Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
5.0

Stres: Twój przyjaciel, gdy masz dużo na głowie

Jak radzić sobie ze stresem? Najlepiej skupić się na korzyściach, jakie nam daje. Zawrzyj z nim sojusz i sprawdź, jak wykorzystać go dla lepszej pamięci, zarządzania czasem oraz zwiększonej odporności.
MA 2014-12-17

To jedno z najbardziej fascynujących odkryć ostatnich lat. Naukowcy z University of Wisconsin-Madison przeanalizowali prawie 30 tysięcy ankiet przeprowadzonych przez amerykański National Center for Health Statistics. Badani odpowiadali w nich m.in. na pytania, jak bardzo denerwowali się w ciągu ostatniego roku oraz czy sądzą, że stres jest dla nich szkodliwy.

Okazało się, że poddani największemu napięciu byli o 43% bardziej narażeni na przedwczesną śmierć. Jednak działo się tak jedynie wówczas, gdy uważali, że stres ma na nich zgubny wpływ. Ci, którzy żyli w napięciu, ale zbytnio się tym nie przejmowali, mieli najlepsze wyniki.

Lepsze nawet od osób, które prowadziły beztroskie życie! Dlatego najwyższy czas zmienić zdanie na temat stresu. To nie Twój wróg, lecz przyjaciel, dzięki któremu masz lepszą pamięć, silniejszy układ odpornościowy i trwalsze relacje z przyjaciółmi.

Masz dużo na głowie? Dzięki temu Twój umysł dłużej zachowa sprawność.
Rozmowa kwalifikacyjna

Lekcja

Wchodzisz do sali konferencyjnej, a za stołem siedzą trzy znudzone osoby. Jedna z nich leniwym ruchem ręki wskazuje Ci krzesło naprzeciwko i zaczyna zadawać trudne pytania. Szybko zdajesz sobie sprawę, że rozmowa nie idzie po Twojej myśli. Serce wali, oddech przyspiesza, a głos zaczyna się łamać w najmniej odpowiednim momencie.

Na rozmowie kwalifikacyjnej liczy się także odpowiedni wygląd i sprawienie dobrego wrażenia. Zobacz, jak zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Nauka

Podobne doświadczenie przeżyli badani przez naukowców z Harvard University. Co gorsza, komisja miała za zadanie jak najbardziej utrudnić im wykonywanie kolejnych, na pozór dosyć prostych zadań matematycznych.

Różnica polegała na tym, że jedna grupa weszła do pomieszczenia z marszu. Inna została nauczona, że przyspieszony oddech czy bicie serca to nie kaprysy organizmu chcącego sprawić Ci psikusa, lecz naturalna reakcja Twojego ciała, starającego się, abyś wypadła jak najlepiej.

Szybszy oddech sprawia, że do płuc dociera więcej tlenu, a bicie serca, że ten tlen zostaje sprawniej rozprowadzony po całym organizmie. Pomyśl o objawach stresu w taki sposób, a będziesz mniej zdenerwowana, bardziej pewna siebie i lepiej wypadniesz podczas rozmowy.

Praca wiąże się dla Ciebie z dużym stresem? Zobacz, jak zwalczyć w stres pracy.

Nagłe oświecenie

Lekcja

Jutro musisz oddać projekt, a jeszcze nic nie zrobiłaś? Nic nie szkodzi. Siadasz za biurkiem i zabierasz się do roboty. Z każdą minutą idzie Ci coraz lepiej, a chwilę po północy wpadasz na genialne rozwiązanie, którego tak długo szukałaś. Rano, podczas prezentacji, Twoja praca zostaje uznana za najlepszą.

Nauka

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest prokrastynacja. Dobrze wiesz, że powinnaś coś zrobić, ale do czasu, kiedy nie musisz, to po prostu się za to nie zabierasz. Druga to stres. On sprawia, że mózg zaczyna pracować wydajniej.

Naukowcy z University of California zaobserwowali u szczurów, że wywołująca dyskomfort sytuacja przyczynia się do powstawania nowych neuronów. Podobnie może być u nas. „Pewna dawka stresu przyczynia się do poprawy czujności i sprawności poznawczej – mówi Daniela Kaufer, autorka badań. – A gdy mózg jest czujny, pracuje zdecydowanie wydajniej”.

Ochronna bariera

Lekcja

Podczas delegacji masz ważne rozmowy z klientami. Przez dwa dni jesteś nieustannie zajęta, dosłownie biegniesz z jednego spotkania na drugie. Dopiero po powrocie do domu orientujesz się, że boli Cię gardło.

Nauka

Zastanawiasz się, dlaczego nie zachorowałaś podczas wyjazdu, lecz dopiero teraz, gdy w końcu możesz odpocząć? Dzieje się tak z powodu stresu, który pobudza układ odpornościowy do pracy. Gdy zbliża się zagrożenie (a tak Twoje ciało odbiera kapryśnego klienta), w krwiobiegu pojawiają się komórki układu odpornościowego.

Jak wynika z prac profesora Firdausa Dhabhara, ustawiają się one w najbardziej newralgicznych i narażonych na atak punktach Twojego ciała. Niczym wojsko, które szykuje się do obrony! Dzięki temu w ważnych momentach masz lepszą odporność, a organizm skuteczniej radzi sobie z infekcjami. Bariera ochronna znika, gdy przestajesz się denerwować.

Sprawniejszy umysł

Lekcja

W podstawówce miałaś przed całą szkołą wyrecytować wierszyk. I tak się tym denerwowałaś, że do dziś potrafisz powiedzieć cały, nawet gdy obudzisz się w środku nocy.

Nauka

Naukowcy z New Mexico State University przygotowali dwa niemal identyczne rysunki. Na moment pokazywali je badanym, po czym prosili, aby przypominając sobie oba obrazy, wskazali, czym się różnią. Wyniki były znacznie lepsze, gdy uczestnicy mieli wyższy poziom kortyzolu we krwi, wywołany stresującą sytuacją. Dlatego uczenie się tuż przed wejściem na egzamin to bardzo dobry pomysł.

Najlepszy przyjaciel

Lekcja

Po pełnym napięcia dniu jedyne, na co masz ochotę, to wrócić do domu i rzucić się w ramiona swojemu partnerowi albo spotkać się z najlepszą przyjaciółką.

Nauka

I bardzo dobrze, bo to najlepsze, co możesz zrobić! W trakcie sytuacji stresowej po Twoim organizmie zaczyna krążyć nie tylko adrenalina, ale i oksytocyna, zwana hormonem przytulania.

„Zachęca Cię ona do szukania wsparcia – mówi psycholog Kelly McGonigal. – Poza tym działa przeciwzapalnie i pomaga komórkom serca regenerować się”. To naturalny mechanizm, dzięki któremu Twoje ciało i umysł uspokajają się po wysiłku związanym ze stresem.

Badania pokazują, że w sytuacji napięcia szybciej i łatwiej budujemy nowe więzi, a nawet stajemy się bardziej ufni.
Wypróbuj też, sprawdzone przez nas, 3 proste sposoby radzenia sobie ze stresem.

Tekst: Jakub Skworz

WH 06/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij