Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.3

Ciekawostki dietetyczne WH: 05/2015

Dlaczego powinnyśmy pić zieloną kawę? Kiedy lepiej zrezygnować z izotoników? Jaka przyprawa sprzyja szybszej utracie kilogramów? Która niezdrowa potrawa najbardziej uzależnia? Odpowiedzi znajdziesz wśród najnowszych ciekawostek dotyczących zdrowego odżywiania.

WH 2015-08-26
dieta fot. shutterstock.com

Pizzouzależniacz

Laboratorium w Michigan w USA wzięło pod lupę czterech jeźdźców dietetycznej apokalipsy: chipsy, frytki, czekoladę i pizzę, by zbadać, co sprawia, że tak trudno im się oprzeć, i który z nich najbardziej pozbawia nas charakteru.

Wygrała pizza dzięki kombinacji, która w naturze rzadko występuje razem: tłuszczu i cukru (ma ją też czekolada, która była druga). Jeżeli masz słabą silną wolę, omijaj z daleka.

dieta fot. shutterstock.com

Dobra kaloria

Szybka ścieżka do szczupłej sylwetki prowadzi przez kuchnię i dobór składników. Do swojej letniej kanapki warto dodać rzeżuchę, pomidory, papryczki, pierś z kurczaka i mozarelle.

Mangan z rzeżuchy utrzyma poziom cukru we krwi, witamina B6 w pomidorze ułatwi przyswojenie białka, papryczki jalapeño przyspieszą metabolizm, pierś z kurczaka dostarczy protein, a mozzarella wapnia, który zmniejsza ryzyko otyłości o 70%.

Cała ta przemyślana kompozycja będzie pracować na Twoją figurę i szybki wzrost mięśni. Wypróbuj. Nie musisz omijać pieczywa. Pełnoziarniste dostarczy Ci węglowodanów, które zamienisz na energię, pozwalającą przekształcić białko w aminokwasy budujące Twoje mięśnie.

dieta fot. shutterstock.com

Ćwiczę, więc jem?

Pewnie nieraz słyszałaś: „Ćwiczę, więc jem co chcę i ile chcę”. Jeżeli w cichości ducha kibicowałaś takiemu podejściu i liczyłaś, że możesz zjeść kolejne ciastko, bo przecież i tak je wybiegasz, musimy Cię rozczarować.

„British Journal of Sports Medicine” wydrukował właśnie artykuł, w którym naukowcy z USA, Wielkiej Brytanii i RPA wskazują, że to zła dieta, zawierająca zbyt dużo cukru i węglowodanów, a nie brak ruchu jest główną przyczyną plagi otyłości.

Jako szczególnie szkodliwe wymieniają słodzone napoje i reklamy, które pokazują je w kontekście aktywności, sugerując, że usprawiedliwia ich picie. Wykreśl je z menu, przy krótkich treningach zapomnij też o izotonikach – czas na nie przychodzi na zawodach albo przy długim i intensywnym wysiłku (zobacz też: wszystko, co powinnaś wiedzieć o napojach izotonicznych).

dieta fot. shutterstock.com

Ładunek winny!

Wysoki ładunek glikemiczny od dawna był podejrzewany, że sprzyja pojawianiu się w pasie dodatkowych centymetrów, ale twardych dowodów nie było.

Teraz nie ma już wątpliwości, bo „American Journal of Clinical Nutrition” cytuje naukowców z Tufts University. Przejrzeli badania obejmujące 120 000 osób, obserwowanych przez 16 lat, i orzekli, że wykreślenie z menu potraw bogatych w przetworzone węglowodany oraz zastąpienie ich jedzeniem o wyższej zawartości białka pomoże Ci skutecznie pożegnać zbędne kilogramy.

dieta fot. shutterstock.com

Moc kuminu

1,6 kilogramów mniej ważyły po 3 miesiącach kobiety, które dwa razy dziennie jadły do posiłków kumin (w porównaniu do grupy, której dieta różniła się tylko brakiem tej przyprawy).

Różnica niewielka, ale i wysiłek mały, bo aby ją wywołać, wystarczyła dawka 3 gramów (niepełna łyżeczka).

dieta fot. shutterstock.com

WTF BPA?

Według naukowców to nie broń atomowa nas wytłucze, tylko BPA, czyli bisfenol. Używany w tworzywach sztucznych jest wszechobecny: od butelek dla niemowląt, przez wyposażenie aut, komórki, PET-y z napojami, po przeciwutleniacze w żywności i kosmetykach.

Jak twierdzą uczeni BPA ma fatalny wpływ na dojrzewanie, rozmnażanie, psuje pracę tarczycy i układu nerwowego, może też przyczyniać się do nowotworów. Walczyć z nim trudno, ale można minimalizować straty. Czytaj oznaczenia.

HDPE: tak

W odróżnieniu od symbolu PET oznaczonego 1 na butelkach (wyłącznie jednorazowego użytku i z zaleceniem przechowywania do 15 st. C) ten jest bezpieczny i do wielokrotnego użytku.

PP: tak

5 i PP oznaczają polipropylen, także uważany za bezpieczny i dopuszczony do ponownego użycia. Omijajcie 3 PVC, 4 LDPE i 6 PS – wydzielają dioksyny i masę innych, trujących świństw.

Inne: nie!

Te plastiki są najbardziej toksyczne i trzeba je ograniczać do koniecznego minimum. Ich szkodliwość potęgują fale mikrofalówek. Nie przechowuj jedzenia na tackach w folii i nie podgrzewaj ich!

dieta fot. shutterstock.com

Green power!

Zależy nam na tym, żeby wyglądać świetnie w bikini, więc sięgamy po każde wsparcie. Efekty treningu i diety zobaczymy jeszcze szybciej, jeżeli tradycyjną kawę zastąpimy zieloną. Niepalona kawa zawiera bowiem więcej kwasu chlorogenowego (CGA), który hamuje wchłanianie glukozy, przez co organizm czerpie ze zgromadzonych wcześniej zapasów tłuszczu.

Zieloną kawę możesz kupić w ziarnach, zemleć i zaparzać, jak zwykłą kawę. W sprzedaży są również ekstrakty z zielonej kawy w kapsułkach.

dieta fot. shutterstock.com

Jedz jabłko ze skórką

48% witaminy C wyrzucisz do kubła razem ze skórką, jeżeli obierzesz jabłko. Zniknie także prawie 20% przeciwutleniaczy – trochę szkoda, nie? Po prostu myj i jedz.

kurczak, mięso, filet fot. shutterstock.com

Zimny drań

Niby nie ma wielkiej filozofii w rozmrażaniu kurczaka, a i tak większość z nas źle to robi. To sprawia, że mamy w kuchni więcej kolonii bakterii niż jest kolonistów nad Bałtykiem podczas wakacji. A niektóre z nich są naprawdę wredne i groźne, zwłaszcza gdy rozmrażasz kuraka na blacie lub desce. Rób tak:

W lodówce: wyciągnij go na noc z zamrażalnika i wstaw na dół lodówki.

W misce: zapakuj mięso w szczelną folię, włóż do miski i zalej zimną wodą. Zmieniaj ją co 30 minut.

W mikrofali: bez funkcji „defrost” – włóż kurczaka i podgrzej (na 500 g moc 200-300 W, 3-5 minut). Odstaw na 30 minut.  

WH 05/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij