Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciekawostki dietetyczne WH: 05/2014

Piperyna i kurkuma – dlaczego warto jeść te przyprawy? Co ma zupa do skutecznego odchudzania i czemu nie powinniśmy się bać grzybów? Oto ciekawostki naukowe dotyczące zdrowego odżywiania i odchudzania.

WH 2014-10-17
odżywianie, dieta, pieprz, przyprawa fot. eskay 2015/shutterstock.com

Pieprz czarny i jego piperyna

Trudne słowo na dziś: piperyna. Zapamiętaj, a najlepiej na dobre się z nią zaprzyjaźnij. Częste spotkania z taką przyjaciółką sprawią, że tłuszcz spali się ze strachu. Na łamach „Journal of Agricultural and Food Chemistry” czytamy, że piperyna zapobiega formowaniu nowych komórek tłuszczowych oraz ogranicza akumulację lipidów w już istniejących, dzięki czemu hamuje ich wzrost.

Piperyna występuje tylko w pieprzu czarnym, więc inne kolory niestety odpadają. Przynajmniej do czasu, aż naukowcy znajdą w nich coś równie pieprznego.

 

zupa, danie, obiad fot. shutterstock.com

Zupa a odchudzanie

Naukowcy z Iowa State University przebadali 4000 osób i odkryli, że ludzie jedzący zupy mają niższe BMI i mniejszy obwód w talii niż ci, którzy kręcą na nie nosem. Autor badania, dr James Hollis, wyjaśnia, że płynne składniki szybciej docierają do krwiobiegu i wywołują wydzielanie hormonów likwidujących uczucie głodu. Znaczenie ma też, że warzywa z zupy dostarczają sporo błonnika, którego często brakuje w naszej diecie.

W trzymaniu diety najgorsze jest powstrzymanie ochoty na słodkie i słone. By temu zaradzić, poznaj 6 patentów na to, jak schudnąć nie rezygnując z przekąsek. Naszym kolejnym wrogiem podczas walki o szczuplejsze ciało stają się węgle. Czy słusznie? Zobacz 4 mity dotyczące węglowodanów i odchudzania.

frytki, fast food fot. shutterstock.com

Cheat meal na weekend

Mamy dla Ciebie naprawdę dobre wiadomości! Nic się nie stanie, nawet jeśli w weekend nieco sobie odpuścisz i na kilka chwil zapomnisz, że w gruncie rzeczy starasz się mieć kalorie pod kontrolą. Apostołami dobrej nowiny są badacze z Cornell University, którzy twierdzą, że nawet jeśli w weekend, gdy pokus jest zdecydowanie więcej niż w tygodniu, trochę sobie kulinarnie pofolgujesz, to jeszcze nic straconego.

Wystarczy, że przez pozostałe pięć dni będziesz uważać na to, ile jesz, żeby w długim okresie udało Ci się jednak osiągnąć zamierzoną wagę. Tylko żeby była jasność – nie dostajesz carte blanche na nieograniczone rozsądkiem obżarstwo, lecz na spotkanie z przyjaciółką przy ciastku i kawie bez niepotrzebnego poczucia winy.

WH patent:

5,2 – tyle kilogramów w ciągu pół roku straciły kobiety odchudzające się według programu obejmującego m.in. przyjmowanie suplementów z probiotycznymi bakteriami Lactobacillus rhamnosus. Grupa działająca wg tego samego programu, ale bez probiotyków, schudła prawie o połowę mniej.
fot. meirion matthias 2014/shutterstock.com fot. meirion matthias 2014/shutterstock.com

Ile cukru w cukrze?

Nie daj się nabierać na napis „Bez konserwantów” na kartonach soków. W UE producentom nie wolno dodawać do nich żadnych utrwalaczy, więc łachy nie robią. Sprawdzaj jednak zawartość cukru.

Taki np. sok jabłkowy miewa go czasem ponad 100 g w litrze. To 10 łyżek! Przy diecie ok. 2000 kcal dziennie nie powinnyśmy przekraczać 25 g, jeżeli zależy nam na figurze. Najlepiej, zamiast pić, jedz owoce z błonnikiem i witaminami.

Producenci soków często zastępują cukier fruktozą. To naturalny, nieszkodliwy cukier, ale dodawany także do pieczywa, ciast, jogurtów itp. Łatwo przedawkować.

WH patent:

15 minut, według US National Cancer Institute, powinna trwać przerwa między posiekaniem a gotowaniem czosnku. Pozwala to działać enzymom i zachować lecznicze właściwości, tracone zwykle podczas gotowania. Co więcej, starszy czosnek jest dla nas zdrowszy. Ten kwitnący zielonym pędem ma dużo więcej antyoksydantów niż pachnący świeżością młody.
grzyby fot. shutterstock.com

Nie bądź mykofobką i jedz grzyby

Mykologia to nauka o grzybach, więc będzie naukowo. Zdaniem Zakładu Biochemii Uniwersytetu w Lublinie grzyby są pełnowartościowym, pożywnym i dietetycznym pokarmem.

Chityna, która powoduje ich ciężkostrawność, jest odpowiednikiem roślinnego błonnika i nie ma co się jej bać. Grzyby należy drobno kroić, dokładnie przeżuwać i gotować nie dłużej niż 10-15 min.

kurkuma, przyprawy fot. shutterstock.com

Kurkuma na wagę złota

Poznajcie i zaprzyjaźnijcie się z kurkumą. Zwłaszcza przed jesiennymi chandrami, spleenami i melancholią. Udowodniono, że kurkumina – aktywny składnik kurkumy – blokuje działanie monoaminooksydazy, będącej wrogiem naszych hormonów szczęścia: serotoniny, dopaminy i adrenaliny.

Istnieje też blisko 300 naukowych publikacji wskazujących, że kurkumina jest prawdopodobnie najpotężniejszym naturalnym antyrakowym składnikiem odżywczym, jaki istnieje.

Wyszukuje złośliwe komórki i zabija je, ale jednocześnie – w przeciwieństwie do syntetycznych leków – omija zdrowe komórki i DNA. W menu pasuje do wszystkich dań, do których pasuje curry: ryż, warzywa, drób, wołowina, krewetki, ryby i tofu.

Więcej o prozdrowotnych walorach płynących z używania tej przyprawy dowiesz się, czytając nasz artykuł o właściwościach kurkumy.

WH 05/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij