Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Zdrowie w pracy: Twoje nowe BHP

Praca w biurze może być niebezpieczna dla naszego zdrowia. Zobacz, jak sprawić, aby czas spędzony podczas wykonywania obowiązków zawodowych wpływał pozytywnie nie tylko na stan Twoich finansów. Oto nasze BHP, które naprawdę może uratować Ci życie, niezależnie od tego czy cały dzień siedzisz, czy stoisz.

WH 2016-01-05
kariera, kobieta, biurko fot. shutterstock.com

Gdy zaczynasz myśleć o niebezpiecznych zawodach, pewnie do głowy przychodzi Ci malarz kominów albo górnik. Ale okazuje się, że zdecydowanie bardziej narażona możesz być Ty!

„Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z wysiłku, zarówno fizycznego, jak i psychicznego, którego wymaga od nas praca” – mówi dr Bryan Robinson. Ale spokojnie – niezależnie, czy cały dzień siedzisz, czy stoisz, mamy kilka pomysłów, które naprawdę mogą Ci uratować życie.

Na ważnym stołku

Może to zabrzmieć przerażająco, ale kobiety, które siedzą przez przynajmniej 6 godzin dziennie, są o 37% bardziej narażone na śmierć niż te, które na krześle spędzają jedynie 3 godziny. Na szczęście są sposoby, żeby sobie z tym radzić.

Rusz się

Czasami najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Zamiast dzwonić do koleżanki z pokoju obok, pójdź z nią porozmawiać. Gdy odbierasz telefon, rozprostuj nogi i zrób kilka kroków. Jak wynika z badań opublikowanych w „British Journal of Sports Medicine”, to prosty sposób, aby zrzucić nawet 20-30 kilogramów rocznie. Wystarczy, że przez 2-3 godziny dziennie w pracy będziesz bardziej aktywna.

Stań na wysokości zadania

Jeśli możesz trochę zainwestować, znajdź na Amazonie Ergotron WorkFit-S Single HD Workstation. Dzięki temu sprytnemu urządzeniu w dowolnej chwili zmienisz zwykłe biurko w blat, przy którym bez problemu będziesz pracować na stojąco.

Zmotywuj się

Możesz korzystać z opaski lub zegarka, który mierzy kroki. Albo za pomocą specjalnej aplikacji (np. Runtastic Pedometer Step Count, Steps Pedometer & Step Counter Activity Tracker) nauczyć tego smartfona. Warto, bo jak dowiedli naukowcy z Indiana University, osoby, korzystające z urządzeń mierzących kroki, przechodzą o 16% dłuższe dystanse.  

szpilki fot. shutterstock.com

Na zbyt wysokiej stopie

W pracy cały czas jesteś na nogach? Badania sugerują, że grożą Ci problemy z dolnym odcinkiem pleców, żylakami albo powikłania w czasie ciąży. Jednak na to też są sposoby.

Złap dystans

Dystans do ziemi. Przede wszystkim zrezygnuj z baletek czy cienkich trampek. „Nie gwarantują one odpowiedniej amortyzacji – mówi dr Marlene Reid. – Najlepiej, gdyby obcas miał przynajmniej 0,5-1 cm długości”.

Jeśli na co dzień nosisz pełne buty, możesz pomyśleć również o specjalnych, termoplastycznych ortezach. Pod tą odrobinę przerażającą nazwą kryją się wkładki dostosowane do Twojej stopy przez lekarza, które kosztują ok. 240 zł.

Znajdź odbicie

Czasami dobrym rozwiązaniem jest kupienie za własne pieniądze maty zapobiegającej zmęczeniu (w internecie za 100-200 zł). Bez problemu ukryjesz ją za kontuarem, a korzyść dla Twoich żył i tętnic nieoceniona.  

kariera fot. shutterstock.com

Ze złymi emocjami

Gdyby w pracy zawsze miało być przyjemnie, nazywalibyśmy ją „zabawą”. Zresztą odrobina stresu jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Ważne, żeby trzymać go w ryzach.

Graj w zielone

Badania opublikowane w „Public Health Reports” jasno pokazują, że istnieje silny związek między kontaktem z naturą, a obniżonym poziomem stresu. Jak zagwarantować sobie coś takiego w pracy? Najłatwiej stawiając na biurku ulubiony kwiat doniczkowy albo słuchając odgłosów natury na YouTubie.

Posprzątaj

Badacze z UCLA dowiedli, że w naszych organizmach wytwarza się hormon stresu już od samego patrzenia na np. zabałaganioną szafkę. Czy musisz od razu zostawać perfekcyjną panią biura? Niekoniecznie. Aby uspokoić nerwy, wystarczy nawet krótkie sprzątanie. Chociaż czyste biurko jeszcze nikomu nie zaszkodziło.

Motywacja instant

Okazuje się, że trzeba naprawdę niewiele, żeby znów mieć ochotę do pracy. Jak donoszą naukowcy z Wheeling Jesuit University, wystarczy... zapach mięty. Ponieważ jedno opakowanie z 20 torebkami kosztuje około 4 zł, jest to jeden z najtańszych sposobów na poprawę wyników na świecie.  

biuro, kariera, komputer fot. shutterstock.com

W nieodpowiednim towarzystwie

Możesz być zaskoczona, ale na Twoim biurku znajduje się 400 razy więcej bakterii niż na toalecie. Tak przynajmniej uważa dr Charles Gerba z University of Arizona. Dlaczego? Po pierwsze, bo łazienkę czyścisz pewnie zdecydowanie częściej niż biurko.

Po drugie, ponieważ każdy z nas 16 razy w ciągu godziny dotyka twarzy, oczu czy włosów, a potem klawiatury lub telefonu, przenosząc w ten sposób bakterie.

Wyczyść biurko

Na cel weź telefon, myszkę oraz klawiaturę. To miejsca, w których zbiera się najwięcej bakterii. Zacznij od chusteczek do dezynfekcji albo specjalnego preparatu w sprayu. Najwięcej problemów zawsze sprawia klawiatura. Pojedyncze klawisze można wyjmować, ale to trochę uciążliwe.

Dużo lepiej zaopatrzeć się w patyczki do uszu, sprężone powietrze pod ciśnieniem oraz Cyber Clean. To specjalna masa, która jest na tyle plastyczna, że dostaje się nawet do trudno dostępnych miejsc i wyciąga z nich brud. Teraz na pewno dasz sobie radę.

fot.Dean Drobot 2014/shutterstock.com fot.Dean Drobot 2014/shutterstock.com

Zdrowe patenty

O formę i dobre samopoczucie możesz zadbać nawet przy biurku. Niezależnie od tego, ile masz minut przerwy oraz na co pozwala Ci fi rmowy regulamin.

Streczing przy biurku

Usiądź prosto na krześle, po czym wykonaj skręt w lewo, kładąc prawą rękę na zewnętrznej stronie lewego uda. Lewą ręką złap brzeg oparcia. Zatrzymaj się na 30 sekund i wykonaj ruch w drugą stronę. Zrób dwa powtórzenia. W ten sposób rozciągniesz dół pleców oraz mięśnie brzucha.

Magiczny napój

Po lunchu wypij szklaneczkę soku z buraków. Badacze z University of Exeter dowiedli, że znajdujący się w nim tlenek azotu przyspiesza krążenie krwi, co przełoży się na Twój metabolizm. Burak ma jeszcze dwa atuty: poprawi Twoją koncentrację i sprawi, że wieczorny trening będzie o 20% bardziej efektywny.

Ćwiczenia bez ruchu

Usiądź wygodnie w fotelu, oprzyj plecy i rozstaw szerzej nogi. Czas na dociskanie ich do podłoża (10 x 6 sekund). Rób to, jak możesz najmocniej. Ćwiczenia izometryczne skutecznie wzmacniają mięśnie, oczywiście jeśli są powtarzane regularnie. W dodatku szef nawet nie zauważy, że nie pracujesz.  

WH 10/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij