Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Ciekawostki dietetyczne WH: 01/2014

Dlaczego jedzenie warzyw krzyżowych jest istotne? Czy czerwone wino wspomaga odchudzanie? Z czym jeść jogurt naturalny? Dlaczego masło orzechowe to dobry pomysł na śniadanie? Oto garść informacji dotyczących zdrowej diety.

WH 2014-02-15
fot. 	Brent Hofacker 2014/shutterstock.com fot. Brent Hofacker 2014/shutterstock.com

Warzywa krzyżowe a odporność

Doktor Marc Veldhoen z Cambridge udowodnił, że zrezygnowanie w menu z kapusty, brokułów, kalafiora, rukoli, kalarepy, brukselki czy jarmużu skutkuje zanikiem białych krwinek, kluczowych dla naszego systemu odpornościowego. Inaczej mówiąc: bez warzyw krzyżowych w diecie jesteśmy bezbronni i byle świństwo latające w powietrzu powali nas do łóżka.

Tu naukowcy są także jednomyślni: jedzenie warzyw krzyżowych zdecydowanie obniża ryzyko nowotworów piersi, trzustki, pęcherza moczowego, jelita grubego i płuc.

Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale palenie papierosów znacznie obniża Twoją odporność. Ale to nic straconego – po miesiącu od rzucenia palenia znacznie się ona poprawi. Zobacz, co się dzieje, gdy rzucasz palenie.

Patent WH:

33 – o taki procent wśród pijących słodzone napoje wzrasta ryzyko zachorowania na kamicę nerkową. Taki jest wynik badań Amerykańskiego Towarzystwa Nefrologicznego. Radzimy: przejdź na wodę.

Piceatannol a rozwój komórek tłuszczowych

Ten związek, opisany w zeszłym roku w „Journal of Biological Chemistry”, może stać się najlepszym przyjacielem kobiety. Odkryto bowiem, że nasz kochany piceatannol ma, bagatela, zdolność hamowania rozwoju komórek tłuszczowych.

A teraz najlepsze: jego naturalnym i największym źródłem jest czerwone wino. Nieźle, prawda? Znajdziemy go też w winogronach czy borówkach, ale to już inna przyjemność. W dodatku naukowcy nie określili jeszcze minimalnej dawki, która by działała, więc... Pamiętajmy jednak, że z winem, tak jak ze wszystkim, nie można też przesadzić. Zobacz, ile wina pić, by długo żyć.

fot. shutterstock.com

Jogurt naturalny dobry dla serca?

Badacze udowadniają, że 170 g naturalnego jogurtu jadanego trzy razy w tygodniu zmniejsza ryzyko wysokiego ciśnienia krwi o 31%. Czyli ryzyko wylewu i zawału serca. Oto przykładowe patenciki, żeby się z tym jogurtem nie zaziewać na śmierć z nudów.

1. Dodaj: 80 g ogórka w kostkach, szczyptę cebuli w proszku, 1/2 łyżeczki suszonego lub świeżego koperku.

   Bonus: cebula zawiera bardzo dużo steroli roślinnych, które wstrzymują    wchłanianie cholesterolu w jelicie. I to jest bardzo dobre dla nas.

2. Dodaj: 2 łyżki przecieru z dyni, szczyptę gałki muszkatołowej, 1 łyżkę pokruszonej, gorzkiej czekolady.

   Bonus: flawonoidy w czekoladzie pobudzą mózg i zadbają o pamięć, a    antyoksydanty o młodość i dobre samopoczucie.

3. Dodaj:1 łyżkę nasion chia, 1/2 dojrzałego banana pokrojonego w małe kawałki.

   Bonus: nasiona chia mają kwasów omega-3 więcej niż łosoś,    przeciwutleniacze, minerały i tyle białka, jak stąd do Radomia.

4. Dodaj: 1 łyżkę pokruszonych orzechów włoskich, 2 łyżki pokrojonych, suszonych daktyli, 1/2 łyżki miodu.

   Bonus: l-arginina w orzechach rozszerza naczynia wieńcowe, a kwasy    omega-3 działają przeciwzakrzepowo.

Jogurt naturalny to także jeden ze 100 najlepszych produktów dla kobiety. Może warto sprawdzić pozostałe?. Jogurt to też świetny pomysł na zdrową i szybką przekąskę w pracy. Wystarczy, że dorzucisz jakieś owoce i orzechy. Zobacz pozostałe z 5 niezbędnych produktów do jedzenia w pracy.

fot. shutterstock.com fot. shutterstock.com

Strategia odkładania na później a odchudzanie

Gdy następnym razem najdzie Cię ochota na coś słodkiego, powiedz sobie: „Dobrze, ale później”. Naukowcy z Portugalii odkryli, że badani, którzy odkładali zjedzenie przekąski, jedli potem mniej niż ci, którzy od razu ulegali pokusie.

Strategia odkładania na później wydaje się lepsza od całkowitego odmawiania sobie przyjemności. Wtedy łatwiej się poddać i solidnie przesadzić z ilością.

Aha – nie ustalaj sobie sztywnej godziny. Wtedy możesz zjeść przekąskę tylko dlatego, że tak postanowiłaś, a naprawdę ochota na nią dawno Ci przeszła.

fot. shutterstock.com

Dłoń jako miarka wielkości porcji?

Dłoń może pomóc zmierzyć wielkość porcji idealnej dla Ciebie. Oto kilka przykładów, jak możesz szybko sprawdzić, ile zjeść.

  • Czubek kciuka: 1 łyżka masła orzechowego. Kcal: 120
  • Kciuk: 30 g sera żółtego. Kcal: 114
  • Dłoń: 85 g grillowanego steku wołowego. Kcal: 180
  • Dłoń: 85 g pieczonego łososia. Kcal: 155
  • Dłoń: 85 g smażonych piersi z kurczaka. Kcal: 142
  • Pięść: 1 kubek płatków kukurydzianych. Kcal: 100
  • Garść: 30 g mieszanki orzechów. Kcal: 168
  • Garść: 15 g chipsów ziemniaczanych. Kcal: 72
46 – tyle procent mniej czekolady zjadły osoby, które wybrały się na szybki spacer w porównaniu z tymi, które siedziały na miejscu przez 15 minut. Ruch, podobnie jak czekolada, aktywuje wydzielanie serotoniny, więc w pewnym stopniu może ją zastąpić.
masło orzechowe fot. shutterstock.com

Zdrowe masło orzechowe?

Orzechowy krem na śniadanie pozwoli Ci wygrać z głodem. Wiemy, że masło orzechowe mocno pachnie śniadaniowymi zwyczajami rodem zza oceanu, ale z dobrych wzorów warto korzystać. Badania opublikowane w „British Journal of Nutrition” pokazują, że jeśli zaczniesz dzień od masła orzechowego, później w ciągu dnia będzie Ci łatwiej trzymać w ryzach apetyt.

„Ułatwia to zawarta w maśle kombinacja białka, tłuszczu i błonnika” – wyjaśnia dr Richard Mattes z zespołu przeprowadzającego badanie. Tłuszcze zawarte w orzechach to głównie niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, więc nie musisz się ich bać. Pamiętaj tylko, że masło jest bardzo kaloryczne, więc dwie łyżeczki dziennie wystarczą. Zatem śmiało: jutro na śniadanie tosty z masłem orzechowym! Zaciekawiona? Poznaj pozostałe z 7 pomysłów na śniadanie wspomagające odchudzanie.

WH 01/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij