Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Ciekawostki o mózgu WH: 01/2013

Jakie są zalety picia kawy i jedzenia czekolady? Jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej? Czy zdrowy sen powinien trwać przysłowiowe 8 godzin? Nasza redakcja prezentuje najświeższe wiadomości dotyczące pracy mózgu.

WH 2013-08-15
kawa fot. amrita 2015/shutterstock.com

Czarna woli kobiety – zalety picia kawy

Ktoś kiedyś powiedział, że matematyk to urządzenie do przetwarzania kawy w teorie. Wygląda na to, że matematyczka zrobi to szybciej!

Jak się okazuje, czarna kawa tylko nam dodaje złotych myśli. Amerykańscy psycholodzy przebadali kilkadziesiąt kobiet. Okazało się, że te, które przez większość życia systematycznie piły kawę, osiągały lepsze wyniki w testach zdolności poznawczych.

Podobno u mężczyzn nie zaobserwowano takiego związku. Nie przesadź jednak z ilością, bo osiągniesz odwrotny skutek. Dziennie możesz wypić do 4 filiżanek.

czekolada fot. Shaiith 2015/shutterstock.com

Czekolada a dobra pamięć

Ułatwia również koncentrację. Pod jednym warunkiem: musi mieć odpowiednią zawartość kakao. Czytaj więc etykiety na opakowaniach i nie miej oporów wrzucić do koszyka tę czekoladę, która ma go od 70 do 99%.

„Im wyższa zawartość kakao, tym więcej lecytyny i magnezu. O ile ten drugi pierwiastek nie ma tu większego znaczenia, bo jego wchłanianie ograniczają obecne w czekoladzie szczawiany, o tyle lecytyna to substancja, która wyjątkowo korzystnie wpływa na procesy w mózgu” – wyjaśnia dietetyk dr Marek Szołtysik. Lecytyna redukuje uczucie zmęczenia i dodaje energii, poprawia też koncentrację i pamięć. Dodatkowo, cholina z czekolady daje większą odporność na stres.

Nie tylko czekolada wpływa pozytywnie na naszą pamięć. By jak najdłużej cieszyć się dobrą pamięcią i koncentracją, poznaj 35 produktów, które utrzymają Twój mózg w formie. Dowiedz się też, jak działa kobiecy mózg, ponieważ niedawno neurolodzy odkryli, że ten organ różni się w zależności od płci.

kobieta śpi fot. Piotr Marcinski 2015/shutterstock.com

Ile godzin snu potrzebuje człowiek?

godzin snu Ci wystarczy. Nie potrzebujesz 8 godzin. „Najlepszą jakość snu osiągasz, gdy spokojnie prześpisz 3 fazy NREM, czyli głębokiego snu. Każda z nich trwa około 100 minut” – wyjaśnia dr Michał Skalski, specjalista od zaburzeń snu.

Między nimi występują fazy REM, czyli płytkiego snu. Do najlepszej regeneracji potrzebujesz 3 faz snu głębokiego i 2-3 faz snu płytkiego. To daje od 5 do 7 godzin snu.

O 40 procent po zarwanej, całej nocy spadnie Ci zdolność zapamiętywania w następnym dniu. Do tego gwałtownie spadnie Ci odporność i poziom glukozy, co oznacza, że będziesz miała zdecydowanie mniej energii do pracy i każdego innego działania. Nawet drzemka w dzień nie zrekompensuje tych strat. Oczywiście, poczujesz się nieco lepiej, jednak cykl snu i czuwania będzie zaburzony.

A jeśli lubisz spać, ale czasem po prostu nie możesz zasnąć, przygotuj sobie przekąski na zdrowy sen. Natomiast jeżeli zdarzają Ci się nieprzespane noce z powodu bólu, być może powinnaś zmienić pozycję, w jakiej śpisz. Często to wystarczy, żeby się go pozbyć. Poznaj najlepsze pozycje do spania i zaczynaj każdy dzień z uśmiechem.

kobieta stojąca na głowie fot. Jasminko Ibrakovic 2015/shutterstock.com

Stanie na głowie poprawia koncentrację?

To nie mit. Wiedzą o tym wszyscy, którzy systematycznie wykonują asany, czyli pozycje w jodze. Królową asan jest stanie na głowie, które należy do tzw. pozycji odwróconych. Jeśli prawidłowo wykonujesz takie ćwiczenie, odwraca się krążenie krwi w Twoim ciele. Mózg jest bardziej ukrwiony, a więc i dotleniony.

„To energetyczny zastrzyk, zatem świetne ćwiczenie przed pracą, ale nie przed snem” – wyjaśnia Małgorzata Skórska, nauczyciel jogi. I przestrzega: „Stanie na głowie wykonuj wyłącznie pod opieką trenera. To ćwiczenie raczej trudne i łatwo o niebezpieczną kontuzję”.

kariera, businesswoman, szef fot. Jack Frog 2015/shutterstock

Gdy czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna...

Po czarnej herbacie może suszyć. Dlatego nie powinnaś jej pić przed rozmową kwalifikacyjną. Błona śluzowa strun głosowych zawiera gruczoły, które je zwilżają. Czarna herbata wysusza śluzówkę, podobnie jak kawa, nikotyna i – co ciekawe – miesiączka.

Struny głosowe puchną i stają się przekrwione, a Ty odczuwasz suchość i możesz mieć chrypkę. „Prezenterzy, z którymi pracuję, wiedzą, że przed występem lepiej pić ziołowe lub owocowe herbaty” – mówi Anna Bujko, specjalistka od emisji głosu.

Jeśli musisz mówić częściej niż inni, bo taki masz zawód lub temperament, ssij witaminy A+E lub płucz gardło wodą z oliwą z oliwek. To nawilży śluzówkę.

kobeita z zegarem fot. shutterstock.com

Pory dnia a efektywność pracy

To nie działa tak, że im dłużej pracujesz, tym więcej zrobisz. Twoja efektywność rośnie i maleje w różnych porach dnia. Zobacz, jak ustawić swój umysłowy zegar

08.00

Na godziny poranne najlepiej zaplanuj pracę nad nowymi projektami. Proces zapamiętywania działa tak, że początek dnia sprzyja przyswajaniu wiedzy przez pamięć krótkotrwałą. Wtedy też najlepiej uczyć się języków obcych.

13.00

Pora lunchu (od 13.00 do 14.00) jest najlepsza na przerwę. Twoja wydajność szybuje w dół, więc lepiej idź coś zjeść lub pogadać. Badania pokazują, że również w tych godzinach najczęściej dochodzi do wypadków samochodowych

16.00

Kto by przypuszczał, że między 16.00 a 19.00 Twoja wydajność znów mocno rośnie? Po południu rozwijasz intelektualne skrzydła. „To czas, kiedy informacje zapisują się w pamięci długotrwałej” – wyjaśnia psycholog Kazimierz Ździebło.

22.00.

Twój organizm właśnie zaczął wkraczać w fazę snu i najlepsze, co możesz zrobić, to maksymalnie się wyciszyć. Nawet nie próbuj powtarzać kolejny raz swojego jutrzejszego wystąpienia, bo o tej porze i tak nic z tego nie zapamiętasz.

WH 01/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij