Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ćwicz systematycznie, ale nie przesadzaj

Coraz chętniej dbamy o siebie i korzystamy z klubów fitness. Wieszamy sobie poprzeczkę coraz wyżej, próbując dorównać idolom i wyglądać przynajmniej tak, jak trenerzy personalni i instruktorzy pracujący w klubach. A jak oni nas widzą?

WH 2014-09-30

"Zawsze podkreślam, że sport to sport, a życie to życie. Owszem, jako trener personalny namawiam do mocnych treningów, ale przede wszystkim do systematyczności. Uprawiam sport zawodowo, więc muszę trenować więcej. Ludzie, którzy chcą mieć dobrą sylwetkę lub ćwiczą dla zdrowia, nie muszą tyle ćwiczyć" – mówi Akop Szostak, aktywny kulturysta, trener personalny i wykładowca w Akademii Instruktorów Sportu.

Byli i aktywni sportowcy, a zarazem trenerzy personalni, podkreślają, że sport to zdrowie, ale zawodowy – niekoniecznie.

"Żadna dyscyplina uprawiana zawodowo nie jest zdrowa. Taki trening powoduje przeciążenie organizmu, zmusza do wspinania się na wyżyny możliwości, zmuszania się do ogromnych wyrzeczeń, by osiągać jak najlepsze rezultaty. Ja staram się promować sport jako aktywny sposób na poprawę jakości życia. To najzdrowsze dla wszystkich. Nie namawiam do uprawiania kulturystyki, tylko sportu. Swoim fanom i klientom na siłowni radzę, by nie porównywać się z innymi, tylko ze sobą. Być coraz lepszym każdego dnia" – dodaje Michał Karmowski, mistrz Polski i wicemistrz Europy w kulturystyce, obecnie doradca i trener personalny.

Akop Szostak zauważa, że Polska jest w czołówce krajów, w których zainteresowanie zdrowiem, poprawą kondycji i – co za tym idzie – fitnessem, wzrasta w ekspresowym tempie. Coraz więcej osób dba o siebie i chce dobrze wyglądać. Rosnącą motywację do treningu widać we wszystkich grupach wiekowych. "Z moich obserwacji wynika, że prawdziwą potrzebę odmiany mają starsi, czyli osoby zbliżające się do 40-stki. Mają już bowiem świadomość, że wraz wiekiem metabolizm zwalnia i ciężej o zgrabną sylwetkę. Pracują więc ciężej, by osiągnąć sukces" – mówi Akop Szostak.

Amerykanin Steven Feinberg, twórca treningu Speedball Fitness, podkreśla, że w fitness ważne jest nie tylko dążenie do określonego celu, ale przede wszystkim zabawa i satysfakcja z wysiłku. Jego metoda na zdrowie to nowoczesny trening z niedużą piłką, który łączy mocną dawkę energii, fitnessu i zabawy. Ruchy w Speedball Fitness wywodzą się ze sztuk walki, boksu, treningu z tradycyjną piłką lekarską, ćwiczeń wzmacniających. Połączone są w logiczne sekwencje i wykonywane we wszystkich płaszczyznach do energetycznej muzyki.

"Ruch funkcjonalny jest kluczowy dla wszystkich ludzi, bez względu na to czy jesteś sportowcem, czy nie" – mówi Steven Feinberg, który wkrótce będzie gościć w Polsce podczas FIWE – Międzynarodowych Targów Branży Fitness & Wellness, które odbędą się 3 i 4 października w Warszawie.

Michał Karmowski potwierdza, że świadomość wśród ćwiczących rośnie i wymagają oni od trenerów coraz to nowych wyzwań i propozycji. Są coraz bardziej zdeterminowani, by robić postępy, wiedzą też coraz więcej o diecie i treningu. Ćwiczący pytają o wiele aspektów aktywności: jak dobrze rozplanować dietę, jakie brać suplementy, jak zaplanować cykle treningowe i dopasować je do specyficznej aktywności sportowej dla danej dyscypliny. Michał Karmowski radzi jednak, by nie porównywać się z innymi, bo zawsze znajdzie się ktoś, kto ma lepsze predyspozycje i wyniki.

FIWE02

"Zachęcam do uprawiania sportu przykładami metamorfozy moich podopiecznych. Dla mnie bohaterką jest Hania, która zrzuciła 35 kg, a ma chorą tarczycę. I Rafał, rok temu krokodyl, dziś myśli o starcie w zawodach kulturystycznych. Po takich przykładach zgłasza się do mnie masa ludzi z nadwagą. A ja ich podziwiam, bo chcą zrobić coś ze sobą, zaczynają i podejmują rękawicę" – mówi Michał Karmowski.

Zdarza się jednak, że osoby, które chcą osiągnąć efekt szybki, idą na skróty. "Problem drogi na skróty to powszechna sprawa, nie da się tego wyeliminować, ale nie należy ustawać w wysiłku. Zależy mi, by promować zdrowy tryb treningów. Każda osoba, która rozpoczyna rzeźbę, powinna zdawać sobie sprawę, że suplementy wpływają tylko 5 proc. sukcesu. 75 proc. to dieta, a 20 proc. trening" – dodaje Michał Karmowski.

Trenerzy i doradcy podkreślają, że w drodze do lepszej sylwetki i samopoczucia najważniejszy jest umiar, ale i systematyczność. Natalia Gacka, mistrzyni świata i wielokrotna mistrzyni Polski w fitness sylwetkowym, radzi: "Ćwicz rano, nim Twój mózg się obudzi i zorientuje co robisz. Proponuję każdemu, by chociaż raz zmusił się do takiego treningu o świcie. Wtedy dopiero można poczuć, jak zmienia się ogólne nastawienie do życia. Wzrost endorfin i lepsze samopoczucie po pokonaniu wytyczonego dystansu to nie wszystko. Trening poranny pomaga ustabilizować zegar biologiczny, wyrównać rytm dnia, następuje lepsze dotlenienie mózgu i płuc, poprawia się także przemiana materii".

Według badań Polskiego Związku Pracodawców Fitness zdecydowana większość ćwiczy w klubach, by poczuć „przyjemne zmęczenie” – aż 90 proc. (można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź). 88 proc. traktuje aktywność fizyczną jako sposób na poradzenie sobie ze stresem. 87 proc. ćwicząc w klubach „ładuje baterie”. 53 proc. badanych przychodzi do klubów fitness, by „wyjść ze świata wirtualnego, oderwać się od komputera i Internetu”. Coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że siedzenie przy biurku po prostu szkodzi.

"Coraz więcej Polaków ćwiczy regularnie. Fitness to jedna z popularniejszych form, dających wiele satysfakcji z uprawiana sportu. Doskonale poprawia samopoczucie. Wbrew pozorom wcale nie jest drogi. Fitness coraz częściej staje się profesjonalnym uzupełnieniem ćwiczeń na wolnym powietrzu - biegania, jazdy rowerem i narciarstwa" – mówi Robert Kamiński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Fitness.

Natalia Gacka, Akop Szostak, Michał Karmowski i Steve Feinberg będą gwiazdami FIWE – Międzynarodowych Targów Branży Fitness & Wellness, które odbędą się 3 i 4 października 2014 w Warszawskim Centrum Expo XXI. Cała czwórka będzie odpowiadać na pytania zwiedzających i doradzać, jak dobrać odpowiedni trening, uniknąć kontuzji i osiągnąć wymarzone efekty.

materiały źródłowe: FIWE

AS

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij