Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Sposoby na sprzątanie: jak zorganizować przestrzeń wokół siebie?

Przez bałagan w pokoju znów nie możesz czegoś znaleźć i spóźniasz się do pracy? Chcesz zaprowadzić porządek w szafie i na pulpicie komputera? Poznaj proste patenty na oczyszczenie swojej przestrzeni.

WH 2014-10-28
fot. NinaMalyna 2014/shutterstock.com fot. NinaMalyna 2014/shutterstock.com

Albert Einstein doskonale radził sobie ze skomplikowanymi teoriami fizycznymi, ale miewał kłopoty z odnalezieniem się we własnym gabinecie. Gdy znajomi proponowali, żeby w nim posprzątał, zwykł odpowiadać: „Jeśli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, to co oznacza biurko puste?”.

Cwane, ale nie warto dać się temu zwieść. Porządek oznacza spokój, harmonię i fakt, że radzisz sobie z kontrolowaniem rzeczywistości, która Cię otacza. Masz z tym przejściowe trudności? Oto przepis, jak się z nimi uporać.

kobieta, relaks fot. Alliance 2015/shutterstock.com

Czysty umysł

Złe emocje, niemiłe wspomnienia, nierozwiązane problemy… Może zamiast odmieniać je przez przypadki, po prostu przejdziesz do ofensywy? Zastanów się nad trzema rzeczami i zabierz się do działania:

1. Co nie podoba Ci się w Twojej aktualnej sytuacji?

2. Jak Twoim zdaniem powinna wyglądać rzeczywistość idealna?

3. Co powinnaś zrobić, żeby osiągnąć swój wymarzony stan?

kobieta, szafa, ubrania, sprzątanie, porządki fot. /shutterstock.com

Porządek w szafie

Poczuj się jak w "Seksie w wielkim mieście". Weź trzy worki jak Carrie Bradshaw, oznacz je wyraźnie, aby nie pomyliły Ci się w trakcie sprzątania. I stosuj ostre zasady. Jeśli nie jesteś przekonana, czy coś pasuje do danej kategorii, to miej pewność, że tak nie jest.

1. Zostawiasz: rzeczy, z których często korzystasz. Jeśli wpadły w Twoje ręce podczas porządków, to z pewnością leżą w złym miejscu. Znajdź lepsze, żeby nie wędrowały po pokojach.

2. Wydajesz:  rzeczy zbyt dobre, aby trafiły do kosza. Sprezentuj znajomym albo zrób dobre zdjęcie i wrzuć na olx.pl lub na gumtree.pl. Zarobione pieniądze z czystym sumieniem wydaj na przyjemności.

3. Wyrzucasz: resztę. Do kosza, bez najmniejszego wahania. Nawet jeśli ustawisz te graty na półce, to wrócą na podłogę w najmniej oczekiwanym momencie. Rozpraw się z nimi raz, a dobrze.

samochód, auto, kobieta fot. shutterstock.com

Wysprzątane auto

Lepiej zadbaj też o porządek w swoim samochodzie. Nie masz czasu? A wyobraź sobie, że na parkingu firmowym otwierasz drzwi do auta. Nagle za Twoimi plecami rozlega się głos szefa: „Przepraszam bardzo, może mnie pani podrzucić na dworzec, bo żadna taksówka już nie zdąży po mnie przyjechać?”. A Ty patrzysz na tylne siedzenie i masz ochotę zapaść się pod ziemię. Butelki po wodzie, papierki po batonikach i resztki chipsów... Tobie to nie przeszkadza?

pudełka, kartony, przeprowadzka fot. Africa Studio 2015/shutterstock.com

Pozbądź się rupieci

Oto 4 pytania, które pomogą Ci oddzielić rzeczy od gratów i zapomnieć o emocjonalnym przywiązaniu do starych bibelotów.

1. Używaj: kiedy ostatni raz z tego skorzystałaś? Jeśli ponad rok temu, to poważnie zastanów się, czy nie powinnaś tego wyrzucić. Chyba że mowa o sprzęcie narciarskim albo rolkach, które wyciągasz jedynie latem.

2. Ograniczaj: czy masz więcej niż jedną rzecz tego typu? Naprawdę wszystkie są Ci tak bardzo potrzebne? Zasada nie stosuje się do torebek, pasków i butów – w tym przypadku zróżnicowane zastępstwo jest niezbędne.

3. Zastępuj: ile kosztuje kupienie podobnej rzeczy, gdyby nagle okazała się potrzebna? Może na tyle mało, że szkoda zagracać sobie mieszkanie, czekając na „w razie czego”, które nigdy nie nadejdzie.

4. Wspominaj: czy trzymasz coś wyłącznie z powodów sentymentalnych? Jeśli ciągle pamiętasz, dlaczego ten drobiazg jest tak wartościowy, to schowaj go w bezpiecznym miejscu. Takie rzeczy mają ogromną wartość.

5. Sprawdzaj: gromadzisz teczki pełne dokumentów? Pamiętaj, że przez 5 lat musisz zachowywać dokumenty związane z rozliczaniem podatków. Potem? Najlepiej wrzuć je do niszczarki i zapomnij.

zakupy, kobieta fot. haveseen 2015/shutterstock.com

Udane zakupy

1. Kupuj na wyprzedażach rzeczy, które nigdy nie wychodzą z mody: wełniane płaszcze, swetry z kaszmirem.

2. Korzystaj ze sklepów internetowych. Oszczędzisz pieniądze, a w razie pomyłki masz od 14 do 30 dni na odesłanie zakupów.

Więcej na temat rozsądnego kupowania przeczytasz w naszym artykule: Kiedy zakupy stają się nałogiem.

komputer, biurko fot. shutterstock.com

Archiwizacja danych

Twój pulpit zagracają dziesiątki ikonek? Masz pamięć USB i boisz się sprawdzić, co na niej nagrałaś? Cyfrowy zawrót głowy może być tak samo uciążliwy, jak ten zwyczajny.

1. Zorganizuj pliki: różne wersje CV do jednego folderu. Zdjęcia z wakacji? Dobrze je ponazywaj i także zrzuć w jedno miejsce. A potem całość do „Moich dokumentów”. Czysto, prawda?

2. Wrzuć w chmurę: zrób kopię najważniejszych plików na dyskach sieciowych. Będą bezpieczne, a Ty zyskasz do nich dostęp w każdym miejscu na świecie. Zajrzyj na dropbox.com albo justcloud.com.

3. Usuwaj: wszystko, co nie będzie Ci już potrzebne: pobrane pliki, których nigdy nie otworzyłaś, zdjęcia wykorzystane w prezentacji 2 lata temu czy stare podania do dziekanatu.

Kiedy uporządkujesz w końcu pliki na swoim komputerze, możesz zabrać się za uporządkowanie swoich kont na portalach społecznościowych. Podpowiadamy, jak to zrobić: Facebook poradnik użytkownika.

kobieta, uśmiech fot. Nina Buday 2015/shutterstock.com

Nowy początek

Dalej masz wrażenie, że otacza Cię zbyt wiele przedmiotów? Zdecyduj się na rozwiązanie ostateczne. Jeszcze dzisiaj wyrzuć dokładnie tyle bibelotów, ile masz lat. Na początku może być trudno rozstawać się z przedmiotami, które wydają się niezbędne. Jednak szybko przekonasz się, że jedyną niezbędną rzeczą, z którą te graty miały do czynienia, jest Twoja przestrzeń życiowa.

WH 03/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij