do najnowszych terapii i ich finansowania silnie akcentuje Fundacja ALIVIA. Założona w 2010 roku przez Bartka i Agatę Polińskich tuż po tym, jak na własnej skórze przekonali się, czym jest wojna z rakiem i jak duże środki pieniężne trzeba zaangażować aby zdominować wroga.

Aktualnie fundacja informuje o tym poważnym problemie w ramach odważnej i oryginalnej kampanii społecznej „Wojna z rakiem”. W pracę nad nią zaangażowały się pro bono uznane firmy – Saatchi & Saatchi Interactive Solutions, Platige Image oraz studio produkcyjne Dobro. Jej najmocniejszym akcentem jest spot nawiązujący do stylistyki science fiction i dynamicznych sekwencji kina akcji.

W trakcie 60-sekundowej projekcji widz wchodzi w świat wojny, utrzymany w estetyce gry komputerowej. Jest świadkiem bitwy rozgrywanej między uzbrojoną, waleczną kobietą i olbrzymią bestią. Metaforą choroby jest potwór o cechach raka, a bohaterką pacjentka onkologiczna, ukazana nie jako ofiara, lecz osoba zdeterminowana, twarda jak stal o pokładach nadludzkiej siły. W pewnym momencie kończy się amunicja.

Na szczęście, dzięki zewnętrznemu wsparciu pojawia się nowy zapas pozwalający kontynuować walkę. To nawiązanie do codziennej wojny pacjenta onkologicznego z rakiem i sytuacji, w której chory potrzebuje wsparcia finansowanego na zakup nierefundowanych leków lub badań diagnostycznych.

Dopracowany do perfekcji spot przykuwa wzrok i wywołuje namiastkę emocji towarzyszących wojnie – napięcie, ale jednocześnie nadzieję na wygraną. Fundacja Alivia, decydując się na tak odważny film, podkreśla prawdę o otaczającej nas rzeczywistości – że wojna z rakiem jest bezwzględna, a do walki niezbędne są pieniądze i wsparcie, które można zdobyć tylko dzięki solidarnemu działaniu nas wszystkich.

W sposobie komunikacji Alivii wyjątkowe jest to, że nigdy nie pokazuje pacjentów z perspektywy ofiar. Ta kampania ma na celu przekonać widza, że z nierównej walki z rakiem chory ma szansę wyjść zwycięsko, jeśli tylko nie zabraknie mu symbolicznej amunicji – pieniędzy, które może zamieniać na leki i innowacyjne terapie – mówi team kreatywny Saatchi & Saatchi Interactive Solutions z Martą Frączek i Aleksandrą Zalewską na czele.

Chcieliśmy też pokazać tę wojnę w możliwie najbardziej metaforyczny sposób, dlatego świat przedstawiony w filmie przypomina wnętrze organizmu, rak jest jego niepożądaną częścią, a walka indywidualnym zmaganiem każdego chorego – dodają.

Kampania Wojna z rakiem trwa, wzbudzając emocje i zainteresowanie wielu odbiorców. Czy sukces kampanii przełoży się na wzrost potrzeby solidaryzowania się osób zdrowych z osobami chorymi? Bardzo w to wierzymy – twierdzi prezes Alivii – Bartosz Poliński.

Jeśli chcesz pomóc pacjentom onkologicznym w trudnych zmaganiach z rakiem i polską służbą zdrowia – przekaż swój 1% Alivii, wpisując w zeznaniu podatkowym nr KRS: 0000 358 654.

Więcej informacji: www.alivia.org.pl

O Fundacji ALIVIA

Fundacja Onkologiczna ALIVIA niesie pomoc chorym na raka. Wspiera pacjentów i ich bliskich w trudnych sytuacjach, jak również angażuje osoby zdrowe w działania na rzecz walki z rakiem.

Fundacja motywuje swoich podopiecznych do aktywnej postawy w trudnym procesie leczenia onkologicznego – szukania informacji na temat danego przypadku, podejmowania decyzji dotyczących leczenia wspólnie z lekarzem. Pomaga im gromadzić środki na nierefundowane przez NFZ leki, badania diagnostyczne, konsultacje medyczne, sprzęt ortopedyczny i środki opatrunkowe. Zbiórkę funduszy umożliwia Program Skarbonka, który ALIVIA prowadzi dla potrzebujących.

Fundacja udostępnia też bezpłatnie serwisy www.Onkomapa.pl i www.Kolejkoskop.pl. Dzięki nim chorzy mogą znaleźć najlepszy ośrodek onkologiczny, najwyżej ocenianego lekarza, a także wyszukać najkrótszą kolejkę do bezpłatnych badań diagnostycznych. Publikuje również w języku polskim nowości onkologiczne ze świata na swojej stronie internetowej i na profilu Alivii na Facebook’u.

źródło: materiały prasowe nadesłane przez fundację

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij