Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Trener personalny – czyli właściwie kto?

Trener personalny to ktoś więcej niż osoba, która mówi, jak i kiedy ćwiczyć, która tworzy i modyfikuje plany treningowe. To przyjaciel, motywator, psycholog. To dobry sprzedawca i marketingowiec w jednym. To osoba, która musi posiadać wszechstronne kwalifikacje, aby móc zadbać nie tylko o efekty treningowe, ale też (a może przede wszystkim) o psychikę swojego podopiecznego.

WH 2014-12-30
fot. Technogym fot. Technogym

Nie będziemy rozpisywać się o twardych umiejętnościach trenera personalnego. Nie będziemy pisać o tym, że trener personalny musi mieć doskonałą wiedzę o anatomii funkcjonalnej, żywieniu, fizjologii czy metodach treningowych. O tym, że powinien potrafić skutecznie zbierać, modyfikować i analizować dane o swoim kliencie, a następnie sprawnie wykorzystać je w praktyce. Zakładamy, że wiesz również o tym, że trener personalny musi dużo się uczyć i cały czas poszerzać swoją wiedzę oraz kwalifikacje, aby nadążyć za najnowszymi trendami. Zakładamy, że to wszystko już wiesz. Pomówmy więc o tych miękkich aspektach pracy trenera personalnego.

Psycholog/coach

Trener personalny nie musi zapisywać się, co prawda, na studia z zakresu Ppsychologii, ale powinien poznać przynajmniej podstawowe techniki rozmowy z klientem, aby uzyskać od niego potrzebne informacje i odpowiednio je przetworzyć. To, co jest szczególnie ważne w treningu personalnym, to rozpoznanie typu osobowości klienta i na tej podstawie dobranie nie tylko odpowiedniego treningu, ale również metodyki mierzenia celów i motywacji w ich osiąganiu.

Przykładowo, jedna osoba będzie potrzebowała, aby jej efekty w treningu były mierzone bardzo często, innej wystarczy standardowy, regularny pomiar. Jedną będą motywować słowa krytyki, druga będzie oczekiwała motywacji tylko w formie pochwały. To, czy odpowiednio zidentyfikujemy potrzeby i predyspozycje (również psychiczne) naszego podopiecznego, będzie determinowało późniejsze efekty i osiągnięcie sukcesu w treningu.

Motywator

Zidentyfikowanie typu osobowości pomoże trenerowi zrozumieć, co właściwie motywuje podopiecznego i tak dobrać techniki motywacyjne, aby były maksymalnie skuteczne. Trener personalny powinien potrafić ustalić osiągalne cele treningowe swojego klienta i skupić się głównie na celach rozwojowych. Jako dobry motywator powinien też szukać rozwiązań, które mogą jeszcze bardziej przyczynić się do motywacji klienta, np. tworzyć różnego rodzaju rywalizacje, dzięki którym osiągnięcie efektów stanie się prostsze i będzie jednocześnie dobrą zabawą. Trener personalny powinien też wiedzieć, jak nauczyć klienta akceptacji swoich ograniczeń i wykorzystania swoich naturalnych predyspozycji.

Dobry sprzedawca

Trener personalny „szwendający” się po klubie? Trener personalny, któremu nie zależy? Trener personalny, który rozmawia z ludźmi tylko wtedy, gdy ktoś go o coś zapyta? Zdecydowanie nie tędy droga. Trener personalny nie powinien ograniczać się tylko do prowadzenia treningów, ale przede wszystkim aktywnie angażować się w sprzedaż tych treningów. Przecież wyższa sprzedaż treningów personalnych to korzyść nie tylko dla trenera, ale przede wszystkim dla samego klubu, który go zatrudnia.

Nie można sobie chyba wyobrazić lepszego sprzedawcy treningów niż trener personalny, który sam takie treningi prowadzi i jest w stanie opowiedzieć o potencjalnych efektach oraz zmotywować do rozpoczęcia ćwiczeń. Trener personalny powinien potrafić przenalizować potrzeby klienta i zaprezentować mu maksymalnie dopasowaną ofertę, która będzie niosła za sobą konkretną wartość (np. zrzucenie kilku kilogramów w określonym czasie).

To, co jest zazwyczaj najtrudniejsze, a z czym trenerzy spotykają się dość często, to przełamywanie obiekcji. Trenerzy często słyszą: „bo za drogo”, „bo nie mam czasu”, „bo to nie dla mnie”. Czy dla dobrego trenera personalnego oznacza to koniec dyskusji z potencjalnym klientem? Zdecydowanie nie. Dobry trener będzie potrafił takie obiekcje przełamywać, niezależnie od tego, czy stanie się to za pomocą konkretnych, miękkich argumentów czy poprzez modyfikację oferty.

Marketingowiec

Trener personalny to wizytówka klubu i ambasador marki – tak jest przynajmniej w teorii. A jak to wygląda w praktyce? Niestety bardzo często spotykamy się ze zjawiskiem niskiej lojalności trenera wobec danego klubu i brakiem zaangażowania w budowanie swojego dobrego wizerunku. Nie twierdzimy, że trener powinien przez całą swoją karierę pracować w jednym klubie. Jednak jeśli już gdzieś pracuje, powinien zrobić wszystko, aby działać na jego korzyść, a dodatkowo kreować swój wizerunek jako eksperta.

Do obydwu tych rzeczy doskonale nadają się coraz bardziej rozwinięte media społecznościowe – dzięki nim budujemy nie tylko bazę kontaktów (również potencjalnych klientów), ale mamy również możliwość przekazywania naszych komunikatów dużej grupie ludzi – szybko i skutecznie. Wydawać by się mogło, że to, jak wygląda nasz profil na Facebooku, nie ma żadnego znaczenia. Duży błąd! Ma znaczenie i to kolosalne, ponieważ tam w pierwszej kolejności sprawdzać nas będą nasi potencjalni klienci.

Przyjaciel

Trener personalny to wreszcie ktoś, do kogo można zadzwonić o 22:00 w piątek i powiedzieć, jak bardzo źle nam z tym, że zjadłyśmy czekoladę lub nie poszłyśmy na zaplanowany trening. To ktoś, kto nas wysłucha, a jednocześnie posłuży dobrą radą – niezależnie od tego, czy będzie jej towarzyszyła ostra krytyka czy spokojna dyskusja (w końcu nasz trener powinien najlepiej wiedzieć, co na nas podziała).

fot. Technogym fot. Technogym

A teraz…

Jak widać, rola trenera personalnego już dawno przestała się sprowadzać do rozpisywania treningów. Może więc chciałabyś zostać jednym z nich?

Być może jesteś teraz instruktorką fitness. Być może nie masz żadnego doświadczenia w tej branży, ale czujesz, że to coś dla Ciebie. Jeśli naprawdę chcesz zostać trenerką personalną i przejść zarówno przez twarde, jak i miękkie zagadnienia związane z pracą trenera, zapraszamy Cię na kurs Technogym Personal Trainer w ramach Technogym Academy.

Technogym Academy to nowy projekt edukacyjny dla trenerów i kadry zarządzającej klubów fitness. Program kursu trenerskiego został skonstruowany w taki sposób, aby trener miał możliwość kilkustopniowego rozwoju swoich kwalifikacji i wybrania kierunku dalszego rozwoju. Pierwszy etap obejmuje 127 godzin wykładów i warsztatów i składa się z kilkunastu bloków tematycznych, takich jak m.in. Anatomia, Fizjologia, Planowanie treningu, Ocena i analiza danych, Motywacja i sprzedaż czy Metody treningowe. Program kursu został opracowany w ścisłej współpracy z prowadzącymi, dzięki czemu stawia przede wszystkim na praktyczne aspekty pracy trenera.

Wśród wykładowców kursu „Technogym Personal Trainer” znaleźli się eksperci z wieloletnim doświadczeniem trenerskim i biznesowym m.in. Michał Bukraba, Jakub Ostapczuk, Anna Szymańska, Michał Skowron, Adam Pawelec, Bartosz Macek, Tomasz Brzózka i Wojciech Herra. Osoby, które ukończą kurs zdobędą kompleksową wiedzę, umiejętności i uprawnienia do pracy jako trener personalny. Kurs kończy się pisemnym egzaminem, uzyskaniem dyplomu ukończenia szkolenia oraz wpisem do rejestru EREPS, stworzonym i prowadzonym pod patronatem Europejskiej Fundacji EHFA. Szczegółowy program szkolenia znajduje się na stronie: technogymacademy.pl/technogym-personal-trainer.

Drugi etap kursu będzie składał się z kilku modułów tematycznych, które pozwolą trenerom wybrać interesujące ich zagadnienia i zdecydować, w którym kierunku chcą się dalej rozwijać. Planowane jest uruchomienie takich modułów tematycznych jak Sprzedaż i Motywacja, Trening Funkcjonalny, Trening w sztukach walki czy Medical Training. Szczegółowy plan szkoleń będzie znany do końca tego roku.

technogym-academy00a fot. Technogym

Trenerzy, którzy wykażą się największą wiedzą i umiejętnościami, będą mieli szansę wyjechać na profesjonalny kurs do Wellness Institute, działającego w głównej siedzibie Technogym we Włoszech, i otrzymać tytuł Master Trenera Technogym. Będzie to ostatni etap kursu trenerskiego w ramach Technogym Academy i jednocześnie wyróżnienie dla najlepszych uczestników.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.technogymacademy.pl oraz profilu Technogym Academy na Facebooku: www.facebook.com/TechnogymAcademy.

źródło: materiały prasowe

T

 

 

 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij